با مزایا ومعایب انواع آلاچیق آشنا شوید

شاید بتوان با ساخت یک سایبان در فضای باز حیاط خانه امکان رفاه و آسایش بیشتری را برای خود و خانواده فراهم کنیم. با این سازه ی زیبا و کاربردی حالا دیگر در هر وضعیت آب و هوایی، تابش نور آفتاب و باران حتی اگر تگرگ هم از آسمان ببارد، می توان در زیر سایه آلاچیق از هوای آزاد بهره برد. این آلاچیق ها با توجه به متریالی که در ساخت آن ها به کار برده می شود، دارای انواع و اقسام متعددی هستند. در ادامه به معرفی انواع آلاچیق و مزایا و معایب هر کدام خواهیم پرداخت با آرتیها همراه باشید تا به شما در انتخاب آلاچیق کمک کند.

انواع این آلاچیق‌ها عبارت‌اند از:

آلاچیق چوبی :

اگر به فکر ساختن یک آلاچیق در حیاط خلوت خود هستید ممکن است به آلاچیق چوبی فکر کرده باشید. درست است که برای ساختن یک آلاچیق زیبا و مستحکم متریال های زیادی از جمله چوب و فلز و سیمان و… در بازار موجود می باشد اما چوب نمای بسیار زیبا تر و با اصالت تری را به منزل شما می بخشد.

مزایای الاچیق چوبی :

۱-آلاچیق های چوبی نسبتا ارزان و در دسترس می باشند. به همین خاطر است که بسیاری افراد برای حیاط خلوت منزلشان از این نوع آلاچیق استفاده می کنند.

۲-علاوه بر این متریال چوب به خوبی با نورپردازی ها و شکل های مختلف از طراحی سازگار هستند. با این حال هنگام تصمیم نهایی برای طراحی آلاچیق منزلتان باید برخی نکات را در نظر بگیرید.

۳-از جمله بودجه و میزان مبلغی که حاضر هستید روی این پروژه خرج کنید.زیرا امکاناتی مانند نورپردازی و طرح های پیچیده مسلما به هزینه بیشتری نیاز خواهند داشت.

معایب آلاچیق چوبی :

۱-هزینه ی ساخت آلاچیق چوبی بیشتر از پرگولا است و اکثر صاحبان باغ مهارت کافی را برای ساخت این سازه ندارند. از این رو اگر قصد ساخت این سازه را دارید برای تکمیل کار یک مشاور و متخصص در این امر را استخدام کنید.

۲- دیوارهای الاچیق چوبی از ورود نسیم های خنک و دل پذیر به داخل الاچیق جلوگیری میکند.

۳- با گذشت سالها بسته به موادی که در ساخت آلاچیق استفاده کرده اید این سازه نیاز به تعمیر خواهد داشت. البته هر چه از مواد با کیفیتری و با دوامتری استفاده کرده باشید احتمال پوسیدگی آن به حداقل می رسد.  

آلاچیق فلزی :

آلاچیق‌ های فلزی در صورتی که بتوانند به درستی ساخته شوند گزینه بسیار مناسبی برای آلاچیق‌‌‌‌ های منزل و باغ‌‌‌‌ های ما می باشد.

به عنوان مثال اگر شما آلاچیق ‌های فلزی که از جنس آلومینیوم درست شده است را انتخاب کرده باشید، این آلاچیق ‌ها از وزن بسیار کمتری نسبت به آلاچیق ‌های چوبی برخوردار اند. چرا که آلاچیق‌‌‌‌ های آلومینیومی بسیار سبک هستند.

مزایای آلاچیق فلزی :

آلاچیق های فلزی مزایای خوبی نسبت به نمونه های چوبی دارند که موجب برتری آن ها می شود :

۱-وزن پایین

۲-فلز ها متریال ‌هایی هستند که وزن کمی دارند و از آنجایی که وزن یک فاکتور مهم برای ساخت این سازه است، این موضوع فلز را به یکی از متریال ‌های پر طرفدار تبدیل کرده است.

۳-امکان رنگ آمیزی

۴-یکی دیگر از مزایای فلز این است که می‌ توانید آن را با رنگ دلخواهتان رنگ آمیزی کنید تا همخوانی بیشتر با فضای مدنظرتان داشته باشد.

۵-مقاوم و با دوام بودن

۶-از آنجایی که آلاچیق در فضای آزاد قرار می گیرد، با استفاده از فلز ماندگاری آن بیشتر خواهد شد؛ چون خود فلز ماده ای است که مقاومت و دوام بالایی دارد. از این رو در هر منطقه با هر نوع آب و هوایی می‌ توان از این سازه استفاده کرد.

معایب آلاچیق فلزی :

۱-آلاچیق های فلزی کمی خنک هستند و ممکن است برای فصل زمستان انتخاب خوبی نباشند.

۲-همچنین ظاهر آنها نسبت به نوع چوبی خیلی ساده‌تر است و ممکن است مانند آلاچیق چوبی مجلل به نظر نیایند.

آلاچیق شیشه ای :

به دلیل ساختاری که آلاچیق‌های سنتی دارند، همه ما با شنیدن نام آلاچیق، ناخودآگاه به یاد آلاچیق‌های چوبی می‌افتیم که با استفاده از چند پایه، استوار شده و دارای سقف شیروانی هستند. با توجه به نقاط ضعفی که این آلاچیق‌های چوبی یا فلزی داشته‌اند، امروزه از آلاچیق‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود که توانسته‌اند تمامی معایب محصولات قدیمی را برطرف کرده و کارایی بالا به همراه زیبایی چشم‌نواز را برای افراد به ارمغان آورند. این آلاچیق‌ها دارای انواع مختلفی بوده و از چند ستون و سقف تشکیل می‌شوند. البته در برخی موارد، این سازه‌ها را می‌توان بدون سقف نیز ساخت. از آنجایی که آلاچیق فلزی و چوبی در اکثر مناطق قابل استفاده نیستند و به سرعت تحت تأثیر عوامل مختلف قرار گرفته و دچار استهلاک می‌شوند، این المان‌ها جایگزین آن‌ها شده و توانسته‌اند به خوبی کارایی خود را به رخ بکشند.

مزایای آلاچیق شیشه ای :

۱-عایق بودن : این آلاچیق‌ها با توجه به نوع طراحی و ساختی که دارند از ورود آب باران و برف و یا گردوغبار به داخل آلاچیق، ممانعت می‌کنند

۲-امکان استفاده در مکان‌های مختلف: شما می‌توانید این آلاچیق‌ها را در مکان‌های مختلفی مورداستفاده قرار داده و از ویژگی‌های آن بهرمند شوید.

۳-انعطاف‌پذیری: طراحی این آلاچیق‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توان آن‌ها را باز و بسته نیز نمود.

۴-تمیزکاری راحت: شما می‌توانید به راحتی شیشه‌ها را تمیز کرده و آن را شستشو دهید.

معایب آلاچیق شیشه ای :

۱-یکی از معایب آلاچیق شیشه ای ، شکستن شیشه‌ها است. شیشه‌ها از هر جنسی که باشند و دارای ویژگی‌های ممتازی هم که باشند امکان شکستن آن‌ها در برابر عوامل مختلف وجود دارد. این امر می‌تواند تهدیدکننده جدی برای سلامت افراد به شمار آید. در ضمن شاید شما نتوانید طرح‌هایی که مدنظر دارید را به صورت کامل در این آلاچیق‌ها اجرا نمایید.

۲-از دیگر معایب آن می‌توان به عدم امکان اجرای آن در ابعاد بزرگ‌تر اشاره نمود. این در حالی است که برخی کاربران خواهان ساخت این محصولات در متراژ بزرگ‌تر هستند.

شما میتوانید باتوجه به فضای ذخیره حیاط یکی از این نوع آلاچیق ها را برای منزل خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید