تاثیر نورپردازی بر اتاق خواب

نورپردازی در اتاق خواب می تواند نقش بسزایی در حس و حال شما ایجاد نماید زیرا اتاق خواب محیطی می باشد که شما مدت زمان زیادی از عمر خود را در آن می گذرانید و باید جوری نورپردازی و طراحی شود که در آن حس و حال آرامش بخشی برای شما ایجاد نماید.

لازم است تا با نحوه نورپردازی بر اتاق خواب و آشنایی با اصول آن ، نکات مهم در این امر و ایده‌های مدرن برای اجرای نورپردازی، آشنا باشید. از این رو این مقاله به بررسی کامل این موارد اختصاص داشته و شما را یاری خواهد کرد تا اتاق خوابی با نورپردازی مناسب داشته باشید.

ممکن است بر این باور باشید که یک اتاق خواب به نورپردازی بسیار زیاد نیاز دارد؛ و یا فکر کنید کاربرد اصلی اتاق خواب خوابیدن و استراحت است؛ اما این تصور، کاملاً اشتباه است، زیرا در طراحی مدرن، از اتاق خواب برای مطالعه، گفتگوی خصوصی، آرایش و … نیز استفاده می‌شود. پس لازم است نورپردازی این بخش نیز به صورت اصولی انجام شود. شما می‌توانید با انتخاب نور مناسب، فضایی آرام و رمانتیک در اتاق خواب ایجاد کنید. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر خانه‌ای، اتاق خواب است. این اتاق‌ها با توجه به کاربری که دارند باید به صورت مناسب، طراحی شده و در چیدمان آن به نکات مهمی توجه شود. از جمله این نکات جزو نورپردازی اتاق خواب است که باید مورد توجه قرار گیرد.

متأسفانه به دلیل ناآگاهی افراد نسبت به تأثیرات نورپردازی این اتاق‌ها بر روحیه کاربران، در طراحی داخلی به استفاده از المان‌های نورپردازی در اتاق خواب دقت نمی‌شود. این در حالی است که طبق تحقیقات انجام شده، وجود نور کافی در این محیط‌ها باعث می‌شود تا کاربران دارای روحیه‌ای آرام بوده و خلق‌وخوی آنها بهبود پیدا کند. در ضمن در صورت وجود نور مناسب به هنگام خواب، کیفیت خواب افراد بالاتر رفته و این امر باعث ارتقای سیستم ایمنی بدن افراد می‌شود.

اگر درصدد انتخاب بهترین المان‌ها برای نورپردازی در اتاق خواب خود هستید، بهتر است با نکاتی که در این امر باید به آنها توجه شود آشنا گردید. با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید بهترین نورپردازی را در اتاق خواب داشته باشید و از حضور در اتاق و استراحت در آن لذت ببرید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در تعیین دکوراسیون و نورپردازی اتاق‌ها باید به آن توجه کرد، جنسیت کاربران این اتاق‌ها می‌باشد. به این صورت که نور پردازی باری اتاق خواب دخترانه باید با نورهایی ملایم انجام شود تا با ظرافت روحی و خلق و خوی این خانم‌ها همخوانی داشته باشد. این در حالی است که در فضا و دکور اتاق خواب پسرانه به دلیل روحیه کنجکاو و پرهیجانی که دارند نیاز به اتاق خوابی با نورپردازی متناسب با روحیات خود دارند.

در کل در مورد نورپردازی مناسب فضا و دکور اتاق خواب کودک باید به این موضوع اشاره کرد که نورپردازی و المان‌های روشنایی باید به گونه‌ای انتخاب شوند که امنیت و سلامت کودکان در اتاق، حفظ شود. و به رشد روحی و جسمی آنها کمک شود.

در اصل نورپردازی باید با توجه به شرایط محیطی و هارمونی رنگ صورت گیرد مثلا اگر اتاق خواب یک هتل می باشد و در محیط جنگی قرار گرفته است می توان از طیف نوری گرم استفاده نمود و یا اگر در محیط ساحلی قرار دارد می توان از طیف نوری سرد تر استفاده کرد.

در صورتی که اتاق خواب مورد نظر برای استراحت والدین یا به عنوان مستر روم در نظر گرفته شده است باید نورپردازی آن به گونه‌ای باشد که در عین سادگی و زیبایی، محیط شاد و پویا ایجاد کند، زیرا علاوه بر استراحت، ممکن است زوجین از این فضا برای مطالعه و یا کار نیز استفاده کنند. از این رو نباید نورپردازی این اتاق‌ها به گونه‌ای باشد که موجب خستگی روحی و آسیب دیدن چشم کاربران شود.

نکته دیگر در مورد نورپردازی اتاق خواب، استفاده از المان‌های نورپردازی مناسب در اتاق خواب است. شما می‌توانید این تجهیزات را از میان انواع لوستر و یا آباژور و همچنین روشنایی های دیواری و انواع چراغ خواب‌ها، لامپ‌های هالوژن و … انتخاب کنید.

در این انتخاب باید به میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید و همچنین وضعیت نورگیری اتاق توجه داشته باشید. در ضمن باید به این موضوع دقت کنید که سبک های دکوراسیون اتاق خواب را بشناسید تا بهتر انتخاب کنید. اگر در چیدمان منزل و اتاق خواب از سبک کلاسیک استفاده کرده‌اید باید از تجهیزات روشنایی که با این سبک سنخیت دارند، استفاده نمایید. در این حالت، استفاده از لوستر های اتاق خواب و آباژور های مجلل و پر زرق و برق می‌توانند بهترین گزینه باشند.

اگر  دکوراسیون اتاق خواب از سبک مدرن یا سبک دکوراسیون مینیمال پیروی می‌کند، می‌توانید از مدل‌های مدرن لامپ‌های آویزان، لوسترهای مدرن و … استفاده نمایید. به این ترتیب هم می‌توانید روشنایی اتاق را تنظیم کنید و هم زیبایی دکوراسیون این بخش از خانه را نیز تأمین نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید