تاثیر گلدان بر دکوراسیون داخلی

علاقه انسان به گیاه و طبیعت سابقه تاریخی دارد که این مورد را می توان به راحتی در خانه های حیاط دار مشاهده کرد. امروزه که اکثر خانه ها به فرم آپارتمانی در آمده، این مجاورت کمتر شده است اما با این وجود، گیاهان مناسب خانه های آپارتمانی توانسته اند این کمبود و محدودیت را جبران کنند. این المان های طبیعی پیوندی بین زندگی صنعتی و طبیعت برقرار می کنند و نشاط و سرزندگی را به فضا اضافه می کنند. اما این ویژگی تنها علت تمایل استفاده از گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون داخلی و محبوبیت این المان نیست. تاثیرات متفاوت و مثبت و موثر گیاهان آپارتمانی سبب شده که افراد و ساکنین خانه های آپارتمانی با اهداف مختلفی از گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون داخلی فضای خانه استفاده کنند که این امر، نقش مهم و موثر این المان را در فضای داخلی منزل و یا ساختمان نشان می دهد. در این مقاله وبسایت ساختمون می توانید تاثیرات و نقش گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون داخلی را مشاهده کنید. با آرتیها همراه باشید تا با این پست به تاثیرات گلدان در فضای دکوراسیون داخلی بپردازیم.

با توجه به شرایط امروزی و آلودگی های مختلف هوا، یکی از ساده ترین روش های موثر برای داشتن هوای پاکیزه تر و تصفیه شده، استفاده و به کار گیری گیاهان در دکوراسیون داخلی است. گیاهان با جذب مواد آلاینده و کربن دی اکسید و تولید اکسیژن، به شما هوایی تمیز و قابل تنفس ارائه می دهند و در نتیجه به حفظ سلامتی شما کمک شایانی می کنند.

وجود تکه ای کوچک از طبیعت مانند گیاهان آپارتمانی، می تواند حس حضور در طبیعت را تقویت کند و حس آرامش، سرزندگی و مثبتی به افرادی که در آن فضا حضور دارند بدهد.

ساختار گیاهان می تواند نقش عایق در برابر نویز ها و صداهای محیط را ایفا نماید و سطح آن ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. این امر با توجه به شرایط خانه های آپارتمانی، می تواند امتیاز مثبت و قابل توجهی باشد.

همیشه آیتم هایی در دکوراسیون هر فضا هستند که تکمیل کننده سبک و طرح و رنگ هستند و به نوعی تکه آخر پازل هستند. مهمترین مکمل گلدان و گیاه سبز است. فرقی نمی کند گلدان کوچک یا بزرگ، یکی یا چند تا، مهم این است که به یاد داشته باشیم، هیچ فضایی را بدون گیاه سبز نگذاریم.

گل و گیاه فضا را زنده و پویا می کند و تاثیر آن از مبلمان شیک و تزیینات به روز به هیچ عنوان کمتر نیست.
گل و گیاه تنها مختص فضای خاصی از خانه نیست و در هر فضایی به تناسب شرایط فضا (نور، دما، رطوبت) می توان گیاه سبز نگهداری کرد. اگر به هر دلیلی امکان نگهداری گلدان ندارید، از گل های شاخه ای غافل نشوید. خصوصا در فضاهایی مثل روی اپن یا جزیره آشپزخانه، میز ناهارخوری یا حتی میز کارتان.

جواب این سوال این است: بستگی به فضا، نور محیط و البته سبک خانه شما دارد. به عنوان مثال در خانه ای با سبک بوهمیا، از در و دیوار گل و گیاه آویزان است و هیچ محدودیت در تعداد گلدان ها نداریم (البته به شرط وجود نور و فضای کافی)؛ ولی در سبک مینیمال عموما به یک تک گلدان اکتفا می کنیم.

یا مثال دیگز اینکه ممکن است برای شاخص کردن فضایی که تلویزیون در آن قرار دارد یا در کنار یک صندلی راک، از یک گلدان شاخص و تک استفاده کنیم ولی در اتاق کار خودمان، که فضایی دوستانه تر، خصوصی تر و خودمانی تر داریم، گلدان های متفاوت در ابعاد و انواع مختلف قرار دهیم.

استفاده از گلدان در فضای خانه و تاثیری که در دکوراسیون منزل دارد یکی از مواردیست که باید توجه ویژه ای به آند. داشته باشیم. اما قبل از انجام دکوراسیون با گلدان ، بهتر است کمی در نقش آن در دکوراسیون صحبت کنیم. همانطور که میدانیم، هدف اصلی استفاده از گلدان در منزل، نگهداری گل و گیاه و بکارگیری انژی مثبت گیاهان در فضای منزل است.

اما گلدان ها اغلب برای تزئین استفاده می شوند. گلدان ها می توانند یک محیط بسیار زیبا و شاداب را در خانه فراهم کنند و به طور طبیعی هر فضای ما را با رنگ و بافت خود زینت ببخشند. این عناصر زنده و شاداب به همراه گلدان خود میتوانند به خانه، اتاق، یا محل کار شما انرژی مثبت اضافه کرده و فضای شما را خاص، رمانتیک و پر انرژی کنند.

گیاهان می توانند رنگ های زنده و جذابی را به دکوراسیون داخلی خانه تان اضافه کنند. رنگ های گیاهان آپارتمانی محدود نیست و برگ ها و گل های آن ها دارای رنگ های متنوع و زیبایی هستند. حتی برگ های سبز گیاهان آپارتمانی دارای طیف متنوعی می باشند. این تنوع زیبا و قابل توجه می تواند زیبایی و رنگ های بیشتری را به دکوراسیون داخلی شما اضافه کند. همچنین می توانید با انتخاب گلدان های جذاب با رنگ ها و فرم های متنوع برای این گیاهان، رنگ و جلوه متفاوتی به دکوراسیون محل مورد نظر تان بدهید. در صورتی که فضای مورد نظر شما دارای راه پله (پله گرد) باشد می توانید با قرار دادن گلدان های زیبا بر روی پله ها نمای خاص و حس و حالی ویژه به آن ببخشید. به علاوه فرم برگ های گیاهان تاثیر متفاوتی در دکوراسیون داخلی دارد. برای برگ های گرد و آویزان نسبت به برگ های تیز و ایستاده تر حس آرامش بیشتری ایجاد می کنند. توجه به این مورد برای ایجاد حس مورد نظر در فضای مدنظر شما، تاثیر مثبتی دارد.

جلوه و زیبایی برگ ها و گل های طبیعی گیاهان، در نوع خود خاص و منحصر به فرد است. نمای ایجاد شده توسط گیاهان، دکوراسیونی داخلی متفاوتی ایجاد خواهد کرد که زیبایی آن در ذهن بیننده ماندگار خواهد بود. همچنین می توانید رنگ و طرح المان هایی از قبیل مبلمان، پرده ها (پرده کرکره، پرده زبرا)، دیوارپوش ها و موارد دیگر را متناسب با نوع و رنگ گل و گیاهان انتخاب نمایید تا هارمونی زیبایی در فضای خود ایجاد کنید و دکوراسیون داخلی خاص و منحصر به فردی داشته باشید.

۱- گلدان ها را در سایز های مختلف انتخاب کنید.
گلدان ها در ارتفاعات متفاوت، نه تنها به عنوان قطعات جداگانه جلب توجه می کنند، بلکه در فضاها نیز اثر مثبتی دارند. با استفاده از مجموعه ای از گلدان ها می توانید از این شکل دکوراسیون مناسب برخوردار شد. ابعاد بلند، متوسط و کوچک، آسان چیدمان این گلدانها را آسان می کند و به فضاهای بزرگتر عمق می بخشد.

۲- گلدان های بزرگ و کوچک را در محل های مناسب قرار دهید.
استفاده از یک گلدان، هر چند شفاف و شیشه ای و یا رنگ آمیزی شده، می تواند فضای مورد نظر شما را در خانه به وجود آورد. اگر چه ممکن است شما بیشتر به مسائل مربوط به شکل و ظاهر گلدان بپردازید، فراموش نکنید که محل قرارگیری آن نیز مهم است.

گلدان های بزرگ چه خالی یا پر باشند، می توانند در گوشه ها و یا در مناطق با سقف بلند در روی میز چشمگیر شوند. گلدان های کوچک را می توان برای تزئین هر نوع قفسه، به عنوان یک قطعه مرکزی بر روی میز غذاخوری و یا برای اضافه کردن ارتفاع در کنار مجسمه های کوچک و قاب عکس ها استفاده کرد.

ایجاد پویایی و نشاط در دکوراسیون داخلی

حضور در مجاورت گیاهان حس سر زندگی و نشاط را به انسان بر می گرداند و او را از حالت دلمردگی و روزمرگی زندگی ماشینی خارج می کند. علاوه بر این، حضور گیاهان و نیاز به نگه داری آن ها سبب می شود افراد روحیه مسئولیت پذیری بیشتری پیدا کنند و خود را در قبال نگه داری و سالم نگه داشتن آن ها مسئول بدانند.

نقش مثبت برای بهبود دکوراسیون داخلی

گیاهان آپارتمانی المانی بسیار مناسب برای پر کردن فضا های خالی و بلااستفاده هستند. این عناصر می توانند با برگ ها و گل های زیبا و جذابی که دارند، به خوبی جلوه دهی کنند و فضای داخلی را از حالت خالی و خلوت بودن خارج نمایند. در صورت استفاده از گیاهان برای این منظور، تناسب ابعاد و ارتفاع آن ها اهمیت زیادی دارد و بهتر است که از نمونه هایی استفاده شود که ارتفاع کافی را داشته باشند. علاوه بر این، گیاهان آپارتمانی می توانند در صورتی که ابعاد و جلوه مناسبی داشته باشند، به عنوان المان محوری و برای نقطه کانونی به کار برده شوند. جلوه گیاه و گلدان آن، نمای زیبا و منحصر به فردی ایجاد خواهد کرد.

مانند هر المان دیگری در دکوراسیون داخلی، قبل از خریداری تحقیق کنید. برخی گیاهان آپارتمانی نیاز به نگه داری و شرایط آب و هوایی خاصی دارند که شاید شما قصد نداشته باشید این میزان وقت و هزینه را برای آن ها صرف کنید و یا اینکه در خانه شما شرایط مذکور مهیا نباشد. در عوض، می توانید با مشورت و تحقیق، گونه های گیاهی مناسب تری را انتخاب کنید.

بعضی از گونه های گیاهان روند چرخشی برای جذب کربن دی اکسید در روز و انتشار آن در شب دارند. به همین دلیل برای فضا هایی مانند اتاق خواب گزینه مناسبی نیستند. پس بهتر است قبل از خریداری در مورد این ویژگی گیاهان نیز تحقیق و پرس و جو کنید.

به موقعیت گیاه و اندازه آن توجه کنید. بعضی گیاهان برگ های پراکنده و جدا از ساقه دارند و به فضایی نیاز دارند که برگ های آن ها بدون هیچ فشار و محدودیتی رشد کند. مسلما فضای محدود و کوچک برای آن ها مناسب نیست و به برگ هایشان آسیب می رساند.

نوع های خاصی از گیاهان سبب تشدید آلرژی در افراد می شوند، برای همین بهتر است در هنگام خرید از فروشنده اطلاعات کافی را بپرسید تا در این زمینه دچار مشکل نشوید. به علاوه برخی گونه های گیاهی سمی هستند و در صورتی که توسط کودکان یا بلعیده شود، خطرات بالا و مرگباری را در پی دارد. که متعاقبا اگر در خانه کودک دارید، به این نکته نیز باید توجه ویژه ای داشته باشید.

راه های متنوعی برای قرار دادن گیاهان آپارتمانی در یک فضا وجود دارد. خود را محدود به استفاده از گلدان های ساده رو میزی و یا بر روی زمین نکنید و با توجه به ابعاد گیاهان، آن ها را از دیوار و یا سقف آویزان کنید و یا در شلف هایی با ارتفاع های مختلف قرار دهید.

جدید ترین المان گیاهی ارائه شده برای دکوراسیون داخلی، دیوار سبز است که تجربه ای متفاوت و منحصر به فرد را ایجاد می کند. در صورتی که می توانید هزینه کافی برای اضافه کردن این عنصر به دکوراسیون داخلی را بپردازید، حتما این گزینه را در نظر داشته باشید.

اگر فضای قابل توجه و کافی در خانه تان دارید، گزینه هایی مانند آتریوم نیز می توانند انتخابی خاص و جذاب برای شما باشند. این فضای باغ مانند در دکوراسیون داخلی تجربه ای متفاوت از حضور و مجاورت با گیاهان و طبیعت را در اختیار شما قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید