تاثیر گیاهان در طراحی و معماری

به نقل از آرتیها و باتحقیقاتی که درباره تاثیرات گیاهان در طراحی و معماری کرده است.گیاهان در معماری به عنوان ابزار طراحی و فضاسازی می توانند مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به شکل و حجم انفرادی و انبوه هر گونه، و ترکیب حجم ها و شکل های گونه ها، گیاه می تواند به عنوان یک فرم معماری مؤثر فضا را بسازد.

درختان گسترنده و سایه دار می توانند حالت سقف و سایه بان را داشته باشند. برای ایجاد فضاهای مسقف سبز می توان از گیاهان رونده و به کمک نگدارنده ها و داربست ها استفاده کرد. در هر دو حالت، فضاهای معماری سبز دلپذیری از حجم ها و سایه های فرم داده شده به وجود می آیند. ایجاد فضا با گیاهان رونده، در صورتی امکان پذیر است که سازه و اسکلت فضا را از مواد دیگری قبلاً ساخته باشند. این اسکلت، بسته به شکل، اندازه و مورد استفاده؛ آلاچیق، داربست، طاق، سردر و غیره نامیده می شود. به جنس مصالحی که برای اسکلت فضا به کار برده می شود، لازم است توجه شود که بر اثر رطوبت، پوسیدگی و ضایعه پیدا نکند.

فضای سبز و ارتباط آن به توسعه پایدار شهری

پارکها وفضاهای سبز شهری از اهمیت استراتژیکی در کیفیت جامعه به شدت شهری، برخوردارند حضور مکان های طبیعی (مثل پارکها، جنگل های شهری و کوبندهای سبز ) و اجزای طبیعی ( مثل درختان وآب ) در زمینه شهری علاوه بر خدمات مهم زیست محیطی، خدمات فیزیولوژیکی و اجتماعی فراهم می کند که در قبال زیست نمودن شهرها مهم است.

فضاهای شهری مثل پارک ها که در آن از عناصر طبیعی استفاده شده است، جدا از فواید زیبا شناختی ، فیزیولوژیکی و بهداشتی می تواند مزایای اجتماعی دیگر نیز داشته باشند.خصوصا درختان و گیاهان در فضاهای عمویم به یکپارچه سازی و تعادل بین افراد جامعه منجر شده و توسعه روابط اجتماعی را بهبود می بخشد. علاوه بر این پارک های شهری باعث افزایش جذابیت شهر ، افزایش گردشگری و درنتیجه درآمد می گردد.

یافته ها نشان می دهد احساساتی که فضای سبز، خصوصا پارک در ذهن مردم ایجاد می کند، تاثیر مستقیم بر تعامل روانی ، راحتی ، انقطاع روزمرگی داشته که تمامی این آثار به شدت در کیفیت زندگی مردم که از اجزای کلیدی توسعه پایدار است، نقش دارند.

درطراحی معماری فضاهای مختلف سعی می کنیم از المان هایی استفاده کنیم که به انسان حس سرزندگی می دهند. این المان ها معمولا از فضاهای بیرونی نشأت می گیرند. برای مثال مبلمان چوبی، میز های سنگی و یا پوست حیوانات همگی نشانه ای از فضای بیرون از منزل هستند که انسان دوست دارد آنها را در محیط زندگی و یا کار خود ببیند. اما با وجود ترفندهای مختلف، مهم ترین و موُثرترین آنها استفاده از گیاهان است. وجود گیاهان در طراحی معماری یک فضا حائز اهمیت می باشد بنابراین تنها باید به این توجه کنیم که چه نوع گیاه و گلدانی برای طراحی داخلی فضای ما مناسب است.

گیاهان علاوه بر این که باعث زیبایی محیط می شوند، سموم موجود در هوا را نیز کاهش می دهند و در نتیجه باعث بهبود کیفیت هوای داخل می شوند. وجود گیاه به ذهن انرژی می بخشد و آن را به خواب عمیق و سالم تر تشویق می کند. مطالعات علمی ثابت کرده اند که گیاهان به ویژه برای بیماران مفید هستند و به کاهش سطح استرس در آنها کمک می کنند.

هر طراح داخلی خوبی به دنبال فرصتی برای استفاده از گیاهان در فضا است. گیاهان المان های تزئینی مناسبی برای یک فضا هستند زیرا مزایای بسیاری دارند. برای مثال طیف رنگی و بافتی که می توانند به فضا بیافزایند. اما یکی از مهم ترین مزیت های گیاهان، موجودیت آنها در سایز های مختلف می باشد. آنها می توانند آنقدر کوچک باشند که قفسه های کوچک را برجسته کنند، یا می توانند آنقدر بزرگ باشند که قسمتی از فضای کف را به خود اختصاص دهند. اگر در یک محیط گیاهان خیلی کم استفاده شده اند و در عین حال فضای خالی زیاد است، استفاده از گیاهان بزرگ بر کف محیط راه حل مناسبی است. بنابراین اگر گوشه ای از فضا خالی است، نیازی نیست که آن را با قرار دادن مبلمان پر کنید. استفاده از یک گیاه بر کف آنجا علاوه بر اینکه فضای خالی را پر می کند حس تازه ای را به فضا می دهد.

برای قرار دادن گیاهان بر کف ، روشنایی فضای خود را بسنجید. همچنین اطمینان حاصل کنید که سایز گیاه با فضا تطابق داشته باشد. برای مثال استفاده از گیاهان بسیار بلند که به سقف رسیده اند در کنار مبلمان کوتاه، به نظر می رسد که کل فضا را اشغال کرده اند. بنابراین گیاهانی با طول ۱۸۰ الی ۲۲۰ سانتی متر برای فضاهای مسکونی در نظر بگیرید. اما ممکن است سقف خانه شما خیلی بلند باشد و به گیاه بلندتری نیاز داشته باشید. از طرفی در آپارتمان های کوچک گیاهانی با طول ۷۰ الی ۹۰ سانتی متر انتخاب بهتری هستند.

در صورت استفاده از گیاهان برای این منظور، تناسب ابعاد و ارتفاع آن ها اهمیت زیادی دارد و بهتر است که از نمونه هایی استفاده شود که ارتفاع کافی را داشته باشند. علاوه بر این، گیاهان آپارتمانی می توانند در صورتی که ابعاد و جلوه مناسبی داشته باشند، به عنوان المان محوری و برای نقطه کانونی به کار برده شوند. جلوه گیاه و گلدان آن، نمای زیبا و منحصر به فردی ایجاد خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید