تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی چیست؟

گاهی تصمیم می گیرید در طراحی خانه خود تغییرات کوچکی ایجاد کنید و می خواهید که از یک متخصص طراحی داخلی یا دکوراسیون داخلی کمک بگیرید، اما به دنبال یافتن متخصصی برای کمک در ایجاد تغییرات دلخواهتان ، با فهرستی از افرادی مواجه می شوید که برخی معمار و طراح داخلی هستند و برخی دکوراتور داخلی. این سوال ممکن است در اینجا برای شما پیش بیاید که تفاوت این دو شغل چیست و مهم تر اینکه من به کدامیک از این تخصص ها نیاز دارم.
طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی دو واژه ای هستند که معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند اما حقیقت این است که واقعا نمی توان این دو واژه را به جای هم به کار برد. شباهت های زیادی بین این دوشغل وجود دارد، آنقدر که سخت است بتوان گفت مرز مشخص بین این دو حرفه چیست. اگرچه با این حال، کمی بیش از یک تفاوت ناچیز بین آنچه که یک فرد را طراح داخلی می کند و آنچه که یک فرد را دکوراتور داخلی می کند، وجود دارد. برخی از این تفاوت ها نامحسوس هستند و بعضی واقعا قابل توجه. در ادامه تفاوت های این دو حرفه بررسی شده است و می توانید با استفاده از این مطلب برای خود تفاوتی میان این دو تخصص قائل شده و انتخاب کنید که واقعا به خدمات کدام یک از آنها نیاز دارید.

معماری داخلی:

معماری داخلی ساختمان یکی از مهم ترین قسمت های ساخت یک بنا می باشد. در واقع معماری داخلی پل ارتباطی بین معماری و طراحی داخلی به شمار می آید. در دنیای مدرن امروز صاحب نظران و مجریان عرصه معماری از علوم و هنرهای مختلف نظیر جامعه شناسی، روانشناسی، هنر، فلسفه، اقتصاد و محیط زیست به صورت تلفیقی استفاده می کنند. به طور قطع می توان معماری داخلی را یک هنر تلفیقی دانست که به دیزاین نمای داخلی بر اساس معیارهای مختلف می پردازد.ک معمار داخلی به طور کامل از ساختار بنا و کاربردهای ارتباطی آن شناخت دارد و بر جوانب بومی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی فضا تمرکز می کند. ارتباط تنگاتنگی بین معماری داخلی و عناصر سازنده بنا وجود دارد و همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید می شود.نورهایی مانند نور آبی حس افسردگی و ناامیدی در فرد ایجاد می کنند، از این رو توجه به اهمیت نورپردازی امری ضروری است. معماری داخلی به جنبه علمی ساخت و ساز و تاثیر آن بر ساکنین و محیط افراد تاکید دارد در صورتی که طراحی داخلی به جنبه هنری آن اشاره می کند.

طراحی داخلی:

تحصیلات طراح داخلی: معماری داخلی، تخصصی است که نیاز به تمرین و آموزش رسمی دارد. تخصص در این شغل با مطالعه رنگ ها و پارچه ها، تمرینات طراحی با استفاده از کامپیوتر (CAD)، ترسیم، برنامه ریزی فضایی، طراحی مبلمان، معماری و غیره به وجود می آید. اکثر طراحان بعد از فراغت از تحصیل با یک کمپانی یا طراح داخلی که به صورت حرفه ای مشغول فعالیت است همکاری می کنند تا بتوانند در آینده شرکت شخصی خود را تاسیس کنند.
مدارک طراح داخلی: در برخی از ایالت ها و کشورها، متخصصان طراحی داخلی پیش از آنکه واژه طراح به آنها اطلاق شود، می بایست آزمونی را بگذرانند تا بتوانند به سمت مشاور دارای حق امضا در بیایند. که البته این مورد بستگی به این دارد که فرد موردنظر در کدام کشور یا ایالت مشغول فعالیت است. با این وجود در بسیاری از کشورها این آزمون الزامی نیست. بنابراین خوب است که در مورد شرایط و مجوز های کاری در کشور خود، پیش از انتخاب متخصص موردنظر، تحقیق کنید.
وظایف طراح داخلی: طراحان داخلی برنامه ریزی فضایی انجام می دهند و می توانند در طراحی و بازسازی فضای داخلی از طرح ریزی پلان طبقات تا انتخاب تمام اشیا و لوازم به افراد کمک کنند. این متخصصان تنها ظاهر فضا را بهتر نمی کنند بلکه عملکرد یک فضا نیز برای آنها حائز اهمیت است. طراح تنها در زمینه دکوراسیون محیط فعالیت داشته اما معمار داخلی می تواند در زمینه نقشه داخلی ساختمان نیز می تواند نظر دهد.

درنهایت اینکه آیا من باید یک معمار داخلی راهنمایی بگیرم یا یک دکوراتور داخلی؟

این که شما چه کسی را باید برای پروژه خود استخدام کنید واقعا وابسته به نیاز شماست. اگر نیاز به تغییرات سازه ای در بنای خود دارید مانند جابه جا کردن دیوارها، تغییرات در لوله کشی یا اضافه کردن یک پنجره یا درب جدید، بنابراین انتخاب یک طراح داخلی برای پروژه شما می تواند انتخاب مناسب تری باشد. این افراد می توانند به شما کمک کنند که برای تغییرات سازه ای برنامه ریزی مناسبی داشته باشید و بتوانید این کار را انجام دهید. در عوض، اگر نیاز به تغییرات سازه ای ندارید اما می خواهید در مورد اینکه در طراحی فضای خود از چه سبکی استفاده کنید، مشورت بگیرید یا در مورد انتخاب رنگ یا کاغذ دیواری یا مبلمان و یا مدل پرده و یا حتی مدل روشنایی ها و اکسسوری ها نیاز به مشاوره دارید، بنابراین در این شرایط انتخاب یک دکوراتور داخلی برای شما مناسب تر است. آنها به خوبی می دانند که چه مبلمان و اشیایی به خوبی می توانند با هم کار کنند و همینطور قادرند که یک فضا را به مکانی مناسب نیازها و علائق مشتری خود درآورند، در عین حال که برای این کار نیازی به تغییرات فنی نیست.
در نهایت نکته مهم در ایجاد تغییرات در فضای موردنظر شما، این است که چه تغییراتی می خواهید انجام شود و نه اینکه فردی که برای کمک از او استفاده می کنید چه عنوان شغلی دارد. بسیاری از طراحان داخلی تحصیل کرده زمان زیادی از وقت خود را به پروژه های دکوراسیون اختصاص می دهند چرا که نیازی به تغییرات سازه ای و بازسازی ندارند. در عین حال بسیاری از متخصصان دکوراسیون هستند که تحصیلات آکادمیک این رشته را نداشته ولی قادر به همکاری با پیمانکاران برای انجام تغییرات سازه ای لازم هستند و در عین حال جزئیات مناسب برای تامین زیبایی فضا را نیز در بالاترین کیفیت ممکن در نظر می گیرند. بهترین کار در مواجهه با این انتخاب برای شما این است که نیازهایتان را بسنجید و آن را با خدماتی که شرکت مقابل به شما می دهد مقایسه کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید