سریال راز بقا

در حالی که هواداران سریال نون خ منتظر اطلاعات جدیدی درباره فصل چهارم این سریال بودند، سعید آقاخانی در یک حرکت ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی با سریال راز بقا به سرویس استریم فیلم‌نت آمد. تبلیغات این سریال که مشخص بود عنوانی پرستاره است از قبل از تعطیلات عید نوروز آغاز شد و پخش هفتگی آن هم در آستانه سال ۱۴۰۱ شروع شد. سریال رازبقا نخستین تجربه سعید آقاخانی در شبکه نمایش خانگی نیست. او پیش‌تر و در سال ۱۳۹۶ در سریال عالیجناب هم هنرنمایی کرده بود.

اما سریال کمدی جذاب فیلم‌نت نخستین تجربه کارگردانی آقاخانی در شبکه نمایش خانگی لقب می‌گیرد. تجربه‌ای که اگرچه شباهت‌هایی با سه فصل سریال نون خ دارد اما در نهایت در دفاع از هویت مستقل و ماندگار خودش هم موفق ظاهر می‌شود. کارگردان سریال دزد و پلیس برای نگارش فیلم‌نامه جدیدترین ساخته‌اش برای چهارمین بار متوالی به سراغ امیر وفایی رفته و این نویسنده شناخته‌شده حالا پس از سه فصل ابتدایی سریال نون خ با سریال راز بقا فرصتی پیدا کرده تا فیلم‌نامه یک سریال را در مدیوم شبکه نمایش خانگی بنویسد.

سریال «راز بقا» به کارگردانی سعید آقاخانی، تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی و نویسندگی امیر وفایی از نوروز ۱۴۰۱ هر هفته به صورت اختصاصی از پلتفرم فیلم نت پخش می شود.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «بزرگ ترین کشف بشریت در راه است!»

سعید آقاخانی هنرپیشه، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون که تجربه موفق سریال «نون.خ» را در کارنامه هنری خود دارد که به شدت سریال جذاب و باحالی بود و طرفداران زیادی داشت. حالا این روزها در تدارک سریال “راز بقا” می باشد.

به سبب شرایط جامعه و ذائقه مخاطب ایرانی؛ آثار کمدی همواره مورد توجه بینندگان بوده و در جمع های خانوادگی حضور دارد. مخاطبی که تمایل دارد ساعتی را با لبخند بگذارند. همین امر باعث شده که فروش فیلم های سینمایی کمدی در یک دهه اخیر قابل توجه باشد اما یک درام اجتماعی ولو جذاب و پرمخاطب نتواند همانند یک کمدی گیشه پسند و حتی ضعیف فروش کند؛ گاها پیش آمده که یک فیلم علی رغم آن که با انتقادات تند بینندگانش مواجه است و از کیفیت پایین روایی برخوردار است؛ به خاطر یک جنجال یا برند شدن نسخه های قبلی اش؛ به فروش صعودیش ادامه می دهد.

کمدی اما در سریال سازی موقعیت متفاوتی از سینما دارد؛ زمانی که شبکه نمایش خانگی سریال سازی را آغاز کرد؛ پس از موفقیت «قهوه تلخ»؛ تهیه کنندگان تمایل داشتند تا بیشتر آثار کمدی تولید کنند و بازار را برای ساخت آن مطلوب می دیدند اما چهار سال بعد با موفقیت سریال شهرزاد؛ گرایش تولید کنندگان از کمدی به درام عاشقانه تغییر نمود و رفته رفته از تعداد کمدی ها کاسته شد. اما با گذشت زمان؛ رونق گرفتن وی او دی ها و افزایش دغدغه های اقتصادی و اجتماعی مردم؛ جای خالی کمدی ها دوباره به چشم آمد.

بهرام افشاری ، حسن معجونی، نیما شعبان نژاد، علیرضا زمانی نسب، سعید آقاخانی، فریبا جدیکار، هدیه بازوند، سیروس میمنت، یدالله شادمانی، صدرالدین حجازی، فرشید زارعی فرد، کاظم نوربخش، سید حسین موسوی، سیروس سپهری، صبا ایزدپناه، ریحانه حسینی، علی اخوان، نجلا نظریان، مریم ماهور، آوین نقویان و جعفر دهقان، با حضور احسان روزبهانی بازیگران این سریال هستند.

سعید آقاخانی متولد ۴ اسفند ۱۳۵۰ در بیجار، بازیگر، نویسنده و کارگردان است که نویسندگی فیلمنامه را سال ۱۳۸۴ با سریال متهم گریخت به کارگرانی رضا عطاران تجربه کرد و سپس سال ۸۸ با سریال عید امسال کارگردانی را هم آغاز کرد، آقاخانی از نوروز ۹۸ سریال نون خ را کارگردانی می کند و امسال نیز در تدارک ساخت سریال «راز بقا» برای نوروز ۱۴۰۱ است.

سعید آقاخانی در سال‌های اخیر بارها ثابت کرده که شاید به اندازه رامبد جوان و مهران مدیری فرصت برای خلق ایده‌هایش نداشته باشد اما بدون هیچ شک و تردیدی یکی از کمدی‌سازان خلاق سینما و تلویزیون ایران است. در حالی که در میان عناوین انحصاری سرویس استریم فیلم‌نت جای خالی یک سریال کمدی تماشایی و دوست‌داشتنی خالی بود به لطف موفقیت سریال راز بقا این جایگاه هم تکمیل شد. با ویجیاتو برای نقد سریال راز بقا، جدیدترین ساخته سعید آقاخانی، به صورت اجمالی همراه باشید.

امیر وفایی یکی از نویسندگان خوش‌ذوق این روزهای فضای کمدی ایران است که نخستین بار در سال ۱۳۹۲ فرصت آن را پیدا کرد تا به عنوان عضوی از تیم نویسندگان سریال شوخی کردم از قریحه شوخ‌طبعی‌اش رونمایی کند. او بعدها وظیفه فیلم‌نامه‌نویسی سریال در حاشیه و البته سریال در حاشیه ۲ را برعهده گرفت و با سریال عطسه [که شباهت‌های بسیاری با سریال شوخی کردم داشت] بیشتر از قبل شناخته شد.

وقتی سریال دیوار به دیوار در سال ۱۳۹۵ از تلویزیون پخش شد، بسیاری از علاقه‌مندان به ژانر کمدی در ایران مطرح‌شدن نام امیر وفایی در کنار نویسندگانی مانند امیرمهدی ژوله و امیر برادران را پذیرفته بودند. اما سال ۱۳۹۶ فرصتی کلیدی برای وفایی بود تا به لطف سریال شب عید فرصت همکاری ویژه‌ای با سعید آقاخانی داشته باشد. تجربه نسبتا موفق همکاری با سعید آقاخانی این فرصت را به امیر وفایی داد تا به عنوان نویسنده فیلم‌نامه سریال نون خ انتخاب شود.

موفقیت بی‌مثال سریال نون خ باعث شد که این سریال حتی با وجود ویروس کرونا برای فصل‌های دوم و سوم هم تمدید شود و امیر وفایی خودش را به عنوان جدی‌ترین گزینه آقاخانی برای پروژه‌های بعدی‌اش مطرح کند. به نظر می‌رسید که سریال راز بقا تبدیل به جدی‌ترین چالش امیر وفایی در سال‌های اخیر می‌شود اما این نویسنده توانمند به خوبی موفق شد فیلم‌نامه راز بقا را به بهترین شکل ممکن بنویسد و یک بار دیگر به ترکیب برنده آقاخانی – وفایی اعتبار ببخشد.

اگرچه مسیر فیلم‌نامه سریال رازبقا تا رسیدن به ایستگاه شانزدهم و پایانی افت و خیزهای بسیاری را تجربه می‌کند اما در نهایت موفق ظاهر می‌شود. جدیدترین سریال سعید آقاخانی که نخستین تجربه او در شبکه نمایش خانگی هم لقب می‌گیرد، تماشاگر را سرگرم می‌کند و فرصت‌های بی‌شماری به او می‌بخشد تا از اعماق وجودش قهقه بزند. به لطف محدودیت‌های کمتر شبکه نمایش خانگی، سریال راز بقا توانسته خلاقیت بیشتری در فیلم‌نامه‌اش ارائه دهد و به همین دلیل برای مخاطب آثار آقاخانی هم جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

سرویس استریم فیلم‌نت به دلیل شهرت کمتری که در مقایسه با نماوا و فیلیمو دارد در رقابت با این دو غول شناخته‌شده هم کار سختی دارد. اما تولید بیشتر سریال‌های جذابی مانند تجربه جدید سعید آقاخانی و امیر وفایی می‌تواند فیلم‌نت را بیشتر از قبل مطرح کند. در شرایطی که سریال‌های کمدی فیلیمو و نماوا اساسا چنگی به دل نمی‌زنند، فیلم‌نت با سریال راز بقا توانسته یکی از متمایزترین و بهترین سریال‌های کمدی شبکه نمایش خانگی در چند سال اخیر را ارائه دهد. اتفاقی که تدوام آن می‌تواند موفقیت‌های بیشتری برای فیلم‌نت به همراه داشته باشد.

سریال «دل» در کارنامه منوچهر هادی و همه بازیگران آن تبدیل به یک شکست شد. قصه عاشقانه سریال، بازی بازیگران، ریتم کند و کم اتفاق داستان نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. بهرام افشاری در این مجموعه به عنوان بازیگر از پس ایفای نقش خود برآمد اما حواشی متعدد سریال چنان بر عملکرد او سایه انداخت که بازی‌ اش چندان دیده نشد. دومین سریال بهرام افشاری هم «میدان سرخ» بود که با وجود ستاره‌های فراوان، نتوانست مخاطب را با قصه همراه کند و همراه با انتقادهای فراوان در فصل اول به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید