طراحی داخلی و دکوراسیون به سبک تردیشنال

امروز در آرتیها به سبک تردیشنال می پردازیم. طراحی داخلی تردیشنال (سنتی)، گرمی و ظرافت گذشته را به زمان حال می بخشد و همان طور که از نامش بر می آید، مربوط به سنت و گذشتگان است. سبک سنتی تاریخ طولانی و غنی را دارا است که می توان به خوبی آن را ترسیم کرد. سبک سنتی امروز ریشه در دوره کلاسیک یونان باستان و روم دو هزار سال پیش دارد و در واقع از طیف گسترده ای از سبک ها تشکیل شده است که قبل از جنبش مدرن اوایل قرن بیستم اجرا شده بودند.

در حالی که سبک سنتی ریشه در گذشته دارد، اما هنوز هم به عنوان سبکی راحت و جذاب طرفداران فراوانی دارد و امروزه این ویژگی های درخشان، آن را به محبوب ترین سبک در ایالات متحده تبدیل کرده است.
سبکی زیبا، گرم، ظریف و لطیف که جذابیت منحصر به فردی را به هر خانه ای می بخشد. این سبک در نگاه اول شباهت هایی از نظر ظاهری با سبک کلاسیک دارد، اما از نظر جزئیات و طراحی شامل تفاوت هایی است که این دو سبک را از یکدیگر متمایز می کند. سبک تردیشنال به عنوان سبکی تطبیق پذیر و منعطف شناخته شده است.

سبک تردیشنال

ویژگی های طراحی دکوراسیون داخلی به سبک تردیشنال :

نظم، تقارن و تناسب اصولی هستند که در طراحی داخلی تردیشنال از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
سبکی که به جزئیاتی مانند پایه، بدنه و مرکز یک ستون توجه ویژه ای دارد.
در فضاهای داخلی نیز به سه قسمت کف، دیوار و سقف اهمیت بیشتری می دهد.
توجه به تابلوهای دیواری، قالب ریزی، طاقچه بالای شومینه، درهای فرانسوی، ریل های صندلی، پنجره ها، گل دوزی ملافه ها، انواع پارچه ها و سایر تزئینات داخلی از ویژگی های بارز این سبک محبوب است.
استفاده سخاوتمندانه از این ویژگی ها می تواند فضایی را ایجاد کند که فوق العاده غنی و جذاب باشد.
برخی از منتقدین بر این عقیده هستند که سبک سنتی نیاز به سرمایه گذاری فراوانی دارد. مطمئنا اگر به اسراف طراحی سنتی متعهد باشید، نیروی کار و مواد استفاده شده در این سبک بسیار گران خواهد شد. با این وجود اگر در خریدهایتان دقت کنید، از قطعات به ارث رسیده قدیمی استفاده کنید و یا حتی برخی از کارها را خودتان انجام دهید، می توانید یک طراحی داخلی به سبک سنتی و با بودجه ای متوسط را در اختیار داشته باشید. عتیقه جات و آنتیک ها و جواهرات اغلب به این سبک از طراحی مربوط می شوند و حس و حالی قدیمی و شیرین در افراد ایجاد می کنند. اصول طراحی دکوراسیون داخلی به سبک تردیشنال را برای شما شرح می دهیم :

رنگ در سبک تردیشنال

۱- رنگ ها در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک تردیشنال :

طیف گسترده ای از رنگ ها و سایه ها در طراحی داخلی تردیشنال مورد استفاده قرار می گیرد. احتمالا بیشترین رنگ های مربوط به سبک تردیشنال رنگ های جواهرات مانند قرمز تیره و یا سرخ متمایل به قرمز، سبز پر طراوت، طلایی، زرد و یا آبی است. با این حال سایه های خاکستری، بژ و سفید نیز بسیار رایج است.
همچنین رنگ های لطیف و ظریف پاستلی غالبا یک پالت زیبای سنتی را به وجود می آورند و یا حتی طرح رنگی مناسب ممکن است به همان سادگی سفید و یا طلایی باشد. رنگ های پاستلی رنگ های روشن و ملایمی هستند که به رنگ های خنثی بسیار نزدیک اند و استفاده از این رنگ ها سبک خانه را به طرز مثبتی تغییر می دهد. دیوارهای بزرگ در خانه معمولا به عنوان دیوار تاکیدی قرار می گیرند و رنگ و الگوی متفاوتی نسبت به سایر قسمت های خانه دارند.

۲- پارچه ها در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک تردیشنال :

پارچه ها با الگوی هندسی مختلف مانند راه راه و یا گل هایی در اندازه های بزرگ و کوچک و بافت های متفاوت، جذابیت بی نظیری را به خانه شما اضافه می کنند.
پارچه ها غالبا از ابریشمی زیبا و شفاف، ساتن، مخمل و یا ابریشم گل برجسته تشکیل شده اند.
این پارچه های ظریف و زیبا می توانند با سوزن دوزی و ملیله برجسته شوند و ظاهری زیبا و متفاوت ایجاد کنند.
در یک فضای تردیشنال آثار هنری و لوازم جانبی اغلب دارای رنگ های زنده و پر انرژی می باشند.

پرده سبک تردیشنال

۳- پنجره ها و پرده ها در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک تردیشنال :

پرده ها معمولا از نکات فراموش نشدنی در سبک تردیشنال هستند. درواقع پرده ها کامل کننده دکوراسیون در هر بخش از خانه هستند. پرده در دکوراسیون سنتی در هر کجای خانه که فضای خالی داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. جزئیات پرده در این سبک از طراحی بسیار متوجه قرار می گیرد. پیچ و تاب دادن به پرده ها و والان با منگوله و یا حاشیه های مختلف از ویژگی های متداول پرده در سبک تردیشنال محسوب می شود.

در سبک تردیشنال پرده ها معمولا از پارچه های سنگین به همراه پارچه هایی به عنوان آستر تشکیل شده اند و معمولا از بند پرده برای جمع کردن حاشیه ها و پرده های جانبی استفاده می شود. به نقش و طرح پارچه ها بسیار دقت کنید، چرا که عنصری کلیدی در پرده های تردیشنال است. امروزه شیشه های تزئینی رنگارنگ نیز برای فضای داخلی به سبک سنتی بسیار مناسب است و برخی از ویژگی های کلاسیک را به نفع یک ظاهر ساده تر نشان می دهد.

مبلمان سبک تردیشنال

۴- مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک تردیشنال

همانگونه که می توانید تصور کنید، طیف گسترده ای از سبک های مبلمان تردیشنال در طول قرن ها پدید آمده است. نمونه هایی از این قبیل مبلمان عبارتند از: مبلمان “ملکه آن” (Queen Anne)، مبلمان “چیپندیل” (Chippendale) ، مبلمان “هپل وایت” (Hepplewhite) و مبلمان “شراتون” (Sheraton )  – و این ها تنها معدودی از بیشمار مبلمان در سبک تردیشنال هستند.

مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک تردیشنال چه از نظر ظاهری ظریف باشد و چه درشت و بزرگ، یک ویژگی مشترک در آن به چشم می خورد و کاملا مشهود است: در مبلمان تردیشنال نیمکت ها و صندلی ها اغلب دارای پایه های تزئینی هستند و گاها پایه ها در این سبک حاشیه دوزی دارند. پایه های مبل اغلب در سبک سنتی همانگونه که در مبلمان “ملکه آن” و یا  مبلمان “چیپندیل” می بینید حالت و شکل ویژه ای دارند و معمولا با انحنای بیشتر و یا اندازه بزرگتر بر آن تاکید بیشتری می شود. به طور کلی مبلمان در این سبک، چوبی و در رنگ های تیره و یا متوسط مانند گیلاسی ، ماهاگونی و  یا گردویی است.

اکسسوری سبک تردیشنال

۵- اکسسوری در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک تردیشنال :

استفاده از آینه های دیواری یک روش عالی برای بزرگتر نشان دادن فضا و اضافه کردن یک عنصر درخشان به محیط است و همچنین موجب می شود به نظر برسد که دکوراسیون داخلی شما از سبک خاصی پیروی می کند. تا قرن هفدهم که وسایل مقرون به صرفه تری تولید می شد، از آینه ها استفاده اندکی می شد. برای دستیابی بیشتر به یک ظاهر سنتی، نقاشی های روغنی یا آینه هایی با قاب های طلا، فرش های شرقی و چند گلدان یا مجسمه اضافه کنید. در نظر داشته باشید که بهره بردن از یک دسته بزرگ از گل های تازه، لمس زیبایی را برای شما به ارمغان می آورد و این سبک را زیباتر و دلنشین تر می کند.

۶- لامپ های تردیشنال در دکوراسیون داخلی به سبک تردیشنال :

توجه داشته باشید که همیشه هنگام توجه به نورپردازی داخلی در هر سبکی، استفاده از چندین منبع روشنایی به طور همزمان بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت.
وسایل جانبی به طور معمول شامل لوستر، لامپ های رومیزی، لامپ هایی که در کف کار گذاشته می شوند، روشنایی هایی که به دیوار متصل می شوند، شمع، فانوس  و یا ترکیبی از همه آن ها است.
استفاده از روشنایی های طولی (مانند ریسه) و یا روشنایی های کابلی در این سبک مناسب نخواهند بود.
اگر می خواهید به سبک تردیشنال پایبند باشید از ” پات لایت ها” (از این روشنایی ها معمولا  در سقف و گاهی در دیوارها استفاده می شود) کمتر استفاده کنید.
می توانید لامپ های رومیزی و آینه های دیواری در سبک سنتی را در اینترنت سرچ کنید و از ایده های بی پایان فضای مجازی بهره ببرید.
برای اجرای اصل تقارن، از لامپ های جفت استفاده کنید.
می توانید یک جفت لامپ رومیزی روی میز بوفه و یک جفت فانوس بر میز ناهار خوری بگذارید و با همین کار کوچک سبک سنتی را به منزل خود دعوت کنید.
اگر می خواهید ظاهر رسمی تری به فضا ببخشید، یک لوستر کریستالی بالای میز ناهار خوری یا در سالن غذاخوری همیشه دوست داشتنی، شیک و خواستنی خواهد بود.
اگر می خواهید در سبک تردیشنال خود اندکی ظاهر روستایی نیز داشته باشید، لوسترهای فر فورژه آهنی و یا لوسترهایی که از فلز برنج ساخته شده اند بی نظیر خواهند بود.

نورپردازی سبک تردیشنال

کلام آخر درباره طراحی دکوراسیون داخلی به سبک تردیشنال :

اگر به تجملات، ظرافت ها و عاشقانه ها در زندگی خود اهمیت می دهید و طراحی دکوراسیون خانه تان زمینه ای مناسب برای تجلی این تمایلات است احتمالا سبک تردیشنال همسایه روح و جان شما خواهد بود.
در نظر داشته باشید که کشور عزیزمان ایران نیز از قدمت، فرهنگ و تمدن بسیار بالایی برخوردار است و اگر شما تمایل دارید که سبک تردیشنال و یا همان سبک سنتی را در خانه خود پیاده کنید دستتان بسیار باز خواهد بود و گزینه های بسیار زیادی پیش روی خود خواهید داشت.
حتی اگر نمی خواهید که دکوراسیون همه خانه را به سبک سنتی طراحی کنید می توانید تنها بخشی از خانه خود را به این سبک بیارایید.
از فرش های دست باف گرفته تا گلیم و جاجیم، از ظروف سفالی گرفته تا ظروف مسی و استکان های کمرباریک، از پشتی های کوچک و بزرگ گرفته تا متکاهایی که برای استراحت و لم دادن مهمان در نظر گرفته می شود، همه و همه به کمک شما می آید تا سبکی بی نظیر، روح نواز و آرامش بخش را در خانه خود پیاده کنید. اندکی ذوق، استعداد و خلاقیت به همراه کمی تحقیق و مطالعه غوغا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید