محوطه سازی داخلی چیست؟

عواملی وجود دارد که موجب می شود محوطه سازی به بهترین شکل نمایان شود و جلوه ای خاص به آن (محوطه سازی) می دهد این المان ها و تجهیزات به وفور در محوطه و حیاط ساختمان دیده می شوند اما در سایت آرتیها قصد داریم بهترین آنها را به شما معرفی کنیم. همانطور که میدانید محوطه سازی یکی از مهمترین فرایندها در گیرایی یک ساختمان است که از چند بعد اهمیت دارد به همین خاطر امروزه طرفداران بسیاری را مجذوب خود کرده است.

یکی از مهمترین ابعاد در محوطه سازی بالا رفتن ارزش ملک است، هر چه قدر که محوطه سازی به شکل اصولی و زیبا اجرا شود ارزش آن ساختمان بالا می رود البته ناگفته نماند که شما می توانید با کمترین هزینه این کار را انجام دهید به شرط اینکه از افراد خبره آن راهنمایی بگیرید.

محوطه سازی برای کاهش آلودگی و انعکاس هوای دلپذیر بعد دیگری است که موجب شده به محوطه سازی بیشتر از قبل اهمیت داده شود؛ همانطور که می دانید آلودگی امروزه معضلی است که برای رهایی از آن باید هر یک از ما تلاش کنیم یکی از آسان ترین کارها این است که به محوطه ساختمان خود اهمیت دهیم. حالا به وجود چند نمونه از محوطه سازی های پرطرفدارو مدرن می پردازیم.

باربیکیو در محوطه سازی :

باربیکیو یکی از المان های کاربردی و جذاب برای محوطه سازی است که کارایی بسیاری برای افراد دارد و ساخت آن در کمترین زمان ممکن انجام می شود به همین خاطر خیلی از متقاضیان طراحی ویلا به سمت ساخت باربیکیو می روند تا با استفاده از این المان به زیبایی و جذابیت محیط بیفزایند.

باربیکیو یکی از المان هایی است که طراحی و ساخت آن با توجه به متراژ فضا و نیاز افراد انجام می شود یعنی اگر فضا بزرگ باشد می توانید یک باربیکیو بزرگ به همراه تجهیزات آن طراحی کنید و اگر محوطه کوچک باشد باید یک باربیکیو کوچک طراحی کنید و آن را بسازید.

متریال ساخت باربیکیو بسیار گوناگون است و باید با توجه به آب و هوای منطقه بهترین متریال را خریداری کنید همچنین انواعی از باربیکیوها وجود دارند (باربیکیو ذغالی، باربیکیو گازی و…) که باید مطابق نیاز خود بهترین نوع آن را انتخاب کنید.

آتشگاه در محوطه سازی :

از آنجائیکه شعله‌های آتش می‌توانند یک نقطه کانونی فوق‌‌العاده را در باغ و محوطه ویلا ایجاد کنند، مسئله طراحی آتشگاه در ویلا در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. البته ساخت شومینه در فضای سبز هم تا حدودی پرطرفدار است. سبک‌ها و مدل‌های مختلفی برای طراحی آتشگاه در ویلا وجود دارد. برخی از آن‌ها را به شکل مستطیل یا مربع با دیواره‌های بلند می‌سازند و برخی دیگر به صورت دایره یا بیضی هستند. طرح‌های خلاقانه برگرفته از سبک معماری مدرن نیز می‌تواند برای طراحی آتشگاه و محوطه سازی ویلا انتخاب شود.

نکته مهم دیگر در طراحی آتشگاه برای محوطه سازی ویلا، در نظر گرفتن مصالحی است که آتشگاه با آن ساخته می‌شود. مهمترین تفاوت آتشگاه و شومینه در ویلاها این است که شومینه یک مسیر دودکش به سمت بالا دارد، اما آتشگاه در ویلا کاملاً رو باز بوده و سوخت کمتری مصرف می‌کند. هم آتشگاه هم شومینه، هر دو توسط سوخت مشخصی روشن می‌شوند و شعله‌های آتش را می‌توانید در داخل آن مشاهده کنید. آتشگاه برای محوطه سازی ویلا نقش زیباسازی دارد و از طرف دیگر می‌توان به آن به عنوان یک ابزار کاربردی هم نگاه کرد.

برکه در محوطه سازی :

یکی از بهترین عناصری که می توانید به محوطه خود اضافه کنید، عنصر آب است. وجود آبنما در مکان هایی که فاقد استخر هستند می تواند ایده ای هوشمندانه و جذاب باشد. یک حوضچه یا آبنما بدون توجه به اندازه می تواند به کانون توجه در فضای باز شما تبدیل شود. انتخاب مکان مناسب جهت پیاده سازی آبنما یکی از مهمترین نکات در طراحی آن می باشد. برای پیاده سازی آبنما باید مکانی را انتخاب کنید که کانون توجه باشد و دسترسی به آن راحت باشد.

برای طراحی و ساخت آبنما باید اندازه مناسب آن را با توجه به مقیاس حیاط، شکل و نوع گیاهان انتخاب نمایید. علاوه بر چشم انداز اطراف و محوطه سازی آن وجود یک برکه فرصتی برای رشد گیاهان متنوع از جمله نیلوفر آبی را فراهم می آورد. محوطه سازی سخت اطراف برکه و آبنما شامل استفاده از بتون، سنگ، کاشی و سرامیک در سازه آبنما و اطراف آن می باشد. استفاده از پل یا مجسمه در طراحی برکه می تواند نمایی فوق العاده را رقم بزناستفاده از چراغ های LED ضد آب به شما این امکان را می دهد که در هنگام شب نیز از منظره استخر، آبنما و برکه خود لذت ببرید. وجود ماهی ها در داخل برکه جلوه ای زیبا به محوطه شما می بخشد. نکته قابل توجه در نگه داری از موجودات آبزی توجه به پرندگان و حیواناتی است که ممکن است آن ها شکار کنند. برای جلوگیری از آسیب به آن ها می توانید عمق برکه خود را عمیق تر کنید و لبه های اطراف آن را بلند تر بسازید.

جکوزی یا استخر در محوطه سازی :

بدون تردید، نخستین اصل از اصول طراحی استخر و جکوزی به تعیین مساحت، ابعاد و اندازه این سازه مربوط می‌شود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که ابعاد و اندازه استخر بر اساس تعداد شناگران و چگونگی استفاده از آن در طی یک بازه زمانی مشخص، لحاظ می گردد. عمق استخر متناسب با نوع استفاده از آن، در محدوده ۴ الی ۵ فوت در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، برای استخرهای مخصوص شیرجه، عمق انتهایی در حدود ۹ فوت پیش بینی می گردد. دیگر اصول طراحی استخر و جکوزی می توان به حداکثر ظرفیت سازه استخر، اشاره نمود. تعیین این میزان بر اساس تعداد استفاده کنندگان و مساحت و ابعاد سطح استخر صورت می گیرد. حالا به چند نکته توجه کنید :

۱-طراحی و ساخت استخرخانگی اعم از روباز یا سرپوشیده در ابعاد مختلف ۱۰ در ۵، ۸ در ۴، ۷ در ۳٫۵ و ۴ در ۲ اجرایی می گردد. همچنین، عرض این مدل از سازه های استخری غالبا نصف طول استخر در نظر گرفته می شود. به منظور سهولت شناگران هنگام ورود و خروج به استخر، از پله یا نردبان استخر استفاده می گردد.

۲-به طور معمول، ارتفاع و عرض پله ها به ترتیب ۱۸ و ۴۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شود. همچنین، عمق مناسب استخرهای خانگی در بازه ۱۰۰ سانتیمتر و عمق زیادتر آن در محدوده ۱۷۰ سانتیمتر لحاظ می گردد.

۳-استخرهای درمانی برای تقویت عضلات و ماهیچه های بدن مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که این نوع از استخرها مورد استفاده افراد بزرگسال و به ویژه کهنسال واقع می شوند، دمای آن در بازه ۳۲ تا ۳۵ درجه سانتیگراد لحاظ می گردد.

۴-همچنین، عمق استاندارد در نظر گرفته شده برای این استخرها در محدوده ۱۳۵ الی ۱۵۰ سانتیمتر و ارتفاع و عرض آن ۱۸ و ۴۰ سانتیمتر می باشد. در ضمن، سطح کف استخرهای درمانی به صورت کاملا هموار و صاف طراحی و اجرا می شود.

محوطه سازی یکی از عوامل تاثیر گذار و مهم در زیبایی و گیرایی یک ساختمان است؛ بی شک هر چه قدر به طراحی و اجرای محوطه سازی بپردازید بازخورد خوبی هم میگیرد و به بهای ساختمان می افزایید.

دیدگاهتان را بنویسید