چه نوع تلویزیونی بخریم

از مهمترین نکاتی که برای خرید تلویزیون باید به آن توجه داشت، سایز صفحه نمایشگر است. برای این منظور باید اول تصمیم بگیریم که تلویزیون را برای چه مورد استفاده ای نیاز داریم؛ انتخاب یک تلویزیون با سایز مناسب، امکان مشاهده بهتری به شما می‌دهد. اگر تلویزیون شما نسبت به فضایی که برایش در نظر گرفته اید بیش از اندازه بزرگ باشد، شما احتمالا متوجه کاهش وضوح تصویر خواهید شد. به طور مثال اگر تلویزیون را برای آشپزخانه یا اتاق خواب کوچک در نظر دارید می‌توانید به سراغ تلویزیون‌های ۲۴ تا ۳۲ اینچ بروید. اما برای اتاق نشیمن و با فضای بیشتر تلویزیون با صفحه نمایش ۵۰ تا ۶۵ اینچ را انتخاب کنید.


انتخاب نوع صفحه نمایش تلویزیون دقیقا نشان دهنده ی کیفیت تصویری است که شما از تلویزیون خود انتظار دارید. در دنیای تلویزیون‌های امروز به طور عمده نام سه صفحه نمایش LCD،LED ، OLED و QLED را مشاهده می‌کنیم. البته دو تکنولوژی صفحه نمایش LCD یا Plasma دیگر کاربردی ندارند و در اغلب تلویزیون ما شاهد صفحه‌های نمایشگر LED  هستیم. در ادامه به طور خلاصه درباره هر کدام از صفحه نماشگرهای نام برده شده توضیحی خواهیم داد و تا هنگام خرید تلویزیون بتوانید انتخابی متناسب با نیازتان داشته باشید.

از بهترین مارک های تلویزیون ایرانی می‌توان به ایکس ویژن، سام، اسنوا و جی پلاس اشاره کرد که از پرفروش‌ تلویزیون های ساخت ایران هستند و سابقه فعالیت برخی از این برندها به‌بیش از یک دهه برمی‌گردد که همگی آنها در ارائه تلویزیون‌های خوش‌قیمت به‌همراه پشتیبانی از قابلیت‌های ضروری و داشتن کیفیت قابل‌قبول تلاش می‌کنند. در این لیست شاهد معرفی محصولاتی از بهترین مارک های تلویزیون ایرانی هستیم.

Quelle qualité d’image suivant le satellite, la TNT ou la Fibre.

بسیاری سوال دارند که تلویزیون ایرانی چی بخرم ؟ یا بهترین تلویزیون ایرانی کدام است؟ ما در این مطلب بهترین مارک تلویزیون ایرانی و بهترین تلویزیون های ساخت ایران را معرفی کرده‌ایم.

در سال‌های اخیر با توجه به‌ افزایش بی‌سابقه قیمت دلار و رشد ناگهانی قیمت کالاهای دیجیتال به‌خصوص تلویزیون، خرید این محصولات برای بسیاری از افراد به امری غیرممکن بدل شده است. درحال حاضر دیگر نمی‌توان مثل سابق به‌راحتی یک تلویزیون از برندهای معروف سامسونگ، ال‌جی و یا پاناسونیک خرید مگر آنکه از لحاظ بودجه خرید مشکلی نداشته باشید.

در چند سال اخیر پس از خروج شرکت‌های بزرگ تولید کننده لوازم خانگی از جمله تلویزیون از بازار ایران و افزایش قیمت سایر محصولات خارجی، برندهای داخلی از این فرصت استفاده کرده و کیفیت محصولات خود را بالا برده‌اند تا توان رقابت با نمونه‌های خارجی را در زمینه قیمتی و در برخی موارد کیفیتی را افزایش دهند. مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شوند به جای خرید تلویزیون خارجی به نمونه‌های داخلی رو بیاورید، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ و پشتیبانی بهتر از این محصولات داخلی است.

اما در میان برندهای داخلی نیز مواردی هستند که بهتر از سایرین عمل می‌کنند و تلویزیون‌هایی با کیفیت بالا و خدمات پس از فروش بلندمدت و معتبر را در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دهند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. پیش از هر چیزی می‌توانید لیست قیمت تلویزیون ایرانی را از این مطلب و همچنین معرفی تلویزیون ارزان ایرانی را از این مطلب مشاهده کنید.

در این بخش به معرفی یکی از ارزان‌ترین تلویزیون‌ها می‌پردازیم که کمی از رقیبان هم‌قیمت خود بهتر است که باعث می‌شود به یک گزینه ارزان قیمت خوب تبدیل شود. این تلویزیون محصول مارک قدیمی و با سابقه صنام است که البته چند سالی می‌شود مجددا به شرکت‌های فعال ایرانی بازگشته و تولید تلویزیون را از سر گرفته است.

تلویزیون SLE-24M10 از پنل ۲۴ اینچی LED با رزولوشن اچ‌دی استفاده می‌کند که باعث می‌شود به عنوان مانیتور هم بتوانید از آن استفاده کنید. این تلویزیون برای فضاهایی مانند مغازه یا محیط‌های کوچک مناسب است.

تلویزیون SLE-24M10 مشخصات کامل معمولی و پایه‌ای دارد، در این تلویزیون دو درگاه USB و HDMI برای ورودی خارجی در نظر گرفته شده و همچنین ورودی آنتن و گیرنده دیجیتال داخلی برای دریافت کانال‌های دیجیتالی وجود دارد.

این تلویزیون هوشمند نیست اما نسبت به قیمت و ابعادی که دارد، کیفیت مناسبی را ارائه می‌دهد.

مشخصات تلویزیون صنام مدل SLE-24M10:

  • فناوری صفحه: LED
  • اندازه صفحه: ۲۴
  • رزولوشن: HD
  • رابط هوشمند: ندارد
  • قابلیت‌ها: گیرنده دیجیتال

تلویزیون خوش قیمت ایرانی چی بخرم؟

برای خرید محصولات خوش قیمت هم باید بین بهترین مارک های ایرانی جستجو کرد تا تلویزیون هایی با بهترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت را پیدا کنیم. در این رده از بهترین برندهای ساخت ایران یعنی ایکس ویژن و جی‌پلاس تلویزیون هایی را معرفی می‌کنیم.

تلویزیون نکسار مدل NTV-H40A212N

نکسار برندی داخلی است که تلویزیون‌های آن توسط گلدیران ساخته می‌شود و از نظر کیفیت مشابه با تلویزیون‌های جی‌پلاس است. این مد ۴۰ اینچی دارای گیرنده دیجیتال بوده که شبکه‌های HD تلویزیونی را به‌نمایش می‌گذارد. نوع صفحه تلویزیون IPS LED است که در اندازه ۴۰ اینچ با حاشیه کم و با وضوح ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ به بازار عرضه می‌شود. NTV-H40A212N از فناوری HDR پشتیبانی نمی‌کند اما نرخ نوسازی آن ۱۰۰ هرتز است که برای نمایش بازی‌ها بسیار مطلوب است.

در این تلویزیون‌ها به جای لایه‌های LCD و نور پس‌زمینه‌ی LED، لایه‌ا‌ی از LEDهای اورگانیک در پیکسل‌ها قرار دارد که می‌تواند به‌صورت مجزا نور تولید کند. در کل اگر قصد هزینه کمتری ندارید، OLEDها از هر لحاظ بهتر از LEDها هستند.

  • استفاده از میلیون‌ها پیکسل روشنایی جداگانه برای ارائه تصویر بهتر
  • تضاد رنگ بالا به طوری که رنگ سیاه کاملا طبیعی و باغلظت نشان داده می‌شود.
  • کیفیت بی‌نظیر تصویر با وضوح و شفافیت بالا
  • ارائه بسیار زنده و طبیعی رنگ‌ها
  • عدم تغییر کیفیت تصویر از زوایای مختلف
  • تلویزیون‌های QLED منشایی از کمپانی سامسونگ دارند بنابراین نباید جای تعجب دانست که بزرگترین تامین کننده آنها در جهان سامسونگ است.
  • پشتیبانی محدوده گسترده‌ای از رنگ‌ها
  • سطح روشنایی بهتر
  • کیفیت تصویر چشمگیرتر در مقایسه با LED

 کیفیت تصویر تلویزیون و عوامل موثر

به غیر از نوع صفحه نمایشگر که عاملی بسیار موثر در کیفیت پخش تصاویر تلویزیون هستند، عوامل دیگری هم هستند که هر کدام به تنهایی می توانند در بهبود کیفیت تصویر تاثیر قابل توجهی داشته باشند.

۱-     دقت تصویر (Resolution)

مورد دیگری که باید برای انتخاب صفحه نمایش به آن توجه کنید رزولوشن یا دقت تصویر تلویزیون است. رزولوشن در واقع به تعداد پیکسل‌های موجود در صفحه نمایشگر گفته می‌شود و تاثیر مستقیمی‌ در شفافیت تصویر در حال پخش دارد. در حقیقت هرچقدر رزولوشن یک تلویزیون بیشتر باشد، تعداد پیکسل‌های بیشتری در صفحه وجود خواهند داشت. درنتیجه تصاویر شفاف‌تر و واضح تر نمایش داده می‌شود.

۲-     نرخ تازه سازی (Refresh Rate)

نرخ به‌روزرسانی (Refresh Rate) نشان‌دهنده‌ی تعداد دفعاتی است که یک تصویر نمایشگر در هر ثانیه، به‌روزرسانی می‌شود. نرخ به‌روزرسانی استاندارد در تلویزیون‌ها، ۶۰ هرتز یا ۶۰ بار در ثانیه است، ولی این رقم در صحنه‌های سریع مانند مسابقه‌های فوتبال و اتوموبیل رانی یا زمان بازی ممکن است باعث تارشدن تصویر شود. شرکت‌های سازنده برای برطرف‌کردن این موضوع، سعی می‌کنند که نرخ به‌روزرسانی را در مدل‌های گران‌تر، بیشتر کنند. تلویزیون‌های رده‌بالا، معمولا از نرخ‌های تصویر ۱۲۰ یا حتی ۲۴۰ هرتز هم استفاده می‌کنند. اما این نکته لازم به ذکر است که سرعت پاسخ دهی استاندارد همان ۶۰ هرتز بر ثانیه می‌باشد.

۳-     کنتراست  (Contrast Ratio)

کنتراست معیاری برای تعیین فاصله ی بین تاریک ترین نقطه سیاه با روشن ترین نقطه سفید یک تصویر است. هر قدر بین این دو نقطه فاصله بیشتر باشد، تفکیک بهتر سایه‌ها و رنگ‌ها درتصویر ایجاد میشود.

کنتراست ۳۰۰۰/۱  یعنی نقطه مشکی که با عدد ۱ نشان داده شده می‌تواند ۳۰۰۰ هزار برابر روشن تر شود.

لازم به ذکر است که بدانید میزان کنتراست در تلویزیون‌ها بر اساس یکسری المان‌ها باهم متفاوت هستندکه در ادامه گفته می‌شود.

۴-     فناوری HDR یا High Dynamic Range

همانطور که گفته شد یکی از فاکتورهای تاثیر گذار بر کیفیت تصویر، میزان کنتراست یا روشنایی و تیرگی تصاویر است که با استفاده از تکنولوژگی‌های مختلف چون HDR می‌توان آن را افزایش داد.

HDR  با تاثیر گذاری بر کنتراست باعث می‌شود نقاط سیاه تیره تر و نقاط سفید روشن تر نمایش داده شده و طیف گسترده تری از رنگ‌ها ایجاد شود، تا تصاویری که تماشا میکنیم به رنگ‌های موجود در واقعیت نزدیکتر باشند.

تلویزیون‌های ساده مجهز به SDR هستند و قدرت ایجاد روشنایی تا ۱۰۰ نیت را بیشتر ندارند. اما تلویزیون‌هایی که  مجهز به HDR یا ورژن‌های بالاتر آن چون HDR10+&HDR10 می‌باشند امکان تولید روشنایی تا ۱۵۰۰ نیت را دارند.

روشنایی هر نیت برابر با نور یک شمع روشن می‌باشد، پس تلویزیون‌هایی که دارای تکنولوژی HDR باشند تصاویری با روشنایی بیشتری را ایجاد می‌کند.

تلویزیون خمیده بخریم یا نخریم؟ گام چهارم

هنگام خرید تلویزیون ممکن است با نسل جدیدی از تلویزیون‌ها که دارای صفحه نمایش خمیده هستند مواجه شوید، که البته سهم زیادی از بازار را این نوع از تلویزیون‌ها پوشش داده اند. در واقع تلویزیون‌های خمیده با شعار از هر کجا که به تلویزیون خود بنگرید تصویری فراگیر و واضح را خواهید دید توانند جایگاه به خصوصی را در بازار برای خود کسب کنند. این نوع از تلویزیون ‌ها هم درست مانند بقیه مزایا و معایب خاص خودشون را دارند که اگر جز طرفداران این نوع از صفحه نمایشگرها هستید حتما با ما در ادامه همراه باشید.

مزایای تلویزیون‌های خمیده:

  • تماشای فراگیرتر به طوری که خود را به محتوایی که مشاهده می‌کنید نردیکتر حس می‌کنید یا به عبارتی در دنیای آن غرق می‌شوید
  • افزایش درک بصری از عمق تصویر
  • نمایش بهتر کنتراست در مقایسه با تلویزیون‌های غیرخمیده
  • طراحی میزان خمیدگی در راستای میزان خمیدگی چشم‌هایمان است که این موضوع سبب می‌شود که لبه‌های تصویر در محدوده‌ی دید چشم قرار بگیرند و خستگی چشم کمتر شود.

معایب تلویزیون‌های خمیده:

  • هر چیزی که در اتاق شما روشن باشد (مخصوصاً منابع مستقیم نور مقابل تلویزیون) بازتاب آن روی صفحه خمیده تحریف یا کج می‌شود و یا از حالت طبیعی متفاوت می‌شود.
  • محدود کردن زاویه دید
  • ناحیه‌‌ی محدود و درستی برای دید مناسب از تلویزیون‌های خمیده وجود دارد که برای دید بی مشکل باید در آن ناحیه بنشینید.
  • اثربخشی صفحه‌های خمیده غالبا در اندازه‌های بزرگتر آنها چشمگیر است.
  • به علت تکنولوژی‌های جدید به کار رفته آنها، خدمات پس از فروش محدود و کمی‌دارند.

با توجه به مواردی که درباره تلویزیون‌هایی با صفحه نمایشگر خمیده در بالا گفته شد حال این شما هستید که باید بنابر خواسته ای که از تلویزیونتان دارید اقدام به انتخاب نمایید. اما اگر نظر ما را بخواهید پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد خرید تلویزیون با اندازه ۵۵ اینج به بالا را دارید دنیای تلویزیون‌های خمیده می‌تواند برایتان جالبتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید