آشنایی با سبک مراکشی

مراکش یکی از کشورهای آفریقا می باشد که در شمال غربی آن واقع شده است این کشور فرهنگ های زیادی را در خود جای داده است و معماری داخلی آن متاثر از همین تنوع فرهنگی از عرب و بربر و مهاجران اروپایی می باشد.

یکی از عجیب و غریب ترین سبک های دکوراسیون داخلی سبک مراکشی است که حضور آن در طراحی داخلی نمایی منحصر بفرد و جذاب ایجاد می کند. بنابراین با استفاده از این سبک شگفت انگیز می توانید چندین سبک را در دکوراسیون خانه خود داشته باشید پس با آرتیها همراه باشید تا در خصوص جزییات این سبک بیشتر آشنا شوید.

ساختمانهای ساخته شده با سبک مراکشی اغلب از ارتفاع بلند سقف، حکاکی و گچبری روی سقف و جداره، طاق، ورودیهای بلند، پنجره­های قوسی و بلند، پارتیشن های منبت کاری چوبی، کاشی در حیاط، پارچه­های متنوع و رنگارنگ ،حیاط اندرونی (ریاض)، تخت­های سایبان­دار،کاشی زلیج در ساخت و طراحی استفاده می­کنند.

برای داشتن سبک مراکشی دربازسازی و دکوراسیون داخلی درفضای نشیمن از چیدمان میزهای منبت کاری شده و فرش های دستباف استفاده کنید و سینی های برنجی و صنایع دستی برای دکور نشیمن مناسب می باشد.

دکوراسیون مراکشی برای اولین بار در خارج از مراکش در دهه ۱۹۶۰ محبوب شد. زمانی که این کشور به یک مقصد توریستی محبوب برای هیپی های مرفه تبدیل شد که به خانه خود بازگشتند و سعی کردند این ظاهر را تکرار کنند.

اگر چه عناصر مختلفی در سبک مراکشی وجود دارد که می توانید در طراحی داخلی خود از آنها استفاده کنید. اما ظاهر کلی آن به بهترین وجه به صورت شگفت انگیز، دراماتیک، مجلل و ظریف توصیف می شود. این طراحی ای است که بر روی رنگ ها، الگوها و پارچه ها تمرکز می کند تا فضاهای خیره کننده مربوط به خود را ایجاد کند.

لوسترهای برنجی و پرده های ابریشمی و کوسن های با رنگ های شاد می تواند حس معماری و قرارگیری در فضای مراکشی را تداعی نماید.

به دلیل موقعیت جغرافیایی مراکش، طراحی داخلی در این کشور تحت تاثیر سبک های عربی قرار گرفته است و وجود قصرها و محله های تاریخی و زیبا حاکی از این واقعیت می باشند.

از ویژگی های بارز این سبک می توان به استفاده از رنگ های پرانرژی و زنده اشاره نمود که همین امر باعث شده این سبک دکوراسیون در طراحی خانه های مدرن و سنتی اعمال شود و فضایی جذاب و پرنشاط ایجاد کند.

طراحی مراکشی نمادی از فرهنگ و تاریخ کشور مراکش است و با بهره گیری از بافت های رنگارنگ، طرح های هندسی و تزئینات جذاب دکوراسیونی بی نظیر در فضای خانه ایجاد می کند.

سقف خانه های مراکشی بسیار بلند است و برای دکوراتیو نمودن آنها اغلب از تیرهای چوبی استفاده میشود. یکی از عناصر اصلی در معماری به سبک مراکشی استفاده از قوس و طاق های زیبا است. با اعمال این فرم ها در طراحی دکوراسیون خانه فضایی الهام گرفته از فرهنگ و هنر مراکش خواهید داشت.

در طراحی ورودی ها, درب ها, کمدها, تخت خواب و … می توانید این اشکال زیبا را به کار ببرید. دیوار خانه های مراکشی چند وجهی و دارای نمای کچی هستند و رنگ آمیزی آنها اغلب با رنگ های صورتی کمرنگ, بژ و سفید انجام می شود. رنگ های خنثی و کمرنگ برای رنگ آمیزی دیوارها و رنگ های شاد, پر انرژی و پر رنگ برای سایر المان های اتاق به کار می رود. رنگ های جسورانه و زنده مانند نارنجی, قرمز و آبی پررنگ رنگ های درخشان و پر انرژی هستند که در انتخاب مبلمان, فرش, پرده, کوسن و … کاربرد دارند.

در معماری به سبک مراکشی از کاشی های پر نقش و نگار به عنوان کفپوش و دیوارپوش استفاده می شود. این کاشی های زیبا و جذاب برای دکوراتیو نمودن فضای آشپزخانه, حمام و سرویس بهداشتی کاربرد دارند. برای دکوراتیو نمودن اتاق نشیمن به سبک مراکشی میتوان از فانوس های رنگارنگ, ظروف سنگی و عناصر فلزی و چوبی مشبک استفاده نمود. صنایع دستی مراکشی زیبایی بی نظیری دارند و برای مزین کردن فضای خانه به کار می روند. فانوس مراکشی از جمله عناصر دکوراتیو مخصوص سبک مراکشی ست که میتوان آن را در مکان های مختلف اتاق نشیمن یا اتاق خواب قرار داد. این فانوس ها به دلیل داشتن طرح های مشبک نور را با طرح های بسیار زیبا در فضا پراکنده می کنند.

مواد و متریالی وجود دارند که معمولاً در سبک مراکشی استفاده می شوند. برخی از این مواد و متریال عبارتند از:

سنگ: این ماده اغلب برای دیوارها و کف استفاده می شود. در مورد طبقات، برهنه به نمایش گذاشته می شوند. دیوارهای سنگی یا به همان صورت برهنه استفاده می شوند یا مستقیماً  از سنگ نقاشی شده استفاده می شوند. این موضوع یک بافت خشن به دکوراسیون شما می دهد.

کاشی: استفاده از کاشی یکی از مهمترین و متمایزترین مصالح در سبک مراکشی است. آنها عمدتاً برای ایجاد الگوهای پیچیده در کف سالن استفاده می شوند. اگرچه روی دیوارها و گاهی اوقات در سقف نیز استفاده می شوند.

سفال: این ماده برای گلدان در خانه و باغ استفاده می شود. تراکوتا نیز ماده ای است که برای ایجاد بسیاری از کاشی ها و لوازم جانبی استفاده می شود.

فرفورژه: آهن فرفورژه در بسیاری از اتصالات داخلی به سبک مراکشی استفاده می شود. از فرفورژه در پنجره ها و درها نیز استفاده می شود. نوع دیگری از مواد مورد استفاده برای اتصالات، فلزات با روکش طلایی عتیقه است.

منسوجات: استفاده از منسوجات، رنگ، نقاط مورد علاقه، گرما، راحتی و طرح را به سبک مراکشی اضافه می کند. منسوجات به شکل پله، دیوارپوش، کوسن، پرده و ملافه استفاده می شود.

چرم: این یکی دیگر از مواد رایج است که در سبک مراکشی برای مبلمان یا لوازم جانبی استفاده می شود.

از ویژگیهای معماری به سبک مراکشی شکوه ، رمانتیک و فانتزی بودن آن است و از سبکهای عربی و آفریقایی الهام گرفته است البته در برخی منابع مراکش را برگرفته از سبک ایرانی می دانند که المان های استفاده شده در این سبک به جهت تشابه به سبک ایرانی گواه این مطلب است.

دیدگاهتان را بنویسید