امیر آقایی بازیگر توانمند سینمای ایران

به نقل از آرتیها امیر آقایی بازیگر جذاب و پر طرفدار تئاتر، سینما و تلویزیون در تاریخ ۱۰ مرداد سال ۱۳۵۴ در شهر ارومیه چشم به جهان گشود. امیر آقایی در یک خانواده ۴ نفری زندگی کرده است و تنها یک خواهر به نام نرمین دارد. او در رشته تئاتر تحصیل نموده است و در همین رشته توانسته مدرک کسب نماید و فارغ‌التحصیل شود.

ورود به حرفه بازیگری :

امیر آقایی پیش از آنکه وارد عرصه بازیگری شود فعالیت هنری خود را با ساخت فیلم کوتاه آغاز کرده بود و همیشه دغدغه بازی در سینما را داشت اما در سال اول دانشجویی، به دلیل عدم حضور یکی از بازیگران گروه تئاتر خانم آزیتا حاجیان به صورت اتفاقی به روی صحنه رفته و فعالیت بازیگری خود را از سال ۱۳۷۵ آغاز کرد.

اولین حضور او در سینما به فیلم ارتفاع پست به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۸۰ بازمی گردد. امیر آقایی با فیلم زن دوم، روایتی عاشقانه را به تصویر کشید و پس از نقش آفرینی در فیلم و سریال های مختلف، با فیلم شنای پروانه توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فجر را دریافت کند.

 امیر آقایی در سال ۱۳۸۱، با سریال خاک سرخ بار دیگر با ابراهیم حاتمی کیا همکاری کرده و اولین تجربه تلویزیونی خود را بدست آورد و سپس در مجموعه هایی همچون اولین شب آرامش، بی گناهان، نوار زرد و … نقش آفرینی کرد. این بازیگر موفق کشورمان در شبکه نمایش خانگی نیز توانست بر موفقیت های خود افزوده و نقش های ماندگاری را ایفا کند. او در سریال هایی همچون خون‌سرد، آقازاده و عالیجناب بسیار درخشیده و به یکی از بازیگران مطرح این عرصه تبدیل شد.

مروری بر فیلم و سریال های امیر آقایی :

سریال خونسرد :

 یکی از نقش های پیچیده و متفاوت امیر آقایی در نمایش خانگی، سریال خون‌سرد به کارگردانی امیرحسین ترابی و تهیه کنندگی بهمن کامیار است که در سال ۱۴۰۱ از طریق پلتفرم فیلم نت منتشر شد. او در این سریال نقش دکتر پزشک قانونی به نام کسری کیا را بر عهده دارد که برای کمک به دوست پلیس خود در برخورد با تبهکاران، روشی خاصی را اعمال می کند. در این سریال بازیگرانی همچون شهرام حقیقت دوست، لیندا کیانی، سارا بهرامی، شهرام حقیقت دوست، امیررضا دلاوری، فرخ نعمتی، سارا رسول زاده و … نقش آفرینی می کنند.

سریال آقازاده :

آقازاده سریالی به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی حامد عنقا در نمایش خانگی است که در سال ۱۳۹۹ منتشر شد. این سریال در ژانر درام عاشقانه اجتماعی بوده و داستان یک آقازاده به نام نیما بحری با بازی امیر آقایی را روایت می کند که تخلفات اقتصادی مرتکب شده و یک مأمور به نام حامد تهرانی (سینا مهراد) که او هم یک آقازاده اما با خصوصیاتی کاملاً مخالف، تلاش می‌کند تا دست نیما را رو کند. در سریال آقازاده بازیگرانی همچون امین تارخ، ثریا قاسمی، مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، امین حیایی، نیکی کریمی، مسعود فروتن، کاوه خداشناس، سعید داخ، دیبا زاهدی و پردیس پرعابدینی به هنرمندی پرداخته اند.

شنای پروانه :

شنای پروانه فیلمی ایرانی به کارگردانی محمد کارت است که در سال ۱۳۹۸ منتشر شد. امیر آقایی در این فیلم با گریمی جدید و نقشی متفاوت مقابل دوربین رفت. او در نقش هاشم یکی از گنده لات های جنوب شهر است که بعد از انتشار فیلمی از شنا کردن همسرش در استخر در فضای مجازی، در پی گرفتن انتقام از توزیع کننده های فیلم برمی آید و … . امیر آقایی  برای بازی در فیلم شنای پروانه توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را کسب کند. او در این فیلم با بازیگرانی همچون جواد عزتی، طناز طباطبایی، پانته آ بهرام، علی شادمان، مه لقا باقری، مهدی حسینی نیا، ایمان صفا، ناهید مسلمی، نیلوفر شهفری، نادر شهسواری، آبان عسکری و همکاری کرده است.

بدون تاریخ بدون امضا :

بدون تاریخ، بدون امضا یکی دیگر از فیلم های درخشان امیر آقایی به کارگردانی وحید جلیلوند و تهیه‌کنندگی احسان علیخانی و علی جلیلوند در سال ۱۳۹۵ است. او در این فیلم نقش دکتر کاوه نریمان را برعهده داشت که هنگام رانندگی با یک موتور سیکلت که خانواده ای سوار بر آن بوده تصادف می کند، در ظاهر مشکلی برای آن خانواده به وجود نمی آید اما فردای آن روز در محل کار خود یعنی پزشکی قانونی، با جسد پسر خانواده مواجه می شود و …  امیر آقایی در این فیلم با بازیگرانی همچون هدیه تهرانی، نوید محمدزاده، سعید داخ و علیرضا استادی نقش آفرینی کرده است.

نوار زرد :

سریال نوار زرد به کارگردانی پوریا آذربایجانی در سال ۱۳۹۶ به روی آنتن شبکه دو سیما رفت. این سریال داستان یک سرگرد به نام کاوه کیهان با بازی امیر آقایی را روایت می کند که در میان پرونده های جنایی که گره از آنها می گشاید به پرونده ای برخورد می کند که پای زندگی شخصی او را به میان می کشد و … در سریال نوار زرد۱ که فصل دوم آن نیز ساخته شد امیر آقایی در کنار هنرمندانی همچون بهاره کیان افشار، زنده یاد سیروس گرجستانی، قاسم زارع، کمند امیرسلیمانی، امید روحانی، مریم شیرازی، سیروس میمنت، شهین تسلیمی و نادر مشایخی نقش آفرینی کرده است.

امیر آقایی مجموعه هایکو با نام «بیدها در باد» سروده‌است که در سال ۱۳۸۹ توسط «انتشارات حوض نقره» منتشر شده‌است. وی علاوه بر بازیگری و نویسندگی، نقاشی و عکاسی هم انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید