ایده برای تزیین دکور ستون وسط خانه

دکور منزل

امروز در آرتیها می خواهیم با ایده هایی متنوع به بهبود و زیبایی ستون هایی که در منزل شما بلااستفاده مانده است بپردازیم. زمانی که از ساختمان صحبت میکنیم ستون را میتوان یکی از اساسی ترین بخش های اصلی سازه در نظر گرفت که به عنوان بخش های قائم جهت استحکام اجرا می شوند. ستون ها در ساختمان هایی با ابعاد مختلف از سازه های کوچک گرفته تا سازه های غول پیکر به کار برده میشوند و نقش بسیار مهمی در انتقال بار از بالای سازه به پی و فونداسیون دارند. گاها تعدد این ستون ها در منزل ممکن است اذیت کننده باشد اما در این مقاله به شما خواهیم گفت که با ستون وسط خانه یا ستون وسط آشپزخانه چه کارهایی میتوان کرد که بر روی دیزاین منزل نه تنها تاثیر منفی نداشته باشد بلکه به زیبایی منزل بیفزایند.

تزیین ستون وسط پذیرایی یکی از راه های جالب و خلاقانه برای زیباتر و پنهان کردن آن در پذیرایی خانه است. اگر شما هم خانه ای دارید که یک یا چند ستون وسط پذیرایی تان قرار دارد، راهکارهایی عالی و هوشمندانه ای برای تزیین این ستون وجود دارد. شما با کمی وقت و هزینه، می توانید ظاهری شیک و چشم نواز به این ستون بدهید. با انجام این روش ها، دیگر ستون وسط خانه، عنصری نامطلوب و زشت نیست. این ستون به نقطه ای چشم نواز و کاربردی در خانه تبدیل می شود.

روش های زیباتر کردن ستون وسط پذیرایی، به دو دسته کلی تقسیم می شود:

۱-ترکیب ستون با یک عنصر یا کارکرد دیگر

۲- تزئین ستون با عناصر تزئینی مختلف


یک راه حل برای اینکه ستون وسط پذیرایی، زیباتر شود، استفاده از یک عنصر یا کارکرد دیگری در کنار یا روی ستون است. این کارکردها را می توان با چوب یا کناف یا مصالح دیگر ساخت یا در کنار ستون قرار داد.

این روش علاوه بر ایجاد یک فضای مفید در کنار ستون، ظاهری زیباتر و هماهنگ تر به پذیرایی می دهد و ستون را می پوشاند. برای هر پذیرایی یک نوع از این کارکردها مناسب است. در ادامه این کارکردها را با هم می بینیم.

ستون یکی از اعضای اصلی و مهم در یک ساختمان است که نقش اصلی آن نگهداری سقف و ستون ها بالایی یک سازه است در صورتی که به ستون های یک ساختمان آسیبی وارد شود بدون شک پایداری آن ساختمان به خطر خواهد افتاد چرا که در صورت خرابی ستون دیگر بارهای بالای ساختمان دیگر به درستی به فونداسیون و پایه سازه منتقل نخواهد شد و این امر موجبات یک شرایظ ناپایدار در سازه را فراهم خواهد کرد.

قبل از اینکه در مورد تغییر و زیباسازی ستون های منزل صحبت کنیم ، بهتر است در حد چند دقیقه ستون هایی که در منزل ما وجود دارند را کمی بشناسیم تا بدانیم چه کارهایی میتوان با توجه به ظرفیت ستون ، بروی آنها پیاده کرد.

ستون ها دارای انواع مختلف هستند که براساس معیار های متعدد همچون نوع آرماتور به کار رفته در ساخت ستون، بارگذاری، نسبت لاغری، شکل ستون و مصالح ساختمانی استفاده شده در آنها میتوان ستون ها را دسته بندی کرد.

در ساخت ستون میتوان از سه نوع آرماتور استفاده کرد اولین نوع ستون تنک دار است که در ساخت ۹۵ درصد از ستون های موجود در ساختمان از این نوع آرماتور استفاده شده است در آرماتور تنگ دار آرماتور های تنگ جانبی، آرماتور های طولی را محصور کرده‌اند.

دومین نوع آرماتور مارپیچ نام دارد که در این نوع ستون ها آرماتور های طولی با استفاده از آرماتورهای مارپیچ و بسیار نزدیک به هم محصور شده اند.

اما نوع دیگری نیز وجود دارد که با نام کامپوزیت یا ستون مرکب شناخته میشود در این نوع ستون ها آرماتورهای طولی و اصلی به صورت لوله‌ای یا مقطع فولادی یه همراه میلگردهای طولی یا بدون آن‌ها هستند. آرماتور های کامپوزیت از استحکام بسیار بالا و سطح مقطع کوچک برخوردار هستند و یکی از مزیت های آن ها مقاومت بالای این نوع ستون ها در برابر حرارت و آتش‌سوزی است.

اولین کارکردی که می توان در کنار یا روی ستون ایجاد کرد، کتابخانه است. کتابخانه را می توان با نصب کردن طبقاتی روی ستون یا با استفاده از ام دی اف در کنار ستون ساخت. تعداد طبقات و رنگ و اندازه آنها، به رنگ و ابعاد پذیرایی و سلیقه شما بستگی دارد.

اگر پذیرایی با عرض کمی دارید، سعی کنید یک کتابخانه جمع و جور روی ستون درست کنید. به طوری که فضای زیادی اشغال نکند و مانع رفت و آمد نشود.

اگر کنار ستون فضای زیادی دارید به طوری که مانعی برای رفت و آمد نیست، می توانید از طبقات بزرگتر استفاده کنید. یا در کنار ستون، کتابخانه ای زیبا با ام دی اف بسازید به طوری که از یک سمت به ستون بچسبد.

با این کار، هم کتابخانه ای برای قرار دادن کتاب ها و مجلات خود دارید و هم ستون وسط پذیرایی را پنهان کرده اید. همچنین می توان از نورپردازی بالا یا زیر طبقات کتابخانه هم برای تاثیر گذاری و جلوه بیشتر، کمک گرفت.

به نظر من جذاب ترین مدل پوشاندن ستون وسط پذیرایی، کاربرد گلدان ( گلدان های جعبه ای شکل بزرگ) یا گلدان های آویز، روی ستون هاست. گلدان های طبیعی به دلیل زیبایی ذاتی که دارند، ستون ساده و بد شکل را به عنصری تزئینی و جذاب، تبدیل می کنند.

اگر ستون در قسمتی از پذیرایی قرار دارد که نور طبیعی خوبی ندارد، باید از گل های آپارتمانی سایه دوست، مانند سانسوریا استفاده کنید. نورپردازی های ملایم در کنار این گلدان ها یا آویز های گل هم می تواند زیبایی آنها را دو برابر کند.

یکی دیگر از دسته بندی های ستون ها دسته بندی براساس نسبت لاغری است منظور از نسبت لاغری نسبت طول مؤثر به حداقل بعد جانبی میباشد. . درصورتی که نسبت لاغری کمتر از ۱۲ باشد آن را ستون کوتاه میگویند و در صورتی که نسبت لاغری ستون بیشتر از ۱۲ باشد آن را ستون بلند میگویند. ستون های کوتاه در برابر خردشدگی مقاومت بسیار پایینی دارند. همچنین ستون های بلند نیز در برابر خمش مقاومت پایینی داشته و دچار گسیختگی میشوند.

دسته بندی دیگری که برای ستون ها وجود دارد دسته بندی براساس شکل ستون هاست، ستون ها در اشکال مختلف ساخته میشوند که میتوان به ستون های مربعی یا مستطیلی، دایره ای، نوع T و … اشاره کرد در زیر در مورد تعدادی از این اشکال بیشتر توضیح میدهیم .

ستون دایره‌ای یکی از اشکال جذاب و زیبای ستون هاست که در اکثر اوقات در ورودی ساختمان های تجملی به عنوان تزئین استفاده میشود. اکثر این ستون ها دارای گچ بری ها بسیار شیک و هنرمندانه هستند و به ورودی ساختمان ها زیبایی وصف ناپذیری را هدیه می دهند.

همانطور که اشاره کردیم ستون ها دارای اشکال مختلفی هستند یکی از کاربردی ترین شکل ستون ها در موارد خاص همچون پل ها ستون T شکل هستند که براساس الزامات خاص طراحی سازه از آن ها استفاده میشود.

اما نوبت به متداول ترین شکل ستون ها رسیده است یعنی ستون های مربعی و مستطیعی، اکثر ما این ستون ها را در ساختمان های در حال ساخت یا نیمه کاره دیده‌ایم. این ستون ها به دلیل سهولت در بتن ریزی ، نسبت به ستون های دایره و قالب بندی تبدیل به عمومی ترین شکل ستون ها در کشور ما شده و شاید میتوان گفت اکثر ماها ستون را فقط به این شکل دیده‌ایم.

اگر ستون وسط پذیرایی شما، نزدیک آشپزخانه قرار دارد، می توان کابینت یا کانتر آشپزخانه را طوری طراحی کرد که به ستون بچسبد. یا به نحوی که طراحی شود که ستون داخل کابینت قرار گیرد، این یکی از اصولی ترین روش ها برای مخفی کردن ستون کنار آشپزخانه است.

اگر جای یک میز در پذیرایی یا نشیمن شما خالی است و ستون وسط پذیرایی شما هم در جایی قرار دارد که دور و بر آن فضای کافی وجود دارد، می توانید به فکر ساختن یک میز ام دی اف، پلاستیکی یا سنگی در یک طرف یا اطراف ستون باشید. به طوری که ستون یا در یک طرف میز یا در وسط میز قرار گیرد.

در انتها نیز بهتر است کمی در مورد مصالح استفاده شده در ساخت ستون ها صحبت کنیم. همانطور که میدانید در ساخت ستون ها از مصالح مختلفی استفاده میشود که از متداول ترین نوع آن ها میتوان به بتن آرمه، فولاد،چوب ، آجر و سنگ اشاره کرد شاید ستون های فولادی یا بتن آرمه را دیده باشید و شنیدن نام چوب و سنگ و آجر به عنوان ستون برای شما کمی عجیب باشد.

اما نیکان ما از این مصالح در گذشته نه چندان دور استفاده میکردند برای مثال در ستون های تخت جمشید از سنگ استفاده شده است و همه ستون های این بنای تاریخی از سنگ است. همچنین در بسیاری از مساجد یا کاروان سراهای قدیمی ستون هایی از نوع آجر را دیده‌اید که دارای رنگ بندی بسیار دلنشینی هستند .اما اگر سری به خانه های قدیمی و روستایی بزنید حتما داخل آن ها ستون های چوبی را نیز خواهید دید علاوه بر آن ها تیرک های برق و تلفن قدیمی نیز از جنس چوب بوده اند و اگر به محله های قدیمی شهرتان و یا جاده ها قدیمی سر بزنید این تیرک ها (ستون) چوبی را از نزدیک میتوانید ببیند.

همانطور که در بالا توضیح دادیم ستون­ ها نگهدارنده ­سقف و تقویت­ کننده دیوار­ها در خانه ها می باشند. بنابراین از اجزای جدا­ نشدنی منازل محسوب می­ شوند. اغلب اوقات ستون ­ها، داخل دیوار و خارج از دید تعبیه می­ گردند. اما گاهی به دلیل نوع معماری و نقشه ، ستون­ها ناگزیر در داخل محوطه خانه قرار می گیرند و ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورند. قطعا وجود ستون­هایی در داخل آشپزخانه یا وسط پذیرایی صحنه­ چندان خوشایندی را ایجاد نمی­ کنند و یکی از امتیازات منفی خانه به ­شمار می­ روند. با این ­حال راه ­هایی وجود دارند که این امتیاز منفی را به یکی از بهترین امتیازات منزل شما تبدیل کنند و زیبایی و خاص بودن را به محیط شما هدیه دهند.

در این پست با ایده­ های کاربردی مناسبی برای تزیین ستون وسط خانه آشنا خواهید­ شد تا بتوانید با سلیقه­ خود و متناسب با بودجه‌ای که دارید بهترین دکوراسیون را با ستونهای وسط منزلتان اجرا کنید.

ایجاد قفسه و کتابخانه بین ستون ها

فضای بین دو ستون میتواند جای بسیار خوبی برای ایجاد یک کتابخانه دوست داشتنی باشد . یک کتابخانه که هم برای گذاشتن کتاب و هم برای قرار دادن وسیله ها و لوازم دکوری می شود از آن استفاده کرد.

ستون­ها را به قفسه­ هایی برای قرار دادن وسایل تزئینی یا کتاب­ هایتان تبدیل کنید. اگر ستون وسط پذیرایی منزل قرار گرفته بهترین جا برای وسایل تزئینی کوچک شما محسوب می­شود. اما اگر ستون، در آشپزخانه­ شماست علاوه ­بر قرار دادن وسایل تزئینی، می­توانید ادویه ­ها و لوازم دیگری را که به طور روزمره به آنها نیاز دارید و دکور شما را خراب نمی­ کنند، در قفسه ­های ایجاد شده در ستون قرار دهید.

رنگ کردن ستون

شاید گاهی دوست داشته باشید ستون نیز در دید باشد و هدف شما فقط حذف کردن ستون از دید افراد نباشد در این گونه مواقع بهترین کار رنگ کردن ستون و ایجاد نقش و نگار های مختلف با گچ بری است. البته در انتخاب رنگ بندی بهتر است کمی بیشتر دقت کنید تا فضایی دلنشین را تداعی کند. انتخاب رنگ مناسب میتواند باعث بزرگ تر یا کوچک تر دیده شدن فضای خانه شود پس دقت لازم را در انتخاب رنگ داشته باشید برخی از افراد ممکن است با انتخاب رنگ تیره تر و یا کاغذ دیواری های نامناسب باعث درهم دیده شدن دکوراسیون خانه شوند.

گاهی بر سر جای آینه شاید ماه ها فکر شود و پس از نصب آن از جای آینه ناراضی باشید ستون وسط پذیرایی و یا ستون آشپزخانه میتواند یک جای مناسب برای آینه باشد حتی میتوانید ۴ جهت ستون وسط پذیرایی را به آینه مجهز کنید. وجود آینه یک امتیاز دیگری نیز دارد که میتواند نور موجود در خانه را منعکس کند و باعث روشنایی بیشتر در خانه شود.

از نورپردازی استفاده کنید

میتوان گفت نور در زندگی ما یکی از مهم ترین نعمت های خداوند است و ما همیشه دنبال محیط های پرنور هستیم در خانه نیز یکی از چیزهایی که میتواند آرامش خانه را دو چندان کند نورپردازی است انتخاب نور مناسب از لحاظ روانی میتواند باعث آرامش و آسایش بیشتر در خانه شود چرا از نور پردازی برای تزئین ستون های موجود در وسط پذیرایی و یا آشپرخانه استفاده نکنیم؟ بدون شک استفاده از نور پردازی خلاق و جذاب میتواند باعث دلپذیر شدن ستون داخل خانه شود و آن ستون را به یک امتیاز ویژه برای خانه تبدیل کند.

با گیاه فضای خانه را طبیعی تر کنید

شاید شما یک طبیعت دوست هستید و به این فکر میکند که به چه صورت معضل وجود ستون در خانه را حل کنید یکی از تکنیک های که میتوان از آن استفاده کرد اضافه کردن گیاهان به ستون هاست شما میتوانید گلدان ها را دور تا دور ستون ها قرار دهید و از گیاهان مارپیچ استفاده کنید تا دور ستون ها را بپوشاند.

در این روش می توانید میزهای مدل آبشاری، که مدرن و زیباست به صورت یک طرفه در کنار ستون بسازید. کارکرد این میزها می تواند میز صبحانه و ناهار خوری، میز برای وسایل دکوری، میز پذیرایی و میز مطالعه یا کار شما باشد.

با این روش دیگر ستون پذیرایی شما به عنصری کاربردی که نگهدارنده میز است تبدیل می شود. با اجرای این ایده، سبکی متفاوت و زیبا از دکوراسیون را به نمایش می گذارید که نظر همه را جلب می کند.

اگر ستون پذیرایی شما در قسمتی مثل راهرو یا جلوی در ورودی است یا در قسمتی واقع شده که پذیرایی شما را به دو قسمت تقریبا مساوی تقسیم می کند، می توانید در کنار آن یک پارتیشن بسازید. به طوری که به ستون متصل باشد و بین دو فضای خانه، فاصله ایجادکنید.

سعی کنید در استفاده از گیاهان تفریط نکنید و اطراف ستون هارا شلوغ نکنید البته به این نکته هم توجه کنید در صورتی که دوست ندارید گیاهان باعث ریزش برگ ها و خاک به خانه شما شوند ناگزیر هستید که از گیاهان مصنوعی استفاده کنید البته پیشنهاد ما استفاده از گیاهان طبیعی برای طبیعت دوستان است .میتوانید با اضافه کردن نور پردازی به گیاهان نیز باعث جذاب تر شدن بیشتر ستون ها شوید.

نظرتان در مورد تلوزیون متصل به ستون ها چیست

اگر ستون وسط پذیرایی از دیوارها فاصله مناسبی دارد میتواند یک تکیه گاه مناسب برای تلوزیون منزلتان باشد تنها کاری که نیاز است انجام دهید اتصال تلوزیون با استفاده از پیچ و مهره به ستون وسط خانه است البته به سیم برق و سیم آنتن نیز باید توجه داشته باشید.

تبدیل ستون مربعی به ستون دایره

شاید از شکل ستون وسط خانه که مربعی یا مستطیلی است ناراضی هستید پس وقت آن رسیده ستون مربعی را به ستون دایره تبدیل کنید و با استفاده از متریال های مختلف روی آن را بپوشانید تا جلوه بسیار بهتری داشته باشید به دلیل اینکه خیلی از افراد به گوشه و زاویه علاقه ندارند بنظر می رسد شکل دایره ستون با ابهت تر و زیباتر از شکل مربعی و مستطیلی باشد.

2 thoughts on “ایده برای تزیین دکور ستون وسط خانه

دیدگاهتان را بنویسید