تخت خواب مناسب با دکوراسیون اتاق خواب

اگر قرار است تختی مشترک بخرید لازم است هم شرایط خود و هم شرایط همسرتان را در انتخاب تختخواب در نظر بگیرید. بنابراین، مهم است هر دوی شما روی تختخواب دراز بکشید و مطمئن شوید که تخت برای هر دوی شما راحت و مناسب است پس با آرتیها همراه باشید تا بهترین انتخاب و راهکار را داشته باشید.

در هر صورت لازمه بدونین قبل از خرید یه تخت خواب، نکاتی هست که اگه رعایت بشه بابت پولی که هزینه کردین همیشه راضی هستین و روش احساس راحتی خواهید داشت. به خصوص اینکه مهمترین وسیله اتاق خواب، تخت خوابه و اگه شما تخت خوبی داشته باشین، خواب راحت و روز پر انرژی ای خواهید داشت.

یکی از مهمترین نکاتی که باید توی خرید این کالا، در نظر داشته باشین طراحی اون برای حمل و نقل آسونه. حتی اگه شما مستاجر نیستین. چون ممکنه یه روز بخوایین به صورت دست دوم اونو بفروشین. در این صورت تخت خوابی مناسبه که قطعاتش به راحتی از هم جدا شه و به راحتی بتونین جا به جاش کنید. البته تقریبا همه تخت خواب ها این ویژگی رو دارن اما بهتره از فروشنده بخوایین که کامل براتون توضیح بده که چطوری و کدوم قسمت ها از هم جدا میشه.

مسئله دوم ارتفاع تخت خواب هست. بهترین اندازه ارتفاع، ۳۵ تا ۴۰ سانتی متر هست. ارتفاع کمتر باعث میشه وقتی روی لبه اون نشستین پاها کاملا جمع بشه و زانوها بالا بیان. مرتب کردم ملافه و روتختی این طور تخت خواب ها هم سخت تره. اندازه کلی اتاق‌خواب را همیشه لازم است در نظر بگیرید. اگر اتاق‌خوابتان خیلی کوچک است یک تختخواب بزرگ برای اتاق شما مناسب نخواهد بود. برای اینکه به‌راحتی استراحت کنید لازم است در اطراف تختتان فضای مناسبی وجود داشته باشد. اگر می‌خواهید فضایی چندمنظوره را در اتاق ایجاد کنید به یاد داشته باشید که مبل تختخواب‌شو در این شرایط مناسب‌تر است زیرا وقتی روی آن نمی‌خوابید فضای بیشتری در اتاق خواهید داشت.

اگر جایی برای برخی لباس‌های خود ندارید یا می‌خواهید ملحفه‌های اضافه خود را در جایی قرار دهید، تختخواب کشودار را در نظر بگیرید. این نوع تخت‌ها به‌خصوص برای کسانی مناسب‌اند که اتاق‌های کوچکی دارند زیرا فضای اضافه زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید وسایل خود را به‌راحتی در کشوهای آن‌ها قرار دهید.

اگر اتاق‌خواب بزرگ یا معقولی دارید و همسرتان همیشه تمام فضای تخت را اشغال می‌کند روی تخت‌های کینگ یا سوپرکینگ سرمایه‌گذاری کنید. همچنین، اگر به دنبال راحتی و فضای بیشتری هستید، می‌توانید  تختخواب مدل امپراتور را انتخاب کنید. همچنین، اگر تنها خودتان می‌خواهید روی تختخواب بخوابید این بدین معنا نیست که حتما باید تخت یک نفره انتخاب کنید. برخی افراد برای راحت خوابیدن نیاز به فضای بیشتری دارند. اگر شما نیز یکی از این افراد هستید یک تخت دونفره تهیه کنید.

اگر می‌خواهید تختخوابی را انتخاب کنید که به زیبایی اتاقتان بیفزاید تختخوابی را انتخاب کنید که سرتختی داشته باشد. سرتختی‌های مختلفی در بازار وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به سرتختی چوبی، فلزی یا روکش‌دار اشاره کرد. شما می‌توانید بسته به ظاهر اتاق خود و وسایل دیگری که در اتاق چیده‌اید  متناسب‌ترین و زیباترین تختخواب را انتخاب کنید.

یه تخت خواب خوب، هرگز کاملا مماس با زمین نیست. یه سری تخت ها به خاطر شکل طراحیشون، کشوهایی دارن که باعث میشه نه تنها فاصله لبه تخت تا زمین کمتر از اندازه استاندار باشه بلکه، دیگه هیچ فضایی رو زیر تخت باز نمیذاره. فضای کافی زیر تخت اگرچه باعث میشه که شما مجبور بشین هر مدت یه بار زیرشو تمیز کنین اما یه کانال تنفس تختخواب محسوب میشه که بر زیبایی دکوراسیون اتاق هم تاثیر میذاره.

پشتی مناسب تخت خواب هم مهمه. تخت های فرفورژه پشتی خوبی ندارن چون فلزها باعث میشه شما موقع تکیه کردن حس راحتی نداشته باشین.

عرض تخت خواب هم باید استاندارد باشه. برای تخت خواب های یه نفره ۹۰ تا ۱۱۰ سانتی متر و برای تخت خواب های دو نفره عرض ۱۳۵ تا ۱۵۰ توصیه میشه.

در مورد تخت خواب های فلزی و فرفورژه، دقت در تیز و برنده نبودن گوشه های تخت خیلی مهمه. چون ممکنه طوری فلزها برش خورده باشه که زاییده ای به وجود اومده باشه و این مسئله باعث آسیب دیدگی تشک، ملافه، پتو و حتی بدن شما بشه.

بهترین تخت همیشه گران‌ترین تخت نیست اما به‌ احتمال‌ زیاد ارزان‌ترین نیز نیست. اگرچه یک تخت ارزان‌قیمت می‌تواند خوب به نظر برسد اما نمی‌تواند حمایت کافی را برای خواب شما فراهم کند. توجه داشته باشید تختخواب ارزان‌تر می‌تواند راحتی کمتری نیز داشته باشد. بهتر است در مورد تختخوابی که در نظر دارید به‌خوبی تحقیق کنید و نظرات دیگران را در مورد تخت بخوانید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

یک تخت‌خواب استاندارد نباید مماس با زمین باشد. هرچند باز بودن زیر تخت شما را مجبور می­‌کند تا مدام آن را تمیز کنید اما لبه‌­های مماس نیز مانع از گردش هوا می‌­شود. برای سهولت در تمیز کردن زیر تخت‌خواب سعی کنید تختی انتخاب کنید که دسترسی به قسمت زیرین آن آسان‌­تر باشد.

بهترین زاویه‌ای که هنگام نشستن روی تخت باید بین زانو و ران ایجاد شود ۹۰ درجه است به طوری که کف پاها در تماس کامل با کف زمین باشد و زانوها قائم بر بدن باشند.

از این رو ارتفاع مناسب برای یک تخت‌خواب استاندارد برای یک فرد بالغ بین ۳۵ تا ۴۰ سانتی­متر است و اندازه­‌هایی کمتر و یا بیشتر از آن دردسرآفرین خواهند بود. اگر ارتفاع کمتر از این میزان باشد هنگام نشستن روی لبۀ تخت پاها کاملاً جمع شده و زانوها بالا می­‌آیند که سبب ایجاد احساسی ناخوشایند به‌خصوص در افراد قدبلند می‌­شود.

ولی این مسئله به همین‌­جا ختم نمی­‌شود و شما برای بلند شدن و دراز کشیدن روی تخت با سختی مواجه خواهید شد ضمن آنکه مرتب کردن تخت‌­های کوتاه سخت و خسته­‌کننده است.

عکس این موضوع نیز صادق است و اگر ارتفاع تخت بیش از این اندازه باشد ضمن خطر آسیب­‌دیدگی در صورت افتادن از روی تخت، نشستن روی آن و حتی بالا و پایین رفتن از آن به‌خصوص برای افراد قدکوتاه مشکل­ خواهد بود.بهترین راه برای حصول اطمینان از ارتفاع مناسب تخت، نشستن روی آن است که معمولاً از طرف فروشندگان مانعی ندارد.

ارتفاع استاندارد تخت‌خواب کودک بر اساس سن او متفاوت خواهد بود اما معمولاً ارتفاع آن بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی­متر متغیر است و  ویژگی زاویۀ قائم در این بخش نیز صدق می‌کند؛ اما در نظر داشتن این نکته که کودک شما در حال رشد است نیز ضروری است.
اگر تخت را برای نوزاد خود تهیه می­‌کنید علاوه بر داشتن محافظ در کنار تخت به این مسئله که بعد از مدتی مجبور به تعویض تخت خواهید بود توجه کنید. به همین دلیل بهتر است یک تخت‌خواب­ چندمنظوره که از سن نوزادی تا نوجوانی قابل‌استفاده است خریداری کنید.

مزیتی که این نوع تخت دارد آن است که تا زمان بزرگ شدن نوزاد دارای نرده‌­های محافظ است و پس از آن قابلیت جدا شدن را دارد. نکتۀ دیگر ارتفاع تخت است که قابلیت تنظیم شدن دارد و با افزایش سن و قد کودک می‌­توان ارتفاع آن را افزایش داد.
علاوه بر این موارد اگر میانگین قد کودک شما متناسب سن او نیست برای ارتفاع تخت مشکل نخواهید داشت؛ علاوه بر آنکه اگر کودک‌تان در خواب تحرک بیش از حدی دارد و امکان سقوط از روی تخت وجود دارد ضمن استفاده از محافظ می‌توانید ارتفاع آن را به حداقل ممکن برسانید.

تخت‌­های دو طبقه معمولاً برای اتاق کودک و نوجوان و در صورت نبود فضای کافی برای دو تخت‌خواب مجزا استفاده می‌شود و از دو تخت یک­نفره تشکیل شده­‌اند که روی‌هم تعبیه می‌­شوند.

ارتفاع این نوع تخت‌­ها حدوداً بین ۷۵ تا ۱۷۰ سانتی­متر متغیر است و ارتفاع بین دو طبقۀ آن چیزی بین ۳۷ الی ۹۸ سانتی‌متر است.
البته استفاده از این تخت­‌ها برای کودکان زیر ۶ سال مناسب نیست و حتی مدل دارای محافظ نیز نمی­‌تواند امنیت کامل کودک شما را تأمین کند و توصیه نمی­‌شود.

از دیگر ویژگی­‌های یک تخت‌خواب استاندارد سهولت در حمل و نقل آن است. هرچند تقریبا تمام تخت‌خواب­‌ها قابل جدا شدن هستند اما اگر مستاجر هستید و مدام مجبور به باز و بسته کردن قطعات آن می‌­شوید سعی کنید مقاوم­‌ترین تخت را از این نظر انتخاب کنید تا در طولانی مدت آسیب نبیند ضمن آنکه برای اطمینان بیشتر مراحل دقیق کار را از فروشنده بپرسید.

مسئلۀ دیگری که در مورد سهولت جا به جایی بسیار مهم است سبک بودن تخت است. برخی تخت‌خواب­‌ها بسیار سنگین بوده و هنگام حمل و نقل و جا به جایی مشکل­‌آفرین می­شوند؛ پس اگر نیاز به جا به جا کردن مداوم تخت دارید هنگام خرید به وزن آن توجه کنید.

یکی از نکات مهم دیگر در انتخاب تخت‌ خواب مناسب استحکام پایۀ تخت است. پایه باید بتواند وزن مداوم تشک را بدون خم شدن، تضعیف، ترک خوردن و یا شکستگی تحمل کند. از طرفی هنگامی که فردی روی آن قرار می­گیرد این پایه علاوه بر وزن تشک باید تحمل وزن شخص را نیز داشته باشد.

مسئلۀ بعدی در این زمینه جک دار و بدون جک بودن کفی تخت است. کفی‌­های که به حالت جک دار هستند دیگر نیازی به پایه ندارند و امکان دسترسی آسان به فضای زیر تخت و البته نگه­داری وسایل را دارند.

لازم به ذکر است که تخت دارای کفی جک دار از نوع بدون جک آن گران‌­تر است و نکتۀ مهمی که در این بخش مطرح است حصول اطمینان از کیفیت و استحکام این کفی­های جک دار است.

ابعاد استاندارد (طول و عرض) یک تخت‌خواب تک­نفره معمولاً ۹۰*۲۰۰ سانتی‌متر است که این ابعاد در یک تخت دونفره معمولاً ۱۶۰*۲۰۰ سانتی­متر است. تخت کودک نیز معمولاً ابعادی در حدود ۶۰*۱۴۰ سانتی­متر دارد. یک تخت دوطبقه نیز ابعادی مانند یک تخت تک­نفره معمولی دارد و طول و عرض آن حدوداً ۹۰*۲۰۰ سانتی­متر می‌­شود.

اگر فردی درشت یا چاق هستید یا قد بلندی دارید و یا حتی هنگام خواب تحرک زیادی داشته و نیاز به فضای بیشتری دارید تخت­های تک­نفره با عرض ۱۱۰ سانتی­متری (twin size) و تخت­های دونفره با عرض ۱۸۰ (king size) و حتی (super king) با عرض ۲۰۰ سانتی­متری نیز وجود دارند که فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می‌­دهند و همین‌طور برای زوج‌هایی که می­‌خواهند کودک‌شان را در کنار خود داشته باشند مناسب هستند.

اما قبل از خرید این­‌گونه تخت‌­ها علاوه بر در نظر گرفتن ابعاد اتاق باید تهیۀ تشک و روتختی مناسب را هم در خاطر داشت چراکه اغلب این ملزومات طبق اندازۀ استاندارد در بازار وجود دارند و پیدا کردن آن­ها با این ابعاد کمی دشوار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید