حضورفیلم (آیه های زمینی) در هفتادوششمین جشنواره فیلم کن

به نقل از آرتیها امسال سینمای ایران فقط با یک فیلم در جشنواره کن حضور دارد که فیلم «آیه‌های زمینی» توسط دست‌اندرکاران و داوران جشنواره کن ۲۰۲۳  از میان ۴۰ فیلم ایرانی ارسال شده برای نمایش در بخش نوعی نگاه هفتاد و ششمین دوره این جشنواره انتخاب شده است. درامی مستقل با عنوان «آیه‌های زمینی» است به کارگردانی مشترک علی‌رضا خاتمی (ساکن کانادا) و علی عسگری (ساکن ایران)؛ فیلمی که در بخش نوعی نگاه روی پرده می‌رود و در دوازده بخش مردمانی را نشان می‌دهد که هر روز بیش‌تر با موقعیت‌هایی ابسورد و تراژیک در زندگی روزمره‌شان مواجه می‌شوند. علیرضا خاتمی درباره چگونگی شکل‌گیری فیلم به نیک ویوارِلی از «ورایتی» گفته است: «در ایران بودم و تلاش می‌کردم فیلمی را جلوی دوربین ببرم و علی هم هر روز کنارم بود و کمک می‌کرد. ناگهان جلوی فیلمبرداری گرفته شد چون مجوز نداشتیم.

علی عسگری

وی ادامه داد : ساخت فیلم متوقف شد و خودم هم از کار افتادم. شبی که ساعت‌های طولانی در کوچه‌ها پیاده‌روی می‌کردیم و شعر ایرانی کلاسیک می‌خواندیم تا به‌نوعی این واقعیت را فراموش کنیم که فیلم‌مان از دست رفته است، متوجه تکنیکی در شعر فارسی کلاسیک شدیم که ما به آن مناظره می‌گوییم و در واقع دیالوگی است بین دو نفر که به‌واسطه شعرخوانی صورت می‌گیرد. بعدش به این نتیجه رسیدیم که این قالب زیبای دیالوگ در شعر فارسی را به عنوان ساختار فیلمی در نظر بگیریم. علی چند داستان واقعا ابسورد داشت که در واقع اتفاق‌هایی بودند که برای خودش یا دوستانش روی داده بودند. یک هفته بعد فیلمنامه را نوشته بودیم و دو هفته پس از آن فیلم را جلوی دوربین برده بودیم.»

علی عسگری هم درباره فیلمبرداری این توضیح را اضافه می‌کند: «ما فیلم را در دو بخش فیلمبرداری کردیم. بخش اول در سپتامبر و چند روز این طرف و آن طرف فیلمبرداری شد که پیش از جنبش و رویدادهای اخیر بود. پس از شروع جنبش هم در فوریه و اوایل مارس بخش بعدی را گرفتیم؛ اما واقعیت این است که وقفه‌ای که بین کار ایجاد شد، خیلی به فیلم کمک کرد و باعث شد ما از خیلی چیزها باخبر شویم و خیلی چیزها را هم یاد بگیریم؛ اما ما تلاش کردیم موقع نگارش فیلمنامه عصبانی نباشیم.»

داستان فیلم آیه های زمینی :

سناریوی فیلم آیه‌های زمینی یا همان داستان آیات زمینی حول محور زندگی روزمره مردم در جامعه ایران می‌گردد. این فیلم سعی کرده که واقعیت این روزهای ایرانیان را به تصویر بکشد.

در فیلم آیات زمینی شهروندان تهرانی در داستان‌های این فیلم ارتباط عجیبی با هم پیدا کرده و اتفاقات فیلم را رقم می‌زنند.

فیلم آیه‌های زمینی شامل طنز اجتماعی می‌شود. طراحان داستانی این فیلم از التهابات این روزهای جامعه به درستی استفاده کرده و به همین دلیل فیلم‌شان از میان ۴۰ فیلم ایرانی برای اکران در جشنواره فیلم فجر انتخاب شده است.

هز چند این فیلم مستند نیست اما متن و داستان آن بسیار به زندگی روزمره مردم تهران شباهت دارد و افراد می‌توانند ضمن همزادپنداری با شخصیت‌های آن، برداشتی مستند گونه از سکانس‌های مختلف فیلم داشته باشند.

بازیگران حاضر فیلم آیه های زمینی در کن ۲۰۲۳ :

در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن هنرمندان زیر نقش‌آفرینی کرده‌اند :

زمان برگزاری جشنواری کن ۲۰۲۳

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن یا همان کن ۲۰۲۳ در روزهای ۱۶ تا ۲۷ می(مه) ۲۰۲۳ میلادی برابر با ۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی در شهر کن واقع در جنوب فرانسه برگزار می‌شود.

جشنواره فیلم کن چیست؟

یک جشنواره سالانه در حوزه سینما است که به پخش فیلم‌های مختلف از سراسر جهان پرداخت و در بخش‌های مختلف جایزه می‌دهد. جشنواره فیلم کن برای اولین بار در سال ۱۹۴۶ میلادی برگزار شد.

جشنواره فیلم کن معمولاً در ماه می یا ماه مه (اردیبهشت و خرداد) هر سال در کاخ‌های جشنواره و کنگره‌های شهر کن فرانسه برگزار می‌شود.

نخل طلا جشنواره فیلم کن چیست؟

مهم‌ترین بخش و جایزه‌ای که در این جشنواره برگزار می‌شود، جایزه «نخل طلا» است که بخش اصلی جشنواره را تشکیل می‌دهد. این جایزه در سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۴ میلادی با نام جایزه بزرگ جشنواره کن به بهترین‌ فیلم جشنواره اهدا می‌شد.

بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن چیست؟

یکی از بخش‌های غیراصلی جشنواره فیلم کن که از سال ۱۹۹۸ میلادی به بعد در این جشنواره بنا نهاده شده، بخش نوعی نگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید