سریال ونزدی Wednesday

سریال Wednesday محصول سرویس آنلاین نتفلیکس توانسته نمرات متوسطی را از منتقدان دریافت کند.

سریال ونزدی (Wednesday) اثر در ژانر کمدی، ترسناک و فراطبیعی به شمار می‌رود که بر اساس کاراکتر ونزدی از خانواده آدامز (The Addams Family) برای پخش از سرویس آنلاین نتفلیکس ساخته شده است.

منتقدان بر این باور هستند که بیننده‌ها لزوما از تماشای سریال «ونزدی» افسوس نخواهند خورد اما باید گفت که این سریال بدون نقش‌آفرینی جنا اورتگا (Jenna Ortega) در نقش اصلی، شبیه به سریال‌های درام شبکه سی دابلیو است.

تاکنون در وب سایت راتن تومیتوز ۲۷ نقد برای فصل اول سریال «ونزدی» منتشر شده که امتیاز ۷۰ درصد را برای آن به همراه داشته است. در وب سایت متاکریتیک نیز امتیاز ۶۳ از صد دیده می‌شود که بر اساس ۱۵ نقد است. 

خانواده‌ی آدامز که سه سال قبل در قالب انیمیشن به سینماها بازگشت و عملکرد موفقی در گیشه داشت، حالا به یک مجموعه‌‌ی تلوزیونی تبدیل شده است. این بار اما تنها یکی از شخصیت‌ها در کانون توجه قرار دارد: «ونزدی آدامز»، دخترک سیاه‌پوش خانواده که پلک نمی‌زند و رفتارهایش تفاوت چندانی با ربات‌ها ندارد. در سوی دیگر، «تیم برتون» که تا پیش از این در توسعه‌ی دو پروژه‌ی مرتبط با این مجموعه همکاری کرده بود، این‌بار شخصا پشت دوربین قرار گرفته و چهار قسمت اول را کارگردانی کرده است. نتیجه‌ی تلاش‌های این فیلم‌ساز، یک سریال نوجوانانه‌ی جذاب است که می‌تواند سلیقه‌های مختلفی را راضی کند، جز آن‌هایی که انتظار یک اقتباس وفادارانه داشتند.

اگر از طرفداران جدی و سرسخت خانواده‌ی آدامز هستید، احتمالا از تماشای این سریال تولیدی «نتفلیکس» اندکی خشمگین می‌شوید. بازسازی برتون از این مجموعه‌ی کمدی دهه‌ی ۶۰ میلادی (که در دهه‌ی ۹۰ میلادی هم به فیلم تبدیل شده بود) از آنچه طرفداران می‌شناسند و در یاد دارند، فاصله گرفته است و چندان وفادارانه نیست. بسیاری از عناصر آشنای مجموعه کنار گذاشته شده‌اند و این «جسد» رنگ‌وبوی متفاوتی دارد. سریال حول محور ونزدی می‌چرخد و باقی اعضای خانواده در این هشت اپیزود، حضوری افتخاری و کم‌رنگ دارند. آن‌ها فرصت خودنمایی چندانی نداشته‌اند اما «کاترین زتا جونز» در نقش مادر خانواده، «مورتیشا آدامز» توجه شما را جلب خواهد کرد.

ونزدی به‌عنوان دختر کوچک ترسناک این خانواده، همواره محبوبیت بالایی داشته است. در فیلم‌های خاطره‌انگیز دهه‌ی ۹۰ میلادی، «کریستینا ریچی» نقش او را برعهدۀ داشت و برداشت وی از این شخصیت به نسخه‌های کلاسیک نزدیک بود. اینجا اما شخصیت مذکور با تغییرات مشخص، به «نسل زد» نزدیکی دارد و «جنا اورتگا»، بازیگر نوظهور ۲۰ ساله نقش وی را ایفا می‌کند (برای اینکه بدانید چرا این سریال برای نسل زد است، به این دیالوگ که ونزدی می‌گوید توجه داشته باشید: «وقتی بهت نگاه می‌کنم، این ایموجی‌ها به ذهنم می‌رسه: طناب، بیل، گودال»). با گونه‌های رنگ‌پریده، هیکلی نحیف، موهای بافته و چانه‌ی برآمده، ونزدیِ مدرن را باید همزاد خواننده‌ی پاپ، «بیلی آیلیش» بدانیم. چهره‌ی غمگین دخترک با افسردگی‌های نوجوانان این روزها هم‌سو است اما از نظر شخصیت‌پردازی، نشانه‌هایی از آثار ترسناک کلاسیک هالیوودی هم در او به چشم می‌خورد.

سریال «ونزدی» داستانی از زندگی خانواده مشهور آدامز است. دختر این خانواده پر رمز و راز، ونزدی، به مدرسه قدیم مادر و پدرش منتقل می‌شود و با رازهای زیادی روبه‌رو می‌شود که حل‌کردن هرکدام از آن‌ها، دید او را نسبت به زندگی و خانواده‌اش تغییر می‌دهد. ونزدی زندگی عجیب و غریبی دارد، حیوان خانگی او یک عقرب و دوست صمیمی‌اش در مدرسه یک دست بریده به نام تینک است. علاقه عجیب او به مرده‌ها، قبرستان و مکان‌های تاریک فضای سریال را ترسناک کرده است. اتفاقات دلهره‌آمیز و خشونت‌زا، پی در پی اما به شکل فانتزی رخ می‌دهد، بنابراین تماشای سریال به مخاطبان زیر ۱۵ سال توصیه نمی‌شود.

امضاهای برتون را هم اضافه کنید که هوشمندی‌های کمدی-ترسناکش از دوران «بیتل‌جوس» را به این مجموعه آورده است (خصوصا چهار اپیزود اول). طرفداران برتون، بی‌تردید عاشق این مجموعه خواهند داشت و خشنود از این مسئله که او پس از چند شکست هنری-تجاری غم‌انگیز (بهتر است «دامبو» را به‌کلی نادیده بگیرید)، حالا اثری ساخته است که ما را به گذشته‌های دور و روزهای خوبش می‌برد. در سوی دیگر، طرفداران «هری پاتر» هم باید نیم‌نگاهی به این مجموعه داشته باشند.

قصه با پذیرفته شدن فرزند بزرگ خانواده در آکادمی «نِوِرمور» (آن را یک نسخه‌ی متفاوت از «هاگوارتز» در نظر بگیرید) آغاز می‌شود. نِورمور بهشتِ هیولاها است و در آن، خون‌آشام‌ها، حوری‌های دریایی و گرگ‌نماها درس می‌خوانند. در نقشی شبیه به «دامبلدور»، با «لاریسا ویمز» (گوندولین کریستی) ملاقات می‌کنید که مدیر عبوس مدرسه است. در میان کارکنان این آکادمی، «ونزدیِ نسل ایکس» را هم خواهید دید؛ کریستینا ریچی نقش معلمی به نام «مریلین تورن‌هیل» را برعهدۀ دارد. حضور ریچی اتفاق خوشایندی است و رویارویی دو ونزدی از دو نسل متفاوت، تجربه‌ای سورئال جلوه می‌کند.

نِورمور مکانی امن برای آدم‌های عجیب‌وغریب و مطرود است (مشهورترین دانش‌آموز آن‌ها «ادگار آلن پو» بوده است!). با وجود این، احتمالا می‌توانید حدس بزنید که در پشت این جهانِ ایدئال، نیرویی شیطانی کمین کرده است. هیولایی شکارچی در جنگل‌های محلی پرسه می‌زند و آدم‌های نگون‌بخت را شکار می‌کند؛ هم‌زمان، تصاویر سوزاندن جادوگران در شهر «جریکو» از چند قرن قبل، به ونزدی وحی می‌‎شود. آیا ممکن است که این ترس‌های کهن و مدرن، با یکدیگر مرتبط باشند؟

فیلم‌های دهه نودی خانواده‌ی آدامز با بازی «آنجلیکا هیوستون» در نقش مورتیشا و «رائول خولیا» در نقش گومز، آثار خوش‌ساخت و بامزه‌ای بودند که چندان خودشان را جدی نمی‌گرفتند. فارغ از فضاسازی خوب و شخصیت‌های به‌یادماندنی، نقطه‌ی عطف این‌ فیلم‌ها، دیالوگ‌های آن‌ها بود. خوشبختانه سریال جدید هم در این زمینه، دست‌کمی از آن آثار کلاسیک ندارد. سازندگان اما در خلق شخصیت ونزدی و نگارش دیالوگ‌های وی، ظرافت بیشتری به خرج داده‌اند؛ اگرچه از نهایت پتانسیل دخترک استفاده نمی‌کنند و او را در معمایی گرفتار کرده‌اند که بی‌تردید شما را به یاد سریال «چیزهای عجیب» می‌اندازد. معمای مذکور پیرامون هیولای درون جنگل (و قتل‌هایی که شاید به یک توطئه‌ی درون نِورمور مرتبط باشند) شکل می‌گیرد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره رفتار ونزدی با پدر و مادرش با یکدیگر صحبت کنید، از او بپرسید که اگر آن‌ها با یکدیگر رفتار صمیمانه‌ای داشتند، مشکلات زودتر حل نمی‌شد؟ از فرزندتان بخواهید تا بگوید اگر به جای ونزدی بود، سعی می‌کرد مشکل مدرسه را حل کند یا با رفتن از مدرسه، جان خودش را نجات دهد؟ درباره اشتباهات ونزدی و بدرفتاری‌های کلامی او با دوستانش صحبت کنید و بپرسید اگر فرزندتان در موقعیتی مقابل ونزدی قرار داشته باشد، چه رفتاری از خود نشان می‌دهد؟

داستان اثر

ونزدی که روحیه منحصر به فردی دارد، به‌خاطر بدرفتاری با پسرهای مدرسه، اخراج می‌شود و به توصیه والدینش به مدرسه طردشده‌ها یعنی نورمور، می‌رود. او نمی‌تواند حضور در نورمور را طاقت بیاورد چرا که در زیر سایه موفقیت‌های گذشته مادرش، قرار گرفته و دائما با او مقایسه می‌شود. ونزدی تصمیم می‌گیرد تا از آن‌جا فرار کند، اما در شب فرار، با حقیقتی تکان‌دهنده مواجه می‌شود. روان، یکی از دانش‌آموزهای مدرسه، که قصد کشتن ونزدی را دارد، جلوی چشم او، توسط هیولایی کشته می‌شود. او پیش از مرگ به ونزدی می‌گوید که رسالتش از بین بردن او و جلوگیری از تخریب مدرسه بوده‌است. مرگ روان و بازگو کردن رسالتش، ونزدی را برای یافتن حقیقت، در مدرسه ماندگار می‌کند. او درمیابد که هیولایی برای انتقام‌گرفتن از نورمور، در شهر حضور دارد و قربانی می‌گیرد. هیولا و اربابش، توسط کرک‌استون، که فردی تندرو بوده و قصد نابودی طرد شده‌ها را داشته، دستور به تخریب نورمور و پاک‌کردن دنیا از وجود آن‌ها را دارند، اما ونزدی، با کمک الهامات ذهنی، دوستان و سرنخ‌هایی که می‌یابد، موفق می‌شود تا هیولا و اربابش را پیدا کند و با کشتن آن‌ها، نورمور را از خطر نابودی نجات دهد.

جنا ماری اورتگا متولد ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۲ یک هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا است. او کار خود را به عنوان یک بازیگر کودک آغاز کرد و برای بازی در نقش جین جوان در سریال کمدی Jane the Virgin (2014-2019) از شبکه CW شناخته شد. نقش هارلی دیاز در سریال (۲۰۱۶-۲۰۱۸) Stuck in the Middle در کانال دیزنی، جایزه ایمیجن بهترین بازیگر جوان تلویزیون را در سال ۲۰۱۸ را برای او به ارمغان آورد و به موفقیت بزرگی دست یافت. او همچنین صداپیشگی پرنسس ایزابل را در مجموعه انیمیشن (۲۰۱۶–۲۰۲۰) Elena of Avalor کانال دیزنی انجام داد.

اورتگا انتقال خود را به جریان اصلی فیلم و تلویزیون با بازی در نقش الی آلوز در سریال هیجان انگیز نتفلیکس You(2018–اکنون) آغاز کرد و همچنین متعاقباً در فیلم‌های The Babysitter: Killer Queen (۲۰۲۰) و Yes Day (2021) نتفلیکس بازی کرد. اورتگا علاوه بر بازیگری، به خاطر فعالیت‌های بشردوستانه و همچنین چهره عمومی‌اش مورد توجه قرار گرفته‌است. او در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار در لیست «PopSugar’s «۲۰ Under 20 قرار گرفت.

در این میان، همه‌ی کلیشه‌های رایج فیلم‌های نوجوانانه را هم داریم، از «لحظه‌ی معرفی دخترک جدید به مدرسه» تا «لحظه‌ی ایستادگی در مقابل دختران بدجنس مدرسه». حتی می‌توانید یک ارجاع مشخص به سکانس مشهور فیلم «کری» را هم مشاهده کنید. استفاده از کلیشه‌ها فی‌نفسه یک نقطه‌ ضعف به حساب نمی‌آید و اگر درست استفاده شود، اغلب جواب می‌دهد؛ با تشکر از بازی خوب جنا اورتگا که به شخصیت ونزدی عمق بیشتری بخشیده است، این کلیشه‌ها کاملا جواب داده‌اند و هرگز مخاطب را آزار نمی‌دهند.

اگر سخت‌گیر باشید، می‌توانید نقاط ضعف سریال ونزدی را پیدا کنید اما درمجموع، اثری بامزه و سرگرم‌کننده است که برگ برنده‌ی آن را باید جنا اورتگا بدانیم، بازیگری که حین تماشای بازی او با خود می‌گویید آیا تاکنون در زندگی‌اش لبخند زده است؟ اما همه‌چیز به سرگرمی خلاصه نمی‌شود، این سریال اضطراب‌های دوران نوجوانی را هم بررسی می‌کند. شما به‌تدریج آگاه می‌شوید که بداخلاقی‌های دخترک، یک مکانیزم دفاعی است تا اعتمادبه‌نفس پایین او را از چشم دیگران پنهان کند.

و این‌گونه است که قصه‌ای از هیولاها و هرج‌ومرج‌های خونین به یک اثر تحلیلی درباره‌ی آسیب‌پذیری نوجوانان تبدیل می‌شود و به شما می‌گوید که چرا باید خودتان را دوست داشته باشید. البته این پیام‌های اخلاقی، شاید برای کسانی که به خاطر مورتیشا و گومز یا «عمو فستر» قصد تماشای سریال را دارند، کافی نباشد. اما مخاطب هدف این سریال، نوجوانان است و آن‌ها به گذشته‌ی این مجموعه یا پیشینه‌ی شخصیت‌ها اهمیتی نخواهند داد. در عوض، آن‌ها سریالی را تماشا می‌کنند که گویی ایده‌های سریال‌های «دروغ‌گوهای کوچک زیبا»، «دختر سخن‌چین» و «سرخوشی» را با انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا» تلفیق کرده است و چه چیزی هیجان‌انگیزتر از این؟ همه‌چیز را که کنار بگذاریم، تنها به دلیل چهره‌ی محزون و عبوس جنا اورتگا که به دلایل نامشخص فرهمندی و جذابیت ویژه‌ای دارد، ونزدی ارزش حداقل یک بار تماشا کردن را خواهد داشت.

«برخورد کننده ۹۱/۱۰۰ | ویژگی: آرزو امین»

سریال «ونزدی» تمام جنبه‌هایی را حفظ می‌کند که این داستان‌ها و کاراکترها را خاص ساخته است و داستان را از ژانر معمول خود خارج می‌کند و به چیزی بالغ‌تر و فراطبیعی‌تر تبدیل می‌شود. با این حال، هیچ گاه احساس، طنز و ترسناکی این داستان را از بین نبرده است.

«۸۰/۱۰۰ راجربرت | عامل: کریستینا اسکوبار»

تبلیغات
سریال «ونزدی» به لطف شخصیت اصلی آشنا و شخصیت‌های دوست‌داشتنی و ترسناکی که به اثری موفق تبدیل می‌شود.

«۸۰/۱۰۰ The Telegraph | ویژگی: اد پاور»

به لطف نقش‌آفرینی درخشان و برجسته، فصل اول سریال «ونزدی» ارزش دیدن دارد.

«۷۰/۱۰۰ هالیوود ریپورتر | ویژگی: دن فینبرگ»

به لطف نقش‌آفرینی سرگرم‌کننده جنا اورتگا و قوس داستانی شخصیت شخصیت اصلی و همچنین بیش از توضیح داده نشدن داستان توسط خالقان سریال یعنی آلفرد گاف (Alfred Gough) و مایلز میلار (Miles Millar), سریال «ونزدی» می‌تواند مسیر خودش را پیدا کند. . جنبه‌های امیدوارکننده بسیاری در فصل اول به می‌خورند که امید می‌رود در فصل دوم بهتر می‌شوند.

«۶۰/۱۰۰ Empire | مهم: دن جولین»

ماجراجویی‌های دبیرستانی ونزدی آدامز با نقش‌آفرینی درخشان جنا اورتگا جالب‌توجه به نظر می‌رسند.

«۵۸/۱۰۰ TVLine | ویژگی: دیو نعمت»

سریال «ونزدی» محصول سرویس آنلاین نتفلیکس از درون‌مایه‌های وحشتناک و نقش‌آفرینی عالی از سوی بازیگر اصلی خودش می‌برد اما داستان آن در قالب ژانر رازآلود کلیشه‌ای احساس می‌شود.

«۵۸/۱۰۰ The Playlist | وظیفه: برایان تالریکو»

داستان‌سرایی و طرح‌بندی سریال «ونزدی» نوید قوس‌های داستانی امیدوارکننده‌ها را می‌دهد، اما این سریال نیز بیشتر از سریال‌های سرویس آنلاین نتفلیکس است، شتاب خودش را از دست می‌دهد و احساس می‌کند که در قالب فیلم سینمایی می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

«تنوع ۵۰/۱۰۰ | عامل: کارولین فرامکی»

با وجود نقش‌آفرینی درخشان جنا اورتگا، سریال «ونزدی» آنطور که باید عجیب و غریب بودن داستان خانواده آدامز را در خود جای دهد و بیشتر شبیه به سریال‌های تینجری نتفلیکس باشد. این سریال با استفاده از نام و آوازه این فرنچایز توجه بیننده‌ها را به خود جلب کرده اما به اثری برجسته تبدیل شود.

بازیگران و شخصیت ها

  • جنا اورتگا در نقش ونزدی آدامز
  • ریکی لیندهوم در نقش والری کینبات
  • جیمی مک شین در نقش کلانتر دونوان گالپین
  • تورا برچ در نقش تامارا نواک
  • هانتر دوهان در نقش تایلر گالپین
  • جورجی فارمر در نقش آژاکس پتروپولوس
  • موسی مصطفی در نقش یوجین اوتینگر
  • اما مایرز در نقش آنید سینکلر
  • نائومی جی اوگاوا در نقش یوکو تاناکا
  • جوی ساندی در نقش بیانکا بارکلی
  • پرسی هاینس وایت در نقش خاویر تورپ
  • گوئندولین کریستی در نقش لاریسا ویمز
  • ویکتور دوروبانتو در نقش چیز
  • کریستینا ریچی

دیدگاهتان را بنویسید