هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی

در این مقاله از آرتیها قصد داریم به اهمیت هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی بپردازیم و درباره‌ی آن توضیحاتی را ارائه دهیم. طراحی دکوراسیون داخلی یک موضوع بسیار مهم است که می‌توان از طریق آن یک مکان را به شکل‌های گوناگون در آورد. بنابراین با تغییر در دکوراسیون داخلی هم می‌توان تنوع ایجاد کرد و هم بر سلامت‌ روانی و روح افراد اثر گذاشت. عناصر اصلی طراحی دکوراسیون داخلی مانند خط، رنگ، بافت و الگو، نور و مقیاس و نسبت هستند که بر اساس سه اصل اصلی تعادل، ریتم و تأکید بکار گرفته می‌شوند. بنابراین دکوراسیون داخلی را می‌توان ترکیبی از تفاوت‌ها دانست که وقتی این تفاوت‌ها در کنار هم قرار گیرند یک زیبایی کلی به وجود می‌آورند.

هارمونی چیست ؟

هارمونی را می‌توان با عبارت‌هایی مانند همسان بودن و یا تعلق یک چیز به دیگری توصیف کرد. در اینجا منظور از همسان بودن آن نیست که دو چیز دقیقاً مثل هم باشند؛ بلکه نوعی از هماهنگی است که بین اجزای مختلف دکوراسیون داخلی یک رابطه‌ی دیداری ـ منطقی برقرار می‌کند و چشم را می‌نوازد. این هماهنگی معمولاً از طریق تکرار در عناصر طراحی مانند خط، رنگ، بافت، الگو، نور و مقیاس اتفاق می‌افتد. بنابراین می‌توان گفت یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد یک ترکیب است. اگر هارمونی به درستی برقرار شود، می‌تواند بین اجزای مختلف دکوراسیون داخلی تعادل و هماهنگی ایجاد کند.

مهم‌ترین دلیلی که ایجاد هارمونی در دکوراسیون داخلی اهمیت پیدا می‌کند آن است که هارمونی در حقیقت احساسی است که به یک محیط بخشیده می‌شود. به بیان دیگر محیط‌های مختلف با هارمونی‌های متفاوتی که به خود می‌گیرند احساسات متفاوتی را به افراد حاضر در آنجا القا می‌کنند.


تاثیر رنگ در ایجاد هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی :

رنگ‌ها ابزاری فوق‌العاده برای زیبایی بخشی به دکوراسیون داخلی و برقراری یک ارتباط کلی بین اجزای آن هستند. رنگ مبلمان، رنگ سقف، رنگ موکت‌ها و سرامیک‌ها و رنگ دیوارها می‌توانند در صورتی که درست انتخاب شوند یک هارمونی فوق‌العاده به وجود بیاورند.

در کنار همه‌ی این‌ها رنگ وسایلی که در یک مکان قرار دارند نیز در ایجاد یک هارمونی به هم پیوسته نقش دارد. برخی افراد در طراحی دکوراسیون داخلی مورد نظر خود فقط یک رنگ را به کار می‌گیرند، اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از سه یا چهار رنگ نزدیک به هم در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کنند. البته انتخاب رنگ‌ها به صورت تصادفی انجام نمی‌شود؛ بلکه برای انتخاب باید به تأثیری که رنگ‌ها می‌توانند بر روی محیط بگذارند و زمینه‌های روانشناختی آن‌ها توجه شود.

سه رنگ قرمز، آبی و زرد رنگ‌های اصلی هستند که می‌توانند با مخلوط کردن آن‌ها رنگ‌های دیگر یعنی نارنجی، بنفش و سبز را ساخت. در انتخاب رنگ‌های دکوراسیون داخلی در ابتدا باید رنگ پایه را انتخاب کنید؛ رنگ پایه رنگی است که قرار است کلیت فضای مورد نظر شما به آن رنگ به نظر بیاید. پس از انتخاب رنگ پایه باید دو یا سه حالت از آن رنگ را نیز انتخاب کنید. این حالت‌ها در واقع سایه‌های روشن یا تیره تری از همان رنگ پایه هستند.

نقش هارمونی :

همه شما تجربه ماندن در فضاهای ناهماهنگ را داشته اید، چنین فضاهایی بسیار ناخوشایند و غیرقابل تحمل هستند، همچنین گاهی شما با تلاش فراوان بهترین مبلمان و اکسسوری ها را برای محیط مورد نظر خود انتخاب می کنید اما در نهایت متوجه آشفتگی و زیبا نبودن آن ها در کنار هم می شوید. دلیل همه موارد ذکر شده کاملا مشخص است شما به هماهنگی بین مبلمان و اکسسوری ها و همینطور هماهنگی رنگ ها و طرح ها توجهی نکرده اید.

از دیدگاه علمی نیز حضور در یک فضای ناهماهنگ و آشفته باعث می شود تا چشم ها و مغز سریعا آشفتگی را تشخیص دهند، روان شناسان معتقد هستند که مغز انسان سعی دارد تمام موضوعات را به ساده ترین روش پردازش و تحلیل کند، بنابراین ایجاد هماهنگی در فضای داخلی به مغز کمک می کند تا فرآیند تجزیه و تحلیل را ساده تر انجام دهد و آرامش فکری فرد افزایش پیدا کند.

نحوه ایجاد هارمونی :

مهم ترین دلیل اهمیت هارمونی در طراحی داخلی یک فضا این است که هارمونی در واقع احساسی خاص و متفاوت به فضا می بخشد. به عبارتی دیگر محیط های مختلف با هارمونی های متفاوتی که به خود می گیرند، احساسات متفاوتی را به افراد حاضر در آن مکان القا می کنند. رعایت هارمونی در فضا پیچیدگی خاصی ندارد، فقط کافی است به رنگ ها، طرح ها و الگوهای انتخابی خود توجه زیادی نمایید.

در حالی که هماهنگی در فضای شما بسیار مهم است اما نباید بیش از اندازه به آن توجه کنید، زیرا محیطی خسته کننده برای شما می سازد. برای ایجاد حس گرمی و صمیمیت در فضای خود از اکسسوری ها و مجسمه ها و لوسترهایی با اشکال متفاوت استفاده کنید.

هارمونی باید پایه و اساس چیدمان شما باشد، در نگاه اول باید همه چیز هماهنگ جلوه کند و بخش عمده ای از توجه بیننده را به خود جلب کند، اما شما باید با خلاقیتی هوشمندانه فضا را از سادگی خارج کرده و از اکسسوری های متفاوت و یا طرح و رنگ های متفاوت نیز استفاده کنید به گونه ای که این تضاد ها به هارمونی شما خدشه ای وارد نکند. انواع هارمونی در فضا را شرح میدهیم :

۱هارمونی در سبک : یکی از هارمونی هایی که می توانید در فضای خود استفاده کنید هارمونی در سبک است، بدان معنا که یک سبک خاص را انتخاب کرده و همه چیدمان های خود را بر اساس ویژگی های همان سبک انتخاب می کنید. به طور مثال اگر شما علاقه مند به سبک کلاسیک هستید باید تمامی مبلمان، اکسسوری ها، پرده ها و… به سبک مدرن انتخاب شوند.

۲- هارمونی با متریال : ایجاد هارمونی مناسب با استفاده از متریال یکسان نیز یکی از گزینه های هارمونی در دکوراسیون داخلی است. به طور مثال اگر مبلمان شما چوبی است سعی کنید اکسسوری هایی انتخاب کنید که چوبی باشند، پرده ها را ساده و رنگ آن ها را مطابق با رنگ مبلمان انتخاب کنید، لزومی ندارد دقیقا همرنگ باشند فقط رنگی انتخاب کنید که یا خنثی باشند و یا مکمل هم باشند.

۳- هارمونی با رنگ ها : شما می توانید با انتخاب رنگ های خنثی که شامل سفید، کرم، نسکافه ای و طوسی و تونالیته های مختلف تمامی این رنگ ها می باشد، برای پوشش جداره ها و مبلمان هارمونی زیبایی ایجاد کنید و یا با انتخاب یک اکسسوری کوچک مانند کوسن، مجسمه و… آن را مبنا قرار داده و  سایر اجسام و مبلمان را با توجه به طرح و رنگ آن انتخاب کنید.

همچنین می توانید با دسته بندی رنگ های گرم شامل نارنجی، قرمز، صورتی، زرد و یا رنگ های سرد شامل آبی، سبز و یا انتخاب رنگ های با کنتراست بالا و یا انتخاب تک رنگ هارمونی زیبایی در دکوراسیون داخلی خانه خود ایجاد کنید.

ایجاد هارمونی در فضا شاید همان ابتدا کاری آسان به نظر بیاید اما زمانی که شروع به انجام آن می کنید خواهید دید دشواری های خاص خودش را نیز دارد اما نگران نباشید و به این فکر کنید که بعد از پایان کار در محیطی زیبا و خاص استراحت خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید