چیدمان و طراحی داخلی به سبک سنتی

معماری ایرانی یا پارسی ، تاریخی بسیار دور و پیچیده دارد. این سبک معماری ، به دلیل زیبایی و ظرافت خاص خود ، در فرهنگ ملل همسایه نیز رسوخ کرده و با آن ترکیب شد. ردپای معماری سنتی ایران را می توان در معماری سایر کشورهای آسیای مرکزی ، همچون عراق ، افغانستان ، پاکستان و هند نیز مشاهده کرد با آرتیها همراه باشید تا با این سبک معماری و دکور بیشتر آشنا شوید.

طراحی داخلی سنتی یکی از جذاب ترین و پر انرژی ترین سبک های طراحی داخلی میباشد که از گذشته سرچشمه میگیرد و سال ها از زمان پیدایش این سبک میگذرد. سادگی در رساندن پیام در سبک سنتی یکی از جذابیت های آن بوده و برخی افراد برای پیدا کردن حس نوستالژیک و مرور خاطرات گذشته در خانه از این سبک استفاده میکنند به همین دلیل این سبک در طراحی داخلی یکی از سبک های موفق و جذاب است. هر سبک معماری داخلی جزئیات و ویژگی هایی برای خود دارد که طراحی دکوراسیون داخلی به سبک سنتی نیز از این قائده مستثنی نیست.

در معماری سنتی ، آجر در رنگ هایی مانند قرمز ، زرد و خاکی ، به کار می رفته است. برج طغرل تهران ، یکی از نمونه های زیبای معماری با آجر است. در طراحی معماری سنتی یزد ، استفاده از آجرهای نقش دار در بناها از دوره ایلخانی آغاز شد و در دوره قاجار رواج پیدا کرد. از طرف دیگر با توجه به این که زرتشتیان آجر را ترکیبی از چهار عنصر مقدس می دانستند از آن در ساخت خانه هایشان نسبت به دیگران بیشتر استفاده می کردند.

سادگی و راحتی یکی از هدف ها برای طراحی داخلی به سبک سنتی است و همچنین زیبایی و کاربردی بودن هم اهمیت بسیاری دارد. با رعایت این نکات میتوان به راحتی این سبک را در خانه طراحی و اجرا کرد. دردکوراسیون داخلی مبلمان و لوازم باید با هم هماهنگی داشته باشند و برای انتخاب راحت و چیدمان بهتر وسایل میتوان یک نقطه کانونی را به عنوان قسمت اصلی در مرکز مشخص کرد و در اطراف آن تقارن ایجاد کرد.

در این سبک به دلیل اینکه تمام توجه های مخاطب به مبلمان و وسایل میباشد، معمولا به دیوارها رنگ خنثی میزنند و برای قطعات بزرگتر و مبلمان از رنگ های قرمز، قهوه ای، آبی و مشابه آنها استفاده میکنند. در چیدمان دکوراسیون داخلی سنتی از آثار هنری و عناصر سنتی و از وسایل با رنگ های پر انرژی و زنده استفاده میشود.

در دکوراسیون داخلی سنتی یکی از عناصری که بیشترین استفاده را دارد چوب است. چوب های تیره رنگ مانند چوب گیلاس، افرا و… طول عمر و کیفیت بیشتری دارند که در ساخت مبلمان از این چوب ها استفاده میشود. کف پوش های چوبی هم یکی از ویژگی های طراحی داخلی به سبک سنتی هستند. پارتیشن های چوبی و تزئینات معماری تاثیر بسیاری در طراحی داخلی به سبک سنتی دارد.

رش های دست بافت، قالی، گلیم، جاجیم ها نقطه مرکزی فضای دکوراسیون داخلی سنتی هستند که متریال استفاده شده در آنها از الیاف طبیعی است که با طرح های همسو با طبیعت،عمق به فضای داخلی میبخشند. دوام و ماندگاری قالی های ایرانی به دلیل استفاده ی مواد تشکیل دهنده ی طبیعی بالا است.

در سبک سنتی از تزئینات و جزئیات استفاده میشود اما باید این طراحی و تزئینات به طوری باشد که آرامش و حضور انسان در فضا حفظ شود. جانمایی همه ی وسایل و تزئینات باعث ایجاد سردرگمی و عدم آرامش و… میشود و طراحی نیز از هدف اصلی سبک دور میشود. ابتدا بهتر است هدف و سبک طراحی داخلی و دکوراسیون را بدانیم و بعد فضا را برای آسایش و آرامش و رفع نیاز های اساسی خود طراحی کنیم.

بهتراست برای سبک سنتی خانه خود بیشتر مطالعه کنید وبهترین انتخاب را برای طراحی سنتی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید