انواع نورپردازی ساختمان

در جامعه امروز افرادی که به زندگی اهمیت بیشتری می دهند، مدت ها وقت می گذارند تا محیط اطراف خود و دیگران را برای فعالیت های مختلفی مثل کار یا استراحت طراحی کنند. این طراحی محیط و تمام جوانب آن مثل انتخاب مبلمان مناسب را زمانی می توانید به نمایش بگذارید که یک نورپردازی آگاهانه و درست داشته باشید زیباترین وسایل نورپردازی اگر در جای مناسب خود قرار نگیرند، منابع نوری بی ارزشی هستند که در صورت قرار گرفتن در موقعیت مناسب به فضا روح می دهند و نقوش زیبایی از نور در محیط ایجاد می کنند

اهمیت نور طبیعی

به طور میانگین حدود ۲۰ درصد یک اتاق را پنجره ها تشکیل می دهند که تأمین کننده نور طبیعی در فضا هستند، یک نورپردازی مناسب نورپردازی است که به ترکیب نور مصنوعی و نور طبیعی تأکید داشته باشد. ازجمله عوامل تأثیرگذار بر نور طبیعی می توان به وجود پنجره در اتاق ها، کمیت و کیفیت نور طبیعی در هر اتاقی نسبت به اتاق دیگر، جهت قرار گرفتن خانه (شمالی یا جنوبی)، اندازه و شکل اتاق و زوایای آن و تعداد پنجره ها اشاره کرد.

نور شمال سردتر و ضعیف تر از نور جنوب است، درحالی که رنگ ها را حقیقی تر از نور جنوب نشان می دهد همین ویژگی در طراحی داخلی نقش بسیار پررنگی دارد. از طرفی دیگر نور جنوب تم گرمی به رنگ ها می دهد که در عصرگاه حالات دل نشینی را ایجاد می کند.

سایز و شکل اتاق هم در نورگیری مؤثر است، مشخص است که اتاق های کوچک نسبت به اتاق های بزرگ به نور کمتری احتیاج دارند اما این موضوع همیشه صادق نیست، شکل و محل قرارگیری پنجره ها بر نیاز به نورگیری اتاق مؤثر است. اتاق مستطیلی که پنجره ها در عرض آن قرار دارند نسبت به اینکه که پنجره ها در طول آن قرار دارند به نور بیشتری احتیاج دارد و اتاقی که منظره آن با ساختمان دیگر، محافظ و یا درختی گرفته شده نسبت به همان اتاق با منظره باز به نور طبیعی بیشتری نیاز دارد

بنابراین ازآنجاکه ما نمی توانیم جهت ساختمان را عوض کنیم پای نورپردازی مصنوعی به میان می آید و هرگونه نقصی از طرف نور طبیعی را می تواند جبران کند. به عنوان نمونه در روزهای آفتابی که نور باعث به وجود آمدن تشعشعات شفاف و سایه های موج دار می شود، انسان ها پرانرژی تر و پرنشاط تر هستند و آمادگی آن ها برای فعالیت روزمره بیشتر است درحالی که در روزهای ابری و خاکستری که کنتراست بین سایه و روشنایی وجود ندارد، انسان ها کسل و بی حوصله هستند. وقتی در طول روز وارد اتاق هایی می شویم که نور آفتاب مستقیم به آن ها می تابد احساس سلامت، گرما و نشاط می کنیم درحالی که اتاق هایی که نور آفتاب به طور غیرمستقیم به آن ها می تابد احساس خمودگی، بی حوصلگی و افسردگی را در فرد ایجاد می کند که به این حالات تأثیر روانی نور می گویند که با به کار بردن صحیح نور مصنوعی در فضا این احساس قابل تقلیل می باشد.

انواع نورپردازی محیط

نورپردازی ساختمان به ۲ دسته کلی تقسیم می شود:

۱. نورپردازی بیرونی

نورپردازی بیرونی نیز خود به دودسته نورپردازی نما و نورپردازی فضای سبز یا محوطه تقسیم می شود.

    نورپردازی نما

در زمان تصمیم گیری و برنامه ریزی جهت انواع نورپردازی نمای ساختمان حتماً به اهمیت هماهنگی رنگ متریال نمای ساختمان و رنگ نور انتخاب شده دقت کنید. نورپردازی نما یکی از پراهمیت ترین بخش های نورپردازی ساختمان است و عوامل ازجمله رنگ و شدت نور، مصرف انرژی و انتخاب نحوه نورپردازی در ایجاد یک فضای زیبا و دل نشین به شدت تأثیرگذار است.

قبل از اجرای نورپردازی نما باید بدانید که:

    در نورپردازی نما نباید از رنگ های آزاردهنده و خیلی شارپ استفاده کنید.

    نورپردازی ساختمان شما نباید موجب مزاحمت برای ساختمان های مجاورتان شود.

    از منظر طراحی و زیبایی شناسی نورپردازی نما نباید به فضای داخلی خانه راه یابد.

    نورپردازی حیاط و فضای سبز

شما با نورپردازی مناسب فضای سبز خود می توانید آرامش بیشتری در محیط ایجاد کنید. نشان دادن تمام زیبایی فضا در شب و اضافه کردن زیبایی به محیط با استفاده از نور و سایه ازجمله دلایل به کارگیری نورپردازی محیط می باشد. برای نورپردازی محوطه حتماً نیاز به هزینه های زیاد و استفاده از انواع لامپ های نورپردازی مختلف و وسایل پیشرفته نورپردازی نیست. شما خیلی ساده می توانید با استفاده از نورهای متحرک مانند انواع چراغ های نورپردازی شارژی، شمع، فانوس یا ریسه، محوطه منزل خود را نورانی و جلوه زیبایی به آن ببخشید.

نورپردازی داخلی

نورپردازی ساختمان نقش کلیدی در طراحی داخلی دارد. چراکه دیوار ها و سقف نقش مهمی در نورپردازی داخلی ساختمان ایفا می کنند. درواقع طراحان داخلی و دکوراسیون به خوبی از اهمیت شکل نورپردازی و چگونگی اعمال آن در فضا باخبرند.

اهمیت نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه ازجمله اصلی ترین قسمت های هر خانه ای  است و باید پرنور باشد. لازم است در این فضا حتماً از یک منبع نور سقفی استفاده کنید چراکه این محیط ازجمله مکان هایی با بیشترین حجم استفاده و رفت وآمد می باشد درواقع برای نورپردازی مناسب در فضای آشپزخانه باید به قسمت هایی که بیشتر استفاده می شوند (مانند کانتر آشپزخانه، کابینت ها، کشو ها و سینک ظرف شویی) بیشتر توجه کرد. همچنین از منظر طراحی می توان برای داشتن فضایی گرم و صمیمی در آشپزخانه می توانید روی اپن لامپ های آویز با نور گرم نصب کنید.

نورپردازی سالن پذیرایی

اغلب مردم تصور می کنند که اتاق پذیرایی باید بسیار روشن و پرنور باشد غافل از اینکه طبق اصول طراحی روشنایی بیش ازحد، آرامش اتاق را از بین می برد. درواقع یک نورپردازی مناسب بر روی میز پذیرایی باعث جلب توجه میهمانان و زیبایی بیشتر محیط می شود. توصیه می شود برای نورپردازی در سایر قسمت های اتاق پذیرایی نیز از نورهای غیرمستقیم استفاده کنید، چراکه نورهای به شدت مستقیم در سالن پذیرایی چندان آرامش بخش نمی باشد.

نورپردازی اتاق خواب

ازجمله مهم ترین بخش ها برای نورپردازی اتاق خواب می باشد، فضایی که برای استراحت و خواب طراحی شده است. درواقع نور این فضا باید تسکین دهنده باشد و موجب آرامش شما شود؛ بنابراین بهترین گزینه برای ایجاد چنین نورپردازی هایی در فضا استفاده از آباژور می باشد. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از لوستر در نورپردازی اتاق خواب توجه داشته باشید که نور مستقیم لوستر نباید به چشم تابیده شود، هرچند که ما توصیه ای به استفاده از لوستر در اتاق خواب نمی کنیم. بهترین رنگ لامپ برای اتاق خواب رنگی است که به نور خورشید نزدیک تر است.

نورپردازی اتاق غذاخوری

مناسب ترین گزینه برای این فضا استفاده از نور طبیعی است. چراغ یا لوستر باید دقیقاً بالای میز غذاخوری قرار داشته باشد تا سطح میز کاملاً روشن و مناسب شود. همچنین شما می توانید از چراغ های متحرک (شمع، ریسه و …) نیز برای نورپردازی این فضا استفاده کنید.

نورپردازی دیوارها

عموماً دیوارها یکی از در دسترس ترین و در برخی مواقع کم کاربردترین قسمت ها در هر فضایی می باشند. برخلاف تصور عموم نورپردازی این قسمت نیز بسیار حائز اهمیت می باشد و می تواند در زیبایی کلی فضای اتاق نقش داشته باشد. برای مثال درصورتی که از جزئیاتی هم چون گچ بری، آرک، شلف و دیگر جزئیات تزئینی در آن به کاررفته است، انتخاب وسیله نورپردازی مناسب و نصب آن در محل صحیح از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. انجام این کار می تواند جذابیت های دیداری زیادی در فضای اتاق به همراه داشته باشد. نصب لامپ در محل صحیح باید با دقت بسیار بالایی صورت گیرد. برای مثال درصورتی که طراحی اتاق نشیمن به سبک معاصر می باشد و در طراحی و دیزاین دیوار آن از سنگ استفاده شده است، بهتر است از یک لامپ مناسب بر روی سنگ استفاده نمایید. انجام این کار می تواند نقش و نگار طبیعی سنگ را به نمایش گذاشته و فضایی زیبا به ارمغان آورد.

درصورتی که در طراحی دیوار از آجر استفاده شده است نیز می توانید نسبت به اجرای این ایده و راهکار اقدام نمایید. توجه داشته باشید در این موارد لامپ باید درست در بالای سنگ یا آجر مورداستفاده قرار گیرد. هم چنین درصورتی که دیوار از سطح یکنواختی برخوردار نبوده و در قسمت هایی که دچار آسیب دیدگی می باشد، از استفاده لامپ در این قسمت خودداری نمایید

دیدگاهتان را بنویسید