اهمیت دکوراسیون داخلی منزل

اتاق پذیرایی، یکی از مهم‌ترین فضاهای خانه‌های ایرانی است که معمولا برای پذیرایی از آن استفاده می‌شود. افراد خانه نیز در صورت نبود نشیمن خانوادگی، از اتاق پذیرایی برای دورهمی‌های خانوادگی استفاده می‌کنند. به دلیل اینکه مهمانان معمولا در اتاق پذیرایی زمان بیشتری را می‌گذارند، بنابراین در طراحی دکوراسیون پذیرایی باید دقت لازم را نمود تا طرح و رنگ زیبایی برای آن انتخاب شود. رنگ دیوار و کف، انتخاب دکوریجات، جنس و طرح مبلمان، نوع چیدمان اتاق پذیرایی و … تاثیر بسزایی در زیبایی پذیرایی و کل خانه خواهند داشت، بنابراین ما سعی نموده‌ایم در این مقاله شما را با انواع چیدمان و دکوراسیون پذیرایی آشنا کنیم.

در طراحی دکوراسیون اتاق پذیرایی خانه‌های ایرانی، معمولا چند ویژگی مشترک وجود دارد که از آن‌ها در طراحی داخلی خود استفاده می‌کنند. این ویژگی به شرح زیر هستند:

  • معمولا در خانه‌های ایرانی از رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرم و بژ به عنوان رنگ اصلی برای رنگ دیوار پذیرایی به کار گرفته می‌شود. رنگ‌های قهوه ای، زیتونی، طلایی و یشمی نیز برای سایر لوازم مهم، مانند مبلمان، پرده پذیرایی و دکوریجات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک دکوراسیون پذیرایی ایرانی، مبلمان سلطنتی مانند مبل فرانسوی است و به صورت مبل و کنسول‌های سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین در دکوراسیون پذیرایی سفید طلایی، معمولا رنگ پایه‌های مبلمان‌های سلطنتی نیز قهوه‌ای و طلایی می‌باشد.
  • چیدمان مبل در خانه‌های ایرانی معمولا متقارن و با نظم است، که حس رسمی بودن به فضای پذیرایی و مهمانان را خواهد داد.
  • با توجه به اینکه خانه‌های امروزی معمولا با پلان باز ساخته می‌شوند؛ مبلمان و ناهارخوری را به گونه‌ای قرار می‌دهند که با چیدمان لوازم، متوجه کاربرد فضاها خواهیم شد.
  • علاوه بر سایز پنجره مناسب، که برای روشنایی فضای پذیرایی بسیار مناسب است، استفاده از لوستر در دکوراسیون داخلی نیز می‌تواند نور و زیبایی بیشتر در فضا ایجاد کند.
  • دیگر لوازم مشترک در خانه‌های ایرانی شامل: فرش ایرانی، گل و گیاهان، آینه، شومینه و سطوح سنگ مرمر هستند، که می‌توانند در جلوه بیشتر پذیرایی کمک کنند.

برای طراحی دکوراسیون پذیرایی بهترین راهکار، دیدن نمونه‌های متعدد از چیدمان پذیرایی و کسب اطلاعات کافی از سبک‌های معماری است؛ این کار شما را در انتخاب سبک مناسب خود و همچنین انتخاب مناسب اشیاء کمک می‌کند. شما می‌توانید با دانستن اطلاعات کافی از سبک موردنظرتان و ترکیب آن با سلیقه خود، به طرح زیبا و مورد علاقه‌تان دست پیدا کنید. همچنین توجه به نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، می‌تواند به بهتر دیده شدن دیزاین شما کمک کند.

در طراحی داخلی مدرن بُرایی اهمیت زیادی دارد. بنابراین کاربرد خطوط زاویه‌دار و مربع‌های نوک‌تیز و حتی دایره بسیار رایج است. به‌عبارتی مهم‌ترین مسئله نمایش صریح و روراست است. این اصل به‌ويژه در چیدمان مبلمان نقش مهمی دارد. طرفداران پروپاقرص طراحی مدرن، چیدمان کم‌جا مانند چینش خطی مبل یا میز غذاخوری را ترجیح می‌دهند.

دو اصل رایج کمینه‌گرایی و انعطاف‌ناپذیری است، البته تا جایی که راحتی‌تان را قربانی نکند. راز موفقیت در ترکیب مناسب قرینه‌های همیشگی با برخی نامتقارن‌های مقطعی است؛ کاری که به‌سادگی با چند کار هنری ساختارشکن و حتی چند بالشتک پف‌دار ممکن می‌شود.

طراحی داخلی مدرن در این زمینه اولویت را به چوب، پلاستیک و همچنین ابزار با نمای چوب می‌دهد. استفاده از فلزات براق هم تاحدودی رایج است به‌شرطی که با اشیائی که کمتر جلب‌توجه می‌کنند، ترکیب شوند. مثلا می‌توانید آنها را با طرح‌هایی از چوب صنعتی، شیشه یا تزئینات چشمگیر ترکیب کنید.

نورپردازی درست منشأ احساسات مثبت است. پس علاوه‌بر زیبایی باید با نورپردازی فضایی راحت و آرامش‌بخش خلق کنید.

می‌توانید دیوارها را رنگ کنید، مبلمان را تغییر دهید یا خیلی ساده لامپ‌ها را عوض کنید. هم نور طبیعی و هم نور مصنوعی باعث می‌شوند فضا وسیع و آرامش‌بخش به نظر برسد؛ و این برای فضایی که زمان زیادی را در آن می‌گذرانید عالی است.

روشن‌کردن فضا و تاباندن نور به‌تنهایی کافی نیست، باید به منبع نور توجه و آنها را دسته‌بندی کنید تا نور به مکان‌هایی که لازم است تابیده شود. این کار وقت و هزینه‌ی زیادی لازم ندارد؛ گاهی کافی است ۳ لامپ مختلف را با یک لامپ پرقدرت جایگزین کنید. این روزها لامپ‌های هوشمند که امکان تغییر شدت نور آنها متناسب با شرایط وجود دارد، گزینه‌ای مناسب هستند.

امتیاز دیگر این تغییر ساده این است که لامپ‌ها و چراغ‌ها به‌سادگی در هر رنگ و شکلی یافت می‌شوند. اما این چراغ‌ها هرقدر هم که چشمگیر و جذاب باشند، هیچ‌وقت جایگزین نور طبیعی که از پنجره‌ها به رویتان می‌تابد، نمی‌شوند. بنابراین اگر امکانات و بودجه‌ی کافی دارید، قسمت‌های نورگیر خانه را زیاد کنید.

نور حس‌وحال آدم‌ها را تغییر می‌دهد. نور است که حس راحتی و گرما را منتقل می‌کند یا گاهی باعث می‌شود حتی با‌ وجود وسایل گرمایشی احساس سرما کنید. همچنین روش توزیع نور، تعیین‌کننده‌ی میزان اهمیت اجسام است. نور در خلق محیطی که می‌خواهید برای مهمان‌تان فراهم کنید مؤثر است.

  • برای انتخاب سبک مناسب باید دقت کنید که چه مواردی در الویت قرار دارد، برای مثال: بهتر است دکوراسیون پذیرایی خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند، شلوغ و دارای اشیاء بسیار نباشد، که امکان شکستن آن‌ها توسط فرزندشان بیشتر شود، همچنین شما می‌توانید سبک اتاق پذیرایی را با توجه به رنگ مورد علاقه‌تان انتخاب کنید.
  • برای انتخاب مبل مناسب علاوه بر زیبایی، به کاربرد بهتر آن نیز توجه کنید؛ مبل‌های راحتی نسب به مبل‌های کلاسیک و رسمی، فضای غیررسمی را ایجاد می‌کنند و در عوض استفاده از آنها راحت تر از مبلمان کلاسیک است.
  • توجه کنید که فرش عضو مهمی در دکوراسیون پذیرایی است و باعث ایجاد بعد در فضا می‌شود. فرش با سایز مناسب را برای پذیرایی خود انتخاب کنید، در خرید فرش باید دقت کنید که فرش شما به اندازه‌ای باشد که تنها سطح زیر پایه‌های جلوی مبل را پوشش دهد و همچنین در سمتی که مبلمان نیست، بین ۲۵ تا ۵۰ سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.
  • یکی از اصول طراحی در دکوراسیون داخلی به‌کارگیری آثار هنری منتخب شما است؛ بهتر است دیوار خالی نباشد و با آثاری مانند: عکس، نقاشی، خطاطی و حتی یک آینه زیبا دیزاین شود؛ می‌توانید این آثار را به صورت متقارن یا نامتقارن، ولی با نظم بر روی دیوار نصب کنید.
  • نورپردازی مناسب می‌تواند در دنج و زیبا شدن فضای پذیرایی، تاثیر بسیاری داشته باشد. کمبود نور طبیعی در درون خانه، می‌تواند به طراحی ضعیف فضا کمک کند. اگر یک اتاق پذیرایی با پنجره‌های بزرگ دارید، می‌توانید با نصب پرده‌هایی سبک و نیمه شفاف، اتاق را با استتفاده از نور در تمام طول روز، روشن کرده و بزرگتر نشان دهید. البته امروزه برای هدایت نور طبیعی به داخل اتاق‌های ساختمان‌هایی که امکان دریافت نور طبیعی ندارند، فضایی به نام پاسیو را طراحی می‌کند که نقش مهمی در نورپردازی خانه دارد.

حتی اگر در ناحیه‌ای گرم زندگی می‌کنید، باید بدانید شومینه نه‌تنها در زیبایی فضا تأثیر دارد، بلکه حس راحتی و آرامش را به آدم منتقل می‌کند. حتما نباید شومینه‌ای واقعی داشته باشید، نمای سوراخی در دیوار با آجر‌های آنتیک اطرافش هم همان نتیجه را خلق می‌کند.

به‌کارگیری همه‌ی این قوانین مؤثر است؛ به‌شرطی‌که فضای موردنیازتان را اشغال نکند و مانع راحتی‌تان نشود. وسایل و اشیا به تعداد زیاد باعث تنگی فضا می‌شود، به آدم احساس خفگی می‌دهد و راحتی و آسایش را از محیط می‌گیرد.

بنابراین برای طراحی بهینه، بهتر است فضایی با پنجره‌های زیاد داشته باشید. از نور خورشید استقبال کنید؛ به‌شکلی که به همه‌ی قسمت‌های اتاق بتابد. حالت خنثی دیوارها را حفظ کنید و عناصر هوشمندانه را به‌کار بگیرید. این‌گونه فضا هوشمند و شکوهمند جلوه می‌کند. کوچک یا بزرگ فرقی نمی‌کند، دکوراسیون پذیرایی و نشیمن باید به‌گونه‌ای باشد که راحت‌ترین و خوشایندترین محیط را ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید