ایده پردازی و طراحی باغچه فضای باز

در خانه های امروزی که اغلب آپارتمانی شده اند دیگر خبری از باغچه ها و حوض وسط حیاط نیست. مدرنیته شدن زندگی عموم مردم باعث شده است تا از طبیعت و گیاهان به دور باشند. اما بازهم اگر علاقه مند به گل ها باشید میتوانید از در محوطه ویلا، بالکن خانه، حیاط خلوت، پنت هاوس و … برا یخود باغچه هایی مدرن با طراحی های خاص درست کنید و از تماشای آن ها لذت ببرید. این عقیده که شما نمیتوانید در باغچه های کوچک هر گیاهی را نگهداری کنید کاملا اشتباه است. شما هر گل و گیاهی را که دوست داشته باشید میتوانید در باغچه خود کشت نمایید.

خلاقیت برای بیشتر کردن زیبایی فضا حرف اول و اخر را میزند. طراحی شما باید طبق یک سری اصول و استانداردی باشد که علاوه بر ظاهر شیک و زیبا کارایی قابل قبولی نیز داشته باشد و به رشد گیاهان آسیبی وارد نکند. ایده هایی که پاراپت پلاس در ادامه به شما توصیه می کند جز جدیدترین و شیک ترین طراحی هایی است که میتوانید از آن ها استفاده نمایید.

از جذاب ترین ایده ها استفاده از فرم های منحنی شکل و دایره ای برای باغچه ها است که میتوانید با در نظر گرفتن ابعاد مد نظرتون آن را انتخاب کنید. البته میتوانید از طرح های هندسی نیز استفاده کنید. برای آنکه شکل و طرح آنها بیشتر جلوه کند و به چشم بیاید بهتر است از سنگ های رنگی کمک بگیرید تا هر فضایی جلوه منحصر به فردی داشته باشد.

انتخاب گیاهان در مرحله اول بسیار مهم است. چرا که با توجه به نوع آن ها باید خاک باغچه را انتخاب کنید و همچنین با در نظر گرفتن میزان رشد آنها و نورگیر بودن و سایر ویژگی هایشان باید طراحی خود را انجام دهید. گیاهانی که ما به شما پیشنهاد میکنیم عبارتند از: سانسوریا، گل گندم، کاکتوس، شمعدانی، کاج، همیشه بهار و … . در هنگام انتخاب گل علاوه بر سلیقه و علاقه مندی خود به شرایط نگهداری آن نیز توجه کنید. اگر نتوانید به موقع باغچه را آبیاری کنید همه گل و گیاهانتان پژمرده خواهند و شد زیبایی و صفای خود را از دست خواهند داد.

عوامل تهدید کننده زیادی مانند باد و حیوانات خانگی و … برای خاک باغچه شما وجود دارد. سنگ های رنگی علاوه بر بحث ظاهری و زیبایی یک پوشش محافظتی برای خاک هستند که هیچ ضرری برای خاک و همچنین گیاه ندارند. از رنگ های شاد و متنوع آنها برای جذابیت بیشتر استفاده کنید. قرار نیست تمام بخش ها را با یک رنگ پر کنید. برای هر قسمت از رنگ مشخص استفاده کنید. همچنین میتوانید با سنگ ها بر روی خاک نقاشی بکشید و جذابیت آن را دوچندان کنید.

برای فانتزی تر شدن باغچه کوچکتان میتوانید از مسیر های آبی کوچک جهت جریان آب استفاده کنید. با این مسیر ها هم میتوانید گیاهانتان را آبیاری کنید و همچنین با قرار دادن یک فواره کوچک حال و هوایی دیگر به باغچه ببخشید. اگر متراژ باغچه تان بیشتر بود استفاده از مجسمه های فواره ای، حوز های کوچک و … نیز انتخاب های مناسبی برایتان می باشد.

اگر فضای شما کوچک است از دیوار ها و ستون ها غافل نشوید. میتوانید با قرار دادن گل دان های دیواری و یا ستون هایی که بر روی آنها گلدان آویزان است از گیاه های اویزان و گل ها رنگارنگ استفاده کنید. گل هایی که دارای شکوفه و غنچه هستند بهترین گزینه برای نصب روی دیوار و یا ستون میباشند. با سنگ های کنار باغچه محوطه سازی کنید برای محوه سازی و باغچه آرایی حیاط کوچک بهترین روش استفاده از سنگ های بزرگ و یا آجر در حاشیه باغچه است. با این کار محوطه شما مشخص میشود و همچنین مرز بین مسیر و باغچه معلوم است. این امر باعث میشود تا آب باغچه به بیرون نشت نکند و خاک نیزدر بخش مشخص خود جاگیر شود.

نور همیشه در هر صحنه ای بهترین هارا خلق می کند. در باغچه آرایی حیاط کوچک نیز به زیبایی هرچه تمام تر هنر نمایی میکند به شرطی که چراغ ها به درستی انتخاب شوند و در جای صحیحی قرار بگیرند. چراغ های رنگی فضایی رویایی در شب به یاطتان خواهند بخشید علی الخصوص اگر در حاشیه باغچه نصب شوند. میتوانید از لامپ های ستونی و پایه دار استفاده کنید. لامپ های پایه کوتاه نیز به عنوان نور فرعی جذابیت خاص خود را دارد که در ارتفاع کمتر از خاک و فاصله کمتر از گیاهان نصب میشود.

دیدگاهتان را بنویسید