شکایت از «افعی تهران»/ ماجرای شکایت از «افعی تهران» از جایی شروع شد که آرمان بیانی، از کتک‌هایی گفت که از ناظمش خورده است

به نقل از آرتیها در سال‌های اخیر بارها و بارها شاهد اعتراض سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف به سریال‌های تلویزیونی و شبکه خانگی بوده‌ایم بعضی از این شکایت‌ها باعث شده‌اند سریال در مقطعی کوتاه متوقف شود اما اکثر آنها به جایی نرسیده‌اند. حالا هم نوبت به سریال «افعی تهران» رسید. نگاهی داریم به اعتراض‌های سازمان‌های مختلف از سریال‌های مهم تلویزیونی و شبکه خانگی.

افعی تهران | سامان مقدم | شاکی : آموزش‌وپرورش

ماجرای شکایت آموزش‌وپرورش از «افعی تهران» از جایی شروع شد که آرمان بیانی، از کتک‌هایی گفت که از ناظمش خورده است. ناظم این برخوردها را کتمان می‌کند و می‌گوید همیشه با تنبیه بدنی مخالف بوده اما آرمان کوتاه نمی‌آید. مقابلش می‌ایستد و می‌گوید نصف کتک‌های زندگی‌اش را از او خورده. در ادامه هم تاکید می‌کند: «نمی‌شه آدم تو زندگیش هر گهی بخواد بخوره بعد چند سال بعد بزنه زیر همه چیز.» بعد به او پیشنهاد می‌دهد برای اینکه حسابشان صاف شود یکی در گوشش بزند. اما این کار را نمی‌کند فقط وسط اتوبان و توی سرما، او را رها می‌کند و می‌رود.

حالا آموزش‌وپرورش شکایتی تنظیم کرد که: «چندی پیش در یکی از سریال‌های نمایش خانگی نسبت به این قشر فرهیخته، توهین و اهانت و هتک حرمتی صورت گرفته که این رفتار ناشایست موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی جامعه به ویژه فرهنگیان شده است. جهت برخورد با این اقدام ناشایست کارگردان و عوامل سریال، شکایت و اعلام جرم رسمی وزارت آموزش و پرورش به دادستان عمومی ارائه و توقف پخش سریال تقاضا شد.»

درحاشیه | مهران مدیری | شاکیان : سازمان نظام پزشکی و کانون وکلا

«درحاشیه» یکی از پرحاشیه‌ترین سریال‌های تلویزیونی بود و در زمان پخش با اعتراض‌های مختلفی همراه شد. ماجرا درباره بیمارستانی بود که هیچ‌یک از پزشکانش تخصص ویژه‌ای نداشتند. مدیری قصد داشت در این کمدی تا حدی کاستی‌های بخش‌های درمانی را مورد نقد قرار دهد. همین شد که سازمان نظام‌پزشکی نامه‌ای به رئیس صداوسیما نوشت و از اینکه سریال رابطه پزشک و بیمار را تخریب کرده گلایه کرد. از سوی دیگر وزیر بهداشت هم در نامه‌ای به صداوسیما توضیح داد که تصویر کلی حاض از این سریال، باعث می‌شود مخاطبان به پزشک‌ها و پرستارها اعتماد نکنند و اثری ناامیدکننده برجا خواهد گذاشت.

بعد از جامعه پزشکی، نوبت به وکلای دادگستری رسید که نسبت به این سریال شکایت کنند. نامه‌ای از سوی کانون وکلا به سازمان صداوسیما ارسال شد مبنی بر اینکه شخصیت علی اوجی به عنوان وکیل مهران مدیری در سریال «درحاشیه»، تصویر وکلا را زیر سوال برده و خواستار جلوگیری از ادامه هتک‌حرمت و حیثیت به جامعه وکلا در این سریال شد.

می‌خواهم زنده بمانم | شهرام شاه‌حسینی | شاکی : نیروی انتظامی

سریال «می‌خواهم زنده بمانم» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی هم پس از گذشت چند قسمت با اعتراض فراجا روبه‌رو شد و حتی به طور موقت از ادامه انتشار باز ماند. در این شکایت آمده بود که سریال تصویری تحریف شده از کمیته دهه شصت به نمایش گذاشته است. فردی فاسد را به عنوان یکی از عوامل اصلی این سازمان معرفی کرده. تا اینکه بالاخره اصلاحاتی به سریال وارد شد و شرط گذاشتند که فقط با اعمال این اصلاحات امکان انتشار ادامه آن وجود دارد.

فیلیمو هم بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن آورد: « در دل سریال «می‌خواهم زنده بمانم»، اتفاقات و ماجراها تنها بر اساس ضرورت‌های روایت داستانی ساخته و پرداخته شده است. این مجموعه قصد ندارد بستر تاریخی و وقایعی را که داستان در آن رخ می‌دهد به‌طور کامل بازنمایی کند. اشارات در مجموعه حاضر به سازمان «کمیته‌ انقلاب اسلامی» تنها به ضرورت داستانی بوده و نافی خدمات این نهاد انقلابی نیست.» خلاصه اینکه ادامه سریال منتشر شد و به پایان رسید.

مرد هزار چهره | مهران مدیری | شاکی : اداره ثبت احوال

زمان پخش سریال «مرد هزار چهره» از تلویزیون، اداره کل ثبت‌احوال استان فارس نسبت به تولید آن شکایت کرد. در این نامه شکایت‌آمیز، انتصاب شخصیت اصلی داستان به عنوان شخص کلاهبردار شیاد و متقلب در مجموعه ثبت احوال شیراز، ارائه فضای بی نظم و خارج از شان اداری در ثبت احوال شیراز و القای سوء استفاده از موقعیت شغلی توسط کارکنان اداره کل ثبت احوال شیراز و … مورد اعتراض قرار گرفت. جالبتر اینکه ثبت احوال استان فارس خواستار اعاده حیثیت و دریافت ۲۱ میلیارد ریال به عنوان خسارت معنوی به مجموعه ثبت احوال شیراز شد. البته این اعتراض هم به جایی نرسید و سریال ادامه پیدا کرد.

تنهایی لیلا | حسین لطیفی | شاکی : کانون وکلا

سریال «تنهایی لیلا» به کارگردانی حسین لطیفی هم جزو آثاری بود که در زمان پخش با شکایت وکلای دادگستری مواجه شد. بخشی از وکلای دادگستری نامه‌ای برای رئیس صداوسیما نوشتند که در این سریال، وکلا با چهره‌ای پلید معرفی شدند. اینطور القا می‌شود که آنها با ارتکاب جرم، سندسازی و اتهام پراکنی، به دنبال قلب واقعیت هستند تا احقاق حق. محمدحسین لطیفی هم به این شکایت واکنش نشان داد و از کانون وکلا خواست اجازه دهند کار پیش برود و نتیجه را ببینند. چون به نظرشان بی انصافی است فقط با دیدن چند قسمت و صرفا از روی مصداق‌ها، قضاوت کنند و دست به اعتراض بزنند. خلاصه سریال ادامه پیدا کرد و گلایه‌ها هم به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید