فواید نوازندگی پیانو

پیانو را می توان یکی از زیباترین سازهای موسیقی محسوب کرد. بدون شک، آن افرادی که به دنبال موسیقی می روند، از یک ذهن خلاق و متمایز و حتی یک مغز با تفاوت های بسیاری نسبت به دیگران برخوردار هستند با آرتیها همراه باشید تا بیشتر در مورد پیانو و نوازندگی آن بدانید. 
حال موضوع چیست؟ نواختن پیانو، موجب شده است تا آن افراد از نظر مغزی متفاوت باشند.

همانطور که متوجه شدید، گفتیم پیانو از جمله سازهایی است که می تواند برای مغز انسان، بسیار مفید باشد. برای این که اهمیت این قضیه را بیش از پیش بیان داریم، لازم است تا شما را با مهم ترین فواید نوازندگی پیانو، آشنا سازیم. فوایدی که وجودش برای تمامی افراد، لازم است. همچنین می تواند زندگی نوازندگان را به صورت کلی، از این رو به آن رو کند:

۱٫ رشد شناختی

هنرجویانی که به طور منظم در کلاس پیانو شرکت می کنند و یا یک نوازنده دائمی و منظم پیانو هستند، در مقایسه با کودکانی که سازهای دیگری می نوازند یا به هیچ وجه موسیقی نمی نوازند ، در کلاس درس، سطح هوش و درک بالاتری از خود نشان می دهند. مطالعات انجام شده در مدارس و کالج های مختلف در ایالات متحده آمریکا و کانادا، رابطه معنی داری بین تعداد سالهای یادگیری موسیقی و عملکرد تحصیلی را نشان داد.
مطالعات نشان داد که دانش آموزانی که پیانو یاد می گیرند، می توانند مفاهیم ریاضی و علمی را بسیار بهتر از سایر دانش آموزان درک کنند و بنابراین به طور کلی در آزمون ها نمره بالاتری نسبت به دیگران دارند. دلیل علمی این امر این بود که بچه هایی که پیانو می نواختند، سطح بالاتری از استدلال فضایی- زمانی را نشان می دهند که توانایی استدلال برای مقابله با نسبت ، نسبت ها ، کسرها و تفکر در فضا و زمان است.

۲٫ کنترل پیشرفته موتور بدن

مهارت حرکتی توانایی بدن انسان در ایجاد حرکات بدنی صاف و دقیق است که با تمرین یا تجربیات قبلی در بدن انسان ایجاد می شود. حافظه عضلانی، اصطلاح دیگری است که با کنترل های حرکتی مرتبط است. این رویه ای است که شما باید یک حرکت عضلانی خاص را همیشه ادامه دهید تا کامل بماند وگرنه از بین می رود یا خراب می شود.
نواختن پیانو شامل این تمرین منظم و شدید است و بنابراین به بدن کمک می کند تا حافظه عضلانی طولانی مدت ایجاد شود و نتیجه آن مهارت های حرکتی ظریف است. این تمرین عضلانی به تقویت ارتباط بین سیستم عصبی و عضلات کمک می کند ، بنابراین در نتیجه تلاش بسیار کمتری برای حرکات حرکتی لازم است (یا به عبارت ساده تر ، انگشتان چابکی بدست می آورید).

۳٫ مهارتهای هماهنگی پیشرفته

برای تبدیل شدن به یک نوازنده پیانو موفق، باید بتوانید انگشتان، دست ها، بازوها، پاها و حتی ستون فقرات خود را با هماهنگی کامل، با رفلکس های کامل حرکت دهید. برای هماهنگی صحیح هر دو دست، لازم است دست ها و چشم های شما همزمان با سیگنال های دریافت شده از مغز شما کار کنند. نواختن پیانو به شما امکان می دهد این هماهنگی چشم و دست را ایجاد کنید و همزمان مغز را تحریک کنید ، که برای بهبود زمان واکنش و بهره وری بدن شما ادامه می یابد و همانطور که یاد می گیرید همزمان با هر دو دست خود پیانو بنوازید و سپس یاد بگیرید که از هر کدام جداگانه استفاده کنید، ارتباط عصبی بین مسیرهای چپ و راست مغز شما نیز قویتر می شود.

۴٫ سطح استرس و اضطراب را کاهش دهید

مطالعه ای که توسط دانشمندان ژاپنی انجام شد، ثابت کرد که نواختن پیانو بیش از هر ابزار موسیقی دیگری در برگشت ژن های استرس در بدن انسان کمک می کند. نواختن پیانو به شما امکان می دهد از یکنواختی کسل کننده و استرس های زندگی روزمره فرار کنید، و ذهن و بدن خود را شاداب کرده و به شما کمک می کند تمرکز بیشتری داشته باشید. نوای آرام پیانو به بیرون کشیدن احساسات کمک کرده و فرد را آرام می کند. با این حال، ضروری است که هنگام نواختن پیانو، فرد از وضعیت بدنی مناسب استفاده کند وگرنه خطر وارد آوردن فشار روحی (فشار جسمی) متفاوت بر روی بدن را دارد!

۵٫ افزایش توانایی شنوایی

اکنون دلایل چگونگی به وجود آمدن عبارت “موسیقی برای گوش های من” را توضیح می دهیم!
دانشمندان ثابت کرده اند که یک نوازنده پیانو معمولی هرگز در قشر شنوایی (بخشی از مغز که وظیفه پردازش صدا را بر عهده دارد) پیر نمی شود (یا حداقل به آرامی پیر می شود). هنگام نواختن پیانو، گوش خود را تحت فشار قرار می دهد تا آهنگ ها را به روشی متفاوت از دیگران تشخیص دهد.
یک فاصله پنجم درست و یک فاصله هفتم بزرگ، واکنش های متفاوتی در مغز شما ایجاد می کند. این به دلیل توانایی برتر مغز شما در تشخیص سطوح مختلف فواصل و کوک می باشد. بنابراین ، “موسیقی برای گوش های من” فقط به لحنی که از شنیدن آن احساس خوشایند است اشاره نمی کند ، همچنین به این معنی است که به گوش و مغز شما کمک می کند تا بهتر و بهتر شوند!

۶٫ افزایش سطح خلاقیت

خلاقیت همان چیزی است که مردم را به ابتکار تبدیل می کند. اگرچه، ممکن است شما با آن متولد نشده باشید ، می توانید با بداهه پردازی منظم ، خلاقیت بدست آورید. یادگیری پیانو این عادت یادگیری و بداهه پردازی مداوم را القا می کند و در این کار به مهارت خلاقیت در فرد کمک می کند.
خلاقیت شامل یک منطقه یا طرف خاصی از مغز نمی شود، در عوض در مراحل مختلف یک کار خلاقانه از قسمت های مختلف مغز استفاده می شود. در حالی که فرد در نواختن پیانو خلاق است ، شخص به طور مداوم قسمت های مختلف مغز را تحریک می کند که به آنها در تفکر خلاق کمک می کند – توانایی نه تنها برای نواختن پیانو بلکه در هنگام انجام سایر فعالیت های زندگی نیز مفید است.

۷٫ واژگان بهتر و قابلیت یادگیری زبان

تحقیقی که در دانشگاه سنت رافائل میلان ایتالیا انجام شد ، نشان داد که کودکانی که از سنین پایین شروع به آموزش پیانو می کنند ، دارای واژگان بسیار بزرگتر و توانایی خواندن و یادگیری بهتر از سایر کودکان در سن خود هستند. این مزیت نواختن پیانو را می توان به این واقعیت نسبت داد که پیانو به تحریک قدرت مغز کمک می کند و توانایی یادگیری فرد را افزایش می دهد. بنابراین ، شروع از سنین پایین مغز بچه ها را به حدی تیز می کند که بتواند هر کلمه یا مهارت جدیدی را که به آنها آموخته است ، در مقایسه با سایر بچه ها جلب کند. همین توانایی همچنین به آنها در یادگیری زبانهای داخلی و خارجی با سرعت بسیار بیشتری نسبت به دیگران کمک می کند.

۸٫ افزایش هورمون های رشد انسانی

یک مطالعه در دانشگاه میامی نشان داد که گروهی از افراد که به طور منظم دروس پیانو می گذرانند ، سطح بالایی از هورمون های رشد انسانی را ثبت کردند ، به ویژه در بزرگسالان مسن. این به طور قابل توجهی بالاتر از گروه افرادی بود که در هیچ کلاس پیانو شرکت نمی کردند. هورمونی است که با کاهش درد و دردی که در بدن انسان با افزایش سن ایجاد می شود ، ارتباط دارد. بنابراین ، افزایش سطح منجر به کندتر شدن پوکی استخوان و افزایش سطح انرژی ، عملکرد جنسی و توده عضلانی می شود. این اساساً به این معنی است که هرگز سن شما برای شروع یادگیری پیانو خیلی دیر نیست!

۹٫ رشد شخصیت بهتر و همه جانبه

جدای از همه این مزایای سلامتی و فکری، نواختن پیانو همچنین رشد کامل و همه جانبه شخصیت را برای فرد تضمین می کند. زیرا نواختن پیانو به عملکرد متعادل جسم و روان نیاز دارد. نواختن پیانو بیش از هر ساز موسیقی به تمرکز، عزم، صبر و استقامت بیشتری احتیاج دارد. نواختن پیانو به طور منظم باعث ایجاد نظم، نگرش صحیح، اعتماد به نفس، رضایت از خود و موفقیت می شود که در شخصیت و سایر ویژگی های شخص منعکس می شود.

آموختن پیانو در دنیای پرهیاهوی امروز، چالشی بی نظیر و دری رو به فرصت های جدید است. هم یک سرگرمی است و هم یک چالش روزمره است. مهم نیست که با چه هدفی سراغ پیانو آمده اید و مهم نیست که در آینده به یک پیانیست حرفه ای تبدیل بشوید یا نه. این ساز در بدترین حالت ممکن، سلامتی جسمی و روحی و کیفیت زندگی شما را بالا می برد؛ البته اگر مثل آن تردمیلی که گوشۀ خانه خاک می خورد، به حال خودش رها نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید