قضاوت یک عاشقانه ی پیچیده

به نقل از آرتیها سریال های ترکی و کره‌ای در سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری بین مخاطبان ایرانی و حتی مخاطبان سراسر جهان پیدا کرده‌اند. تم اصلی این سریال‌ها معمولا عشقی پاک و شرقی است. این‌بار نیز، شاهد داستان عاشقانه دیگری هستیم که درضمن، درام و جنایی نیز هست.

سریال ترکیه ای قضاوت (Yargı) به کارگردانی علی بیلگین (Ali Bilgin) و نویسندگی سما ارگنکون (Sema Ergenekon) ساخته شده است. این اثر بیشتر از یک عاشقانه ساده به نظر می‌آید و در ترکیب ژانرهای مختلف و پیچیدگی ماجراهای شخصیت‌هایش، مفهوم عدالت و حقیقت به چالش کشیده می‌شود. به طوری که اگر از زوایای مختلف و دید هر کدام به ماجرا نگاه کنیم، هر کدام به نوعی حق دارند و «قضاوت» در این مورد، به همین سادگی هم نیست. در ادامه به معرفی کامل و بررسی سریال ترکی Yargı خواهیم پرداخت.

بهترین سریال تاریخ ترکیه

ترکیب پینار دنیز و کان اورگانجی اوغلو (جیلین و ایلگاز) به عنوان زوج سریالی قبل‌تر در سریال نتفلیکس عشق ۱۰۱ موفقیت آمیز بود و مخاطب علاقه‌مند بود که این زوج را در کنار یکدیگر باز هم ببیند. آی‌یاپیم و تهیه‌کننده کرم چاتای نیز از این فرصت طلایی بهره‌مند شدند. البته که کان و پیناز به خوبی از پس نقش برآمدند. هرچند به نظر می‌آید که کان در فصل دوم سریال، حضور پررنگ‌تری از خود نشان داد. این زوج نیز هر دو در جشنواره پروانه طلایی ۲۰۲۲، جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن را از آن خود کردند.

قضاوت محصول شرکت آی یاپیم به کارگردانی علی بیلگین، نوشته سما ارگنکون و به تهیه کنندگی کرم چاتای است. اولین قسمت آن در ژانر درام جنایی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۱ پخش و با استقبال بسیار بینندگان مواجه شد.

شخصیت افراد به خوبی نمایان است. بازپرس پارس، در رقابتی با ایلگاز است و سعی دارد هر شد که شده جایگاه بهترین را در دادسرا از آن خود کند. او می‌خواهد به مقام بازپرس ارشد ترفیع کند و در این مسیر بازپرس ایلگاز رقیب سرسخت اوست. ایلگاز فردی با عدالت و دقیق است. در کارش خیلی جدی، منطقی و سخت کوش است؛ حتی زمانی که با تخلف‌های چینار برادرش، مردان پدربزرگش و پدرش مواجه می‌شود، دست از صدافت و عدالتش در کار نمی‌کشد. همیشه سعی دارد اطرافیانش در امان باشند و از قانون سرپیچی نکنند، اما کنترل همه امور دست او نیست.

جیلین یک وکیل قهار است که در اکثر پرونده‌هایش پیروز است، اما بسیار بی‌پرواست. گاهی بدون برنامه و با دور زدن قانون حرکت می‌کند که در زمان‌هایی برایش دردسر ایجاد می‌کند.

کمیسر ارن یک دوست وفادار و همانند برادر برای ایلگاز است. او همیشه پای درد دل دوستان می‌نشیند، تنهاست؛ تا زمانی که با دخترش آشنا می‌شود و سعی می‌کند پدر خوبی برای او باشد

بازیگران:

  • پینار دنیز
  • کان اورگانجی‌اوغلو
  • اوعور اصلان
  • محمت ییلمازآک
  • شوکران اوالی
  • اوعور پولات

کان اورگانجی اوغلو در سریال قضاوت نقش اصلی بازپرس ایلگاز کایا را ایفا می‌کند. او بازیگر معروف و محبوب ترکیه می‌باشد. محبوب‌ترین سریالی که در آن به ایفای نقش پرداخته‌است، سریال عشق سیاه به کارگردانی هیلال سارال است. کان در سال ۱۹۸۱ در ترکیه متولد شد.

خانواده اورگانجی‌اوغلو، از خانواده‌های مشهور اهل ازمیر هستند. پسر عموی وی توفیق اورگانجی‌ اوغلو نیز از بازیگران ترکیه‌ای می‌باشد. کان در سریال نتفلیکس عشق ۱۰۱، پارنتر پینار دنیز بود و به دلیل محبوبیتی که این زوج داشتند، شرکت آی‌ یاپیم تصمیم گرفت در سریال تلویزیونی‌ شان از هنرنمایی این زوج سریالی بهره برد.

پیناز دنیز در سریال قضاوت ایفای نقش اصلی وکیل جیلین ارگوون را برعهده دارد. دنیز در ۴ نوامبر ۱۹۹۳ در آدانا متولد شد. وی در آدانا در خانواده‌ای ماردین نشین و عرب متولد شد و از دو سالگی در تارابیا استانبول بزرگ شد. او فارغ‌التحصیل از دانشگاه استانبول، گروه روابط عمومی و تبلیغات است.

پینار اولین تجربه بازیگری خود را با بازی در نقش آوریم در مجموعه تلویزیونی سیل باشتان داشت که در سال ۲۰۱۴ اکران شد. او در موزیک ویدئو آهنگ یانی خواننده مورات دالکیلیچ بازی کرد. در سریال تلویزیونی وطنم تویی، که بین سالهای ۲۰۱۶–۲۰۱۸ پخش شد، شخصیت ییلدیز را بازی کرد.

خلاصه

در اول سریال میبینیم که جیلین متهم به قتل شوهرش، بازپرس ایلگاز کایا است. اما این فقط صحنه‌ایست برای جذب مخاطب، تا ماجرا را پیگیری کند. داستان به عقب برمی‌گردد. به جایی که متهم پرونده قتل خواهر و پدر جیلین، یعنی چینار کایا مبری شده و سردار، یکی از افراد یکتا، به عنوان قاتل محکوم شده است.

در فصل دوم نیز ماجراهایی معمایی، جنایی و پلیسی به نمایش گذاشته می‌شود و مخاطب بیش از پیش مشتاق قسمت جدید سریال است. بازیگری و کارگردانی نسبت به فصل اول پخته‌تر شده است. ماجرای اول، خبر کشته شدن قاضی نوا، خواهر بازپرس پارس و معشوق سابق ایلگاز کایا است.

در پی پیدا کردن قاتل، با یک قاتل سریالی مواجه می‌شویم. قاتلی که افراد نامرتبط را می‌رباید، تا یک خانواده فرضی برای خود تشکیل دهد. آن‌ها را در یک اتاق حبس می‌کند تا زمانی که گروگان‌ها خودشان یکدیگر را به قتل برسانند. در این ماجرا، جیلین نیز ربوده می‌شود.

بعد از حل پرونده و زمانی که خیال همه راحت می‌شود و می‌خواهند جشن بگیرند، یکتا کار خود را می‌کند. مکان سردار را به چینار می‌گوید تا او را به کشتن سردار تحریک کند. چینار نیز برای اینکه پیش مادر جیلین خود را ثابت کند و تمام کینه‌ها از بین رود، گول خانم را به خرابه‌ای دعوت می‌کند تا با سردار تسویه حساب کند؛ اما این دیدار ماجرای جدید و تلخی را برای آن‌ها رقم می‌زند.

نقد سریال

اگر بخواهیم به نقد سریال قضاوت بپردازیم، ابتدا باید از آن تعریف و تمجید کنیم، چرا که این سریال یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های ترکی در ژانر جنایی و پلیسی است. البته که این تقدیر به خاطر ریتینگ بالای سریال نیست و عوامل بسیاری دخیل هستند.

داستان این سریال معمایی به قدری هیجان انگیز است که هر هفته شما را وادار می‌کند منتظر قسمت جدید باشید. بازی بازیگران و کارگردانی سریال نیز از نکات قوت قضاوت هستند. موضوعی که در سریال به آن پرداخته شده؛ ماجراهایی جنایی، عدالت، امتحانی بازپرس‌ها باید در مقابل مسائل شخصی خود بدهند، عشق، حسادت، رقابت و تمامی مسائل اخلاقی که در یک دادسرا و اداره پلیس مورد توجه واقع می‌شوند، باعث جذب مخاطب می‌شود و یکی از فاکتورهای اصلی در ریتینگ بالای این سریال است.

یکی از ایرادهایی که شاید بتوان در نقد سریال قضاوت به آن اشاره کرد، تنیدگی غیر قابل باور ماجراها در هم باشد. خیلی دور از باور است که از پس هر قتل، یک ارتباطی بین مقتول و قاتل با بازپرس‌های داستان و یا کمیسر ارن باشد. هرچند که المانی به نام یکتا تیلمن می‌تواند این ماجراها را به طور عمد به یکدیگر مرتبط کند، اما می‌توانستند کمی قابل باورتر این ارتباط‌ها را ایجاد کنند.

باید دید که نهایتا چه بر سر این زوج خواهد آمد و ماجرای کشته شدن ایلگاز از چه قرار است؟

دیدگاهتان را بنویسید