آشنایی با اصول طراحی آشپزخانه در معماری

 در این مقاله از آرتیها راجع به انواع طراحی آشپزخانه صحبت خواهیم کرد. وقتی برای دیدن یک خانه که قصد خرید و یا اجاره آن را دارید می ­روید، فضای آشپزخانه جزو اولین قسمت­ هایی است که توجه شما را به خود جلب می­ کند. مثلا ممکن است به نظرتان دلباز و بزرگ بیاید و یا با خود بگویید چه آشپزخانه طویل و درازی دارد! و یا مثلا نورگیر بودن آن برایتان دلچسب باشد. همه این موارد از عواملی است که معماران در زمان طراحی آشپزخانه باید به آن توجه کنند.  مرحله مهمی که قبل از دکوراسیون آشپزخانه باید به سراغ آن بروید چیست؟

قبل از اینکه شما خانه ­ای را خریداری کنید و برای طراحی دکوراسیون آن تصمیم بگیرید؛ طراح و معمار خانه باید بهترین فضا را برای طراحی آشپزخانه در نظر بگیرد. با توجه به جهت پلان خانه و نورگیری، آن فضایی که برای آشپزخانه در نظر گرفته می­ شود فرم ­های مختلفی خواهد داشت.

انواع مدل آشپزخانه عبارتند از:

  • مدل خطی
  • مدل ال شکل
  • مدل یو شکل
  • مدل موازی
  • مدل جی
  • مدل جزیره ­دار
  • آشپزخانه اپن ­دار

برخی از انواع طرح آشپزخانه قابل تغییر هستند و شما در بازسازی آشپزخانه هم می ­توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. حال به چند نمونه ازاین تغییرات می پردازیم :

۱- طراحی آشپزخانه؛ اپن­ داریا بدون اپن :

چندین دهه قبل، مدل جدیدی از طرحی آشپزخانه یعنی آشپزخانه اپن ­دار؛ به پلان آشپزخانه اضافه شد و طرفداران زیادی پیدا کرد؛ و تا همین امروز که مدل­ های دیگری مانند آشپزخانه باز و یا جزیره­ دار هم روبورس است؛ همچنان اپن در بعضی از طراحی ها دیده می ­شود. آشپزخانه اپن­ دار یکی از انواع طراحی ­هاست که می ­تواند انتخاب شما باشد. اپن آشپزخانه می ­تواند با کمی تغییر مانند یک میز صبحانه ­خوری و حتی ناهارخوری عمل کند. اگر آشپزخانه بدون اپن را می­ پسندید؛ طرح ­های آشپزخانه نیمه اپن، جزیره ­دار و یا آشپزخانه باز می­ تواند انتخاب مناسبی باشد.

۲- طراحی کابینت آشپزخانه :

یکی از مهم ­ترین مراحل طراحی کابینت آشپزخانه هستند. یک طراح و معمار، از همان ابتدا که فضای آشپزخانه را جانمایی و طراحی می­ کند باید به فکر قرارگیری کابینت ­ها هم باشد. دیوارهایی که برای آشپزخانه تعریف می­ شوند امکان نصب کابینت را فراهم می ­کند. ایده­ های جدیدترین برای طراحی آشپزخانه بدون کابینت و همینطور کابینت­ دار وجود دارد. مثلا می­ توانید یک دیوار از آشپزخانه را به جای کابینت شلف­ هایی نصب کنید که برخی از وسایل آشپزخانه روی آنها قرار بگیرند.

۳- طراحی دکوراسیون آشپزخانه :

در طی طراحی آشپزخانه ویژگی­ هایی مانند ابعاد و اندازه، فرم، نوع پلان آشپزخانه، اپن یا جزیره ­دار بودن آن و.. مشخص می­ شود. در مرحله بعد باید به فکر طراحی دکوراسیون آشپزخانه بود. دکوراسیون آشپزخانه ­های ایرانی اغلب در انواع مدرن، نئوکلاسیک و یا کلاسیک دیده می ­شوند. برای اجرای هر یک از انواع دکوراسیون آشپزخانه لازم است در هنگام طراحی به عناصر مختلفی مانند؛ دیوارهای آشپزخانه و تزئینات آن، کابینت و سبک طراحی آنها، متریال به کار رفته، نورپردازی و … توجه شود.

۴- ارتفاع کف آشپزخانه با پذیرایی در طراحی آشپزخانه :

در بعضی از طراحی­ ها، آشپزخانه بالاتر از پذیرایی طراحی می­ شود. وجود اختلاف سطح آشپزخانه با پذیرایی مزایایی دارد و در عین حال ممکن است محدودیت ­هایی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه به وجود بیاورد. با توجه به سبک طراحی آشپزخانه، ابعاد فضا و سلیقه کارفرما اختلاف ارتفاع کف آشپزخانه با پذیرایی اعمال شود و یا آشپزخانه و پذیرایی هم سطح باشند. وجود اختلاف ارتفاع؛ از نظر نظافت آشپزخانه، جداسازی فضای آشپزخانه از پذیرایی، طراحی شیب ­بندی کف آشپزخانه و… می­ تواند مثبت باشد. ولی برای داشتن یک دکوراسیون آشپزخانه مدرن بهتر است سطح آشپزخانه و پذیرایی هم سطح باشد، در اینصورت برای طراحی دکوراسیون هم دستتان بازتر است.

۵- طراحی آشپزخانه مخفی :

شاید شما هم اسم آشپزخانه دوم، کثیف، پنهان یا مخفی را شنیده باشید. اگر قرار باشد خانه ­ای آشپزخانه مخفی داشته باشد، معمار باید در طراحی پلان آشپزخانه آن را در نظر بگیرد. آشپزخانه مطبخ ­دار یا همان آشپزخانه کثیف فضایی مجزا و در کنار آشپزخانه است که کارهای مربوط به پخت و پز و شستشو که شما دوست ندارید ظاهر آشپزخانه شما را به هم ریخته جلوه دهد، در آن انجام می­شود. طراحی آشپزخانه مخفی بیشتر برای خانه­ های با متراژ بالا در نظر گرفته می­ شود ولی طراحی آن در خانه­ های کوچکتر هم امکان پذیر است.

ایده هایی برای طراحی آشپزخانه :

۱- طراحی آشپزخانه مدرن؛ برای آشپزخانه های بزرگ می توانید از رنگ های تیره استفاده کنید. رنگ تیره باعث شیک تر شدن فضای آشپزخانه و تبدیل آشپزخانه به نقطه عطف منزل شما شود.

۲- طراحی آشپزخانه بزرگ این امکان را می دهد تا به صورت باز طراحی شود و مانند این نمونه از یک طرف آن به عنوان غذاخوری استفاده شود.

۳- طراحی آشپزخانه پنجره دار؛ باعث دلباز شدن فضای آشپزخانه و همچنین امکان تهویه هوای تازه را می دهد.

۴- بهترین مدل طراحی آشپزخانه؛ وجود یک بازشو بزرگ و شیشه ای در یک طرف آشپزخانه بزرگ، آن را به فضایی جذاب و لاکچری تبدیل کرده است. این نوع طراحی در خانه های بزرگ امکان پذیر است.

۵- طراحی آشپزخانه ای هماهنگ با فضای نشیمن، برای خانه های کوچک که آشپزخانه و نشیمن و پذیرایی در کنار هم و با فاصله کم قرار دارند ضروری است.

۶- یکی از ترکیب های رنگی شیک برای آشپزخانه استفاده از رنگ سیاه و سفید در کنار همدیگر است.استفاده از سنگ از این آشپزخانه جلوه ی خاصی به فضا بخشیده است.

۷- این آشپزخانه نور خود را فضای نشیمن می گیرد. کابینت های هایگلاس و براق فضای ان را مدرن جلوه می دهد.

اصول طراحی آشپزخانه که باید بدانید :

طراحی آشپزخانه اصولی دارد که طراحان در هنگام جانمایی و طراحی باید به آنها توجه کنند. برخی از اصول طراحی آشپزخانه عبارتند از:

  • مساحت آشپزخانه باید در حداقل­ ترین اندازه خود؛ حدود ۵/۵ متر مربع باشد. در این صورت فقط وسایل ضروری در آشپزخانه جای می­ گیرند. برای اینکه از آشپزخانه به عنوان فضایی برای صرف غذا استفاده شود باید مساحت بیشتری داشته باشد.
  • استانداردها در ابعاد و اندازه بخش­ های مختلف آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. این استانداردها با توجه به ارگونومی انسان و راحت بودن دسترسی افراد به وسایل مختلف در نظر گرفته می­ شوند. به طور مثال ارتفاع کابینت زمینی، طول و عرض کابینت­ های آشپزخانه، طول و عرض فضای قرارگیری یخچال و… جزو ابعاد استاندارد آشپزخانه هستند.
  • یکی دیگر از اصول طراحی آشپزخانه در نظر گرفتن مثلث کار است. منظور از مثلث کار در آشپزخانه، مثلثی فرضی است که از قرارگیری سه وسیله مهم آشپزخانه یعنی یخچال، اجاق گاز و سینک ظرفشویی ایجاد می­ شود. با در نظر گرفتن این مثلث؛ دسترسی به بخش ­های مختلف راحت­ تر می­ شود.
  • بهتر است فاصله بین سه وسیله مهم آشپزخانه حداقل ۱ متر و ۲۰ سانتیمتر و حداکثر فاصله بین آنها ۲ متر و ۷۵ سانتیمتر باشد.
  • بعد از جانمایی و در نظر گرفتن بخش­ های مهم آشپزخانه؛ باید به فکر ایجاد تاسیسات لازم برای آشپزخانه بود. پس قبل از هر گونه پرداختن به طراحی دکوراسیون باید فکر همه تجهیزات و تاسیسات لازم را کرد.
  • طراحی آشپزخانه پنجره ­دار به وجود نور و تهویه کافی در فضا کمک می­ کند. افرادی که اهل آشپزی هستند و مدت زمان زیادی را در آشپزخانه می ­گذرانند به اهمیت این نکته­ به خوبی آگاهند.
  • سینک ظرفشویی بهترین گزینه برای قرارگیری در کنار پنجره آشپزخانه است. زیرا جریان هوا باعث خشک شدن سینک و رطوبت آن می­ شود.
  • علاوه بر نور طبیعی، لازم است به نورپردازی مصنوعی آشپزخانه توجه کنید. در حین انجام کارهای الکتریکی، به سیم­ کشی های لازم در آشپزخانه توجه کنید. در مطلب نورپردازی آشپزخانه مدرن به نکته­ های مهم آن اشاره کرده ­ایم.
  • اگر قرار است جزیره یا اپن آشپزخانه، فضایی برای نشستن و استفاده به عنوان میز ناهارخوری باشد باید به ابعاد و استانداردبودن ارتفاع توجه کرد. همچنین فضای زیر جزیره باید برای قرارگیری صندلی ­ها و راحتی نشستن افراد مناسب باشد.
  • متریالی که برای دیوار، سقف و کفپوش آشپزخانه انتخاب می­ شود باید به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن باشد.

برای طراحی بهترین مدل آشپزخانه، باید به ابعاد و اندازه، فرم کلی منزل، جانمایی فضاها در کنار همدیگر، نورگیر بودن آشپزخانه و.. که از جمله مهم ترین نکات طراحی آشپزخانه هستند بیشتر توجه شود. امیدوارم این مقاله برایتان مطالب مفیدی داشته باشد و نهایت استفاده را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید