جشنواره فجر ۱۴۰۱ در سکوت خبری

آرتیها گزارش می دهد :

چیزی به شروع جشنواره فجر که یکی از بزرگترین جشنواره های ایرانی می باشد نمانده ولی هنوز در ابهامات زیادی به سر می برد. هنوز نه اسامی فیلم‌های متقاضی جشنواره منتشر شده و نه خبری از اسامی اعضای هیئت انتخاب به گوش می‌رسد. در این بین، اظهارنظر مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی درباره اینکه فیلم‌هایی اجازه اکران در سال ۱۴۰۲ را دارند که جشنواره فجر حضور داشته باشند هم عجیب به نظر می‌رسد.

در سال گذشته، روز ۱۱ آذر هیئت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند، یعنی تا یک ماه پیش از این همه می‌دانستند چه اعضایی قرار است بازبینی اولیه فیلم‌ها را انجام دهند. حالا اما تا روز ۱۲ دی نه تنها خبری از اسامی فیلم‌ها نیست که هنوز هیئت انتخاب در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با وجود این ابهامات، مدیران سینمایی، مدام روی پرشور بودن جشنواره چهل‌ویکم و بالا بودن استقبال سینماگران نسبت به سال‌های قبل تاکید می‌کند.

نکته دیگر اینکه امروز روح‌الله سهرابی، مدیر کل اداره نظارت بر عرصه و نمایش سازمان سینمایی گفته اولویت اکران فیلم در سال ۱۴۰۲ با فیلم‌های حاضر در چهل‌و‌یکمین جشنواره فجر خواهد بود. او گفته :«آن دسته از فیلم‌هایی که در جشنواره فجر شرکت نکرده باشند و یا فرصت چند ماهه اکران را از دست داده باشند در اولویت‌های بعدی اکران قرار خواهند گرفت.»

اگر روی وجه تنبیهی این اظهارنظر چشم بپوشیم، در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن می‌توان این اظهارنظر را نوعی تشویق برای حضور در جشنواره تلقی کرد که یک مقدار با استقبال پرشوری که شنیده می‌شود در تضاد است.

باید دید آیا در چند روز آینده خبری از انتشار نام فیلم‌ها و هیئت انتخاب می‌شود یا باید منتظر بمانیم.

دیدگاهتان را بنویسید